مشکل بهره‌برداران معادن خوزستان برای به کارگیری مسئول فنی در معادن خوزستان مشکل بهره‌برداران معادن خوزستان برای به کارگیری مسئول فنی در معادن خوزستان

مشکل بهره‌برداران معادن خوزستان برای به کارگیری مسئول فنی در معادن خوزستان

مشکل بهره‌برداران معادن خوزستان برای به کارگیری مسئول فنی در معادن خوزستان ، به واسطه پی‌گیری‌ انجام شده، رفع گردید. برابر با پی‌گیری دبیرخانه شورا و هم‌چنین به واسطه تعامل انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، درجه بندی معادن استان خوزستان اصلاح و بازنگری گردید

کد خبر: 000712001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ مهر ۰۰ - ۵:۴۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مشکل بهره‌برداران معادن خوزستان برای به کارگیری مسئول فنی در معادن خوزستان ، به واسطه پی‌گیری‌ انجام شده، رفع گردید. برابر با پی‌گیری دبیرخانه شورا و هم‌چنین به واسطه تعامل انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، درجه بندی معادن استان خوزستان اصلاح و بازنگری گردید

مشکل بهره‌برداران معادن خوزستان برای به کارگیری مسئول فنی در معادن خوزستان

مشکل بهره‌برداران معادن خوزستان برای به کارگیری مسئول فنی در معادن خوزستان
مشکل بهره برداران معادن خوزستان رفع گردید
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به دستاردهای فصل تابستان این شورا در راستای بهبود فضای کسب و کار استان، بیان کرد: به واسطه پی‌گیری‌ انجام شده، مشکل بهره‌برداران معادن خوزستان برای به کارگیری مسئول فنی در معادن خوزستان رفع گردید.
شهلا عموری افزود: برابر با پی‌گیری دبیرخانه شورا و هم‌چنین به واسطه تعامل انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، درجه بندی معادن استان خوزستان اصلاح و بازنگری گردید.
عموری ادامه داد: با تغییر در درجه بندی معادن استان خوزستان، مشکل اعضای نظام مهندسی معدن استان که فاقد پروانه اشتغال (در رشته استخراج) هستند برای به کارگیری در شغل مسئولان فنی معادن رفع شد.
وی تصریح کرد: پس از تغییر درجه بندی معادن استان، اعضای سازمان نظام مهندسی معدن که فاقد پروانه اشتغال (صادره از وزارت صنعت، معدن وتجارت) هستند می‌توانند بصورت پاره وقت با بهره برداران معادن خوزستان همکاری کنند.
عموری افزود: خوزستان دارای صد و نود و هشت معدن فعال است که ماهیت هفتاد درصد مواد استحصال شده از آنها شن و ماسه (مخلوط کوهی) است و سالانه صد و پنجاه هزار تن شن و ماسه از این معادن استخراج می ‌گردد.
آیین نامه اجرایی قانون معادن کشور پیش از این دارای الزاماتی است که از جمله آن برخورداری معادن از مسئول فنی است که خوزستان در این زمینه بواسطه نوع درجه بندی معادن از افراد واجد شرایط بسیار محدودی برخوردار است و همین امر سبب سلب صلاحیت تعداد زیادی از معادن این استان شده است.
قانون معادن در سال ‌های هفتاد و هفت و نود و دو، مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شدن کامل این قانون را بمنظور رعایت اصول علمی و فنی استخراج معادن از ابتدای امسال با حساسیت بیشتری دنبال می ‌کند.
مهم‌ترین ابعاد این قانون که منجر به مشکلاتی برای معادن در استان خوزستان شده است، به کارگیری مسئول فنی است که دارای شرح وظایف و مسئولیت ‌های خیلی سنگینی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان با عنوان این که قانون معادن دارای نواقصی است گفت: معادن در ۴ درجه تقسیم بندی می ‌شوند که بجز معادن درجه چهار، مسئولان فنی آنها باید دارای پروانه اشتغال (صادره از وزیر صنعت، معدن وتجارت) باشند.
پیش از اطلاح درجه بندی معادن خوزستان، اخذ پروانه اشتغال ویژه مسئولان فنی بعنوان یک الزام محسوب می‌ شد و علاوه بر این فرد باید فارغ التحصیل رشته استخراج باشد و همین امر سبب ایجاد مشکلاتی در روند بکارگیری اعضای نظام مهندسی معدن در شغل مسئول فنی می ‌شد.
در همین راستا، سازمان نظام مهندسی معدن کشور با پیشنهاد تقلیل معادن شن و ماسه از درجه ۳ (با ظرفیت تولید صد تا دویست هزار تن) به درجه چهار موافقت کرد و این روند بخش قابل توجهی از مشکل معادن استان خوزستان در زمینه کمبود مسئول فنی را برطرف کرد.
منبع: روزگار معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۰۰
382 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0