حضور رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در برنامه راديويي دريچه حضور رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در برنامه راديويي دريچه

حضور رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در برنامه راديويي دريچه

حضور رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در برنامه راديويي دريچه ، به مناسبت روز مهندس و ديدار با مدير کل صدا و سيماي مرکز گيلان صورت گرفت

کد خبر: 001213011 تاریخ انتشار: جمعه ۱۳ اسفند ۰۰ - ۶:۴۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، حضور رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در برنامه راديويي دريچه ، به مناسبت روز مهندس و ديدار با مدير کل صدا و سيماي مرکز گيلان صورت گرفت

حضور رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در برنامه راديويي دريچه

حضور رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در برنامه راديويي دريچه
حضور رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در برنامه راديويي دريچه به مناسبت روز مهندس و ديدار با مدير کل صدا و سيماي مرکز گيلان
بهزاد پارسا رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان پنج‌شنبه پنجم اسفند ۱۴۰۰ ميهمان برنامه دريچه صداي مرکز گيلان بود.
پارسا، ضمن تبريک روز مهندس و آرزوى سلامتى و بهروزى براى همکاران، در پاسخ به پرسش مجرى برنامه در مورد دولتى يا خصوصى بودن سازمان گفت سازمان نظام مهندسى يک سازمان غيرانتفاعي است که ناظر بر اجراى مقررات ملى ساختمان است، هم چنين اداره راه و شهرسازي به عنوان ناظر عاليه بر سازمان و مراجع صدور پروانه است.
پارسا در پاسخ به سوال مطرح شده در گزارش مردمي اين برنامه در مورد ساخت و ساز اصولي و اهميت نظارت مهندسان ناظر بر ساختمان اظهار داشت: بررسى زلزله هاي چند دهه اخير و خصوصا در چند سال اخير نشان مى دهد در ساختمان هايى که منطبق بر مقررات ملي ساختمان و درواقع داراي مجوز و پروانه ساخت بودند، کم ترين خسارت را شاهد بوديم که خود گوياي اهميت و جايگاه ويژه مهندسان ناظر است.
درباره ساخت و ساز غيراصولي و نسقي که متاسفانه حدود پنجاه درصد ساخت و ساز استان ما را شامل مي گردند، هم خوشبختانه بعد از سال ها انتظار، از قول مهندس کوچکى نژاد اين نويد رو داد که «قانون دريافت مجوز ساخت زمينهاى نسقى» هم اکنون در مجلس درحال طى کردن مراحل نهايى است.
وی از تهيه کليپ کامل شرح خدمات مهندسي براي اطلاع رساني و آگاهي بخشي به کارفرمايان و شهروندان در اين دوره هيئت مديره خبر داد و گفت: همکارى صدا و سيما در اين مورد، خیلی تاثيرگذار خواهد بود.
وی در اين برنامه راديويي در جواب سوال شهروندي که چگونگي فعاليت مهندسان در پروژه ها و نحوه حضور آنها را جويا شد، افزود: سازمان کليه خدمات مهندسي را در اختيار شهروندان و سازندگان قرار ميدهد و به شکل الکترونيکي با مراجع صدور پروانه در ارتباط است.
در گام اول ناظر هماهنگ کننده آغاز پروژه را با ساير ناظران و مجري هماهنگ مي کند. آغاز عمليات پروژه توسط مجرى و تاييد ناظر خواهد بود که نظارت پروژه در کليه مراحل اجرايى صورت ميگيرد بعنوان مثال در قسمت اسکلت مهندس سازه، در بحث آجر چيني و نازک کاري مهندس معمار، در بحث تاسيسات مکانيکي و برقي هم مهندسين مکانيک و برق وظيفه نظارت پروژه را به عهده دارند و گزارشات خود را از طريق بستر الکترونيکي سازمان که به مراجع صدور متصل است ارسال مي کنند.
رئيس سازمان در مورد سوال مربوط به نحوه انتخاب مهندسان در يک پروژه ساختماني بیان کرد: کارفرما ابتدا دفتر طراحي را انتخاب مي کند و تهيه نقشه توسط دفتر طبق سفارش کارفرما و ارسال اين مدارک و نقشه ها به شهرداري و سپس ارجاع به نظام مهندسي انجام مي شود و بعد از فرآيندهاي خدمات مهندسي، ناظرين بصورت ارجاعي انتخاب ميشوند. ضمن اينکه طراح و مجري را خود مالک يا کارفرما انتخاب مي کند.
پارسا به سوال مجري برنامه در مورد حضور بانوان در هيات مديره اين چنين پاسخ داد
در حال حاضر در اين دوره هيئت مديره خانم مهندس اصلاح نيا عضو هيئت مديره در رشته برق هستند. علاوه بر آن در کميسيونهاي مختلف سازمان خانمها حضور دارند و ان شالله در اين دوره شاهد فعاليت و تلاش بيشتري از بانوان خواهيم بود.
وی در جواب به پرسش های شنوندگان در مورد نحوه عضويت در سازمان و نحوه رفع اختلاف بين ناظر و پيمانکار نيز توضيحاتي ارائه داد و در سخن پاياني در برنامه راديويي دريچه گفت بحث بسيار مهمي که در قانون، بيش از ۲۰ سال مغفول مانده بحث دريافت پروانه مهارت فني استادکاران و کارگران ساختماني است که جزو وظايف اداره کار است. همان طور که راه و شهرسازي پروانه مهندسان را صادر مى کند. هيات مديره سازمان نظام مهندسي دراين دوره براي اجرايي شدن اين امر مهم به شکل ويژه اى با اداره کار و اداره آموزش فنى و حرفه اى و اصناف گيلان تعامل ويژه او خواهد داشت.
پارسا، بعد از اتمام اين برنامه ديداري با مدير کل صدا و سيماي مرکز گيلان داشت در آن جلسه درخصوص همکاري بيشتر و محورهاي همکاري آينده صحبت شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ اسفند ۰۰
232 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0