حضور کم‌رنگ نظام مهندسی کشاورزی در مجامع استانی ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان خوزستان بیان کرد

حضور کم‌رنگ نظام مهندسی کشاورزی در مجامع استانی

ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: حضور کم‌رنگ سازمان در مجامع استانی به علت ضعف قانونی است که بدنبال اصلاح آن هستیم تا بتوانیم حضور پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری‌ ها داشته باشیم. اراده دستگاه ‌های اجرایی بر تقویت نقش سازمان نظام مهندسی نبوده و فقط به‌ صورت موردی از ظرفیت ‌های سازمان استفاده شده است.

کد خبر: 971216001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ اسفند ۹۷ - ۹:۱۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: حضور کم‌رنگ سازمان در مجامع استانی به علت ضعف قانونی است که بدنبال اصلاح آن هستیم تا بتوانیم حضور پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری‌ ها داشته باشیم. اراده دستگاه ‌های اجرایی بر تقویت نقش سازمان نظام مهندسی نبوده و فقط به‌ صورت موردی از ظرفیت ‌های سازمان استفاده شده است.

حضور کم‌رنگ نظام مهندسی کشاورزی در مجامع استانی

حضور کم‌رنگ نظام مهندسی کشاورزی در مجامع استانی

حضور کم‌رنگ نظام مهندسی  کشاورزی در مجامع استانی

فتح‌الله ابوعلی ادامه داد: اخیرا دیده شدن عملکرد بسیار خوب مجموعه سازمان و اعضا، سبب شده تا دستگاه‌ های اجرایی بیش تر بدنبال استفاده از توان و ظرفیت اعضای این سازمان باشند. در این زمینه ولی متاسفانه دستگاه‌ هایی هستند که هنوز مقاومت ‌های درونی دارند. برای مثال نتوانسته ‌ایم با شهرداری و سازمان آب و برق خوزستان همکاری لازم و تعاملی داشته باشیم تا نسبت به انجام وظایف سازمان عمل کنیم.
وی با اشاره به زمینه فعالیت ‌های این سازمان گفت: خدمات به اعضا، خدمات فنی و مهندسی به تولیدکنندگان و خدمات اجرایی و پژوهشی برای دستگاه‌ های بخش کشاورزی و محیط‌زیست از خدمات ارائه گردیده توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی است و در این زمینه تلاش کرده‌ایم تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.
فعالیت بیست و سه دفتر نمایندگی در شهرستان ‌ها
ابوعلی اظهار داشت: برای این که بتوانیم خدمات را به بهره‌برداران ارائه دهیم، بیست و سه دفتر نمایندگی در شهرستان ‌ها وجود دارد. هم‌چنین سامانه‌ای در حال گرداوری است تا دیگر نیاز به حضور فیزیکی برای اخذ مجوزها و پروانه‌ها در مرکز نباشد و اشخاص بتوانند از طریق این سامانه، نسبت به اخذ پروانه مدنظر خود اقدام کنند و روند کار نیز تسهیل گردد.
وی گفت: چهار مرکز خدمات غیر‌دولتی تاسیس شده است که بخشی از فعالیت‌ های مربوط به صدور مجوزها و پروانه‌ها را انجام می ‌دهند و در برنامه داریم تا پایان سال تعداد این مراکز خدمات غیردولتی به ده مرکز ارتقا پیدا کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان، با عنوان این که سازمان نظام مهندسی کشاورزی به‌ عنوان یک سازمان تخصصی غیر دولتی و با قانون مصوب تشکیل شده است، افزود: در زمینه فعالیت ‌های پژوهشی و آموزشی با سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی تفاهم‌نامه ‌هایی منعقد و دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه کسب کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم تا این فعالیت ‌ها را ارتقا دهیم.
ابوعلی تصریح کرد: شصت درصد از اعضای این سازمان جویای کار هستند ولی این موضوع بمعنای بیکار بودن آن افراد نیست بلکه این شصت درصد جویای کار مرتبط با رشته تحصیلی خود هستند.
وی ادامه داد: در شانزده سال فعالیت این سازمان، در کل کشور دویست و پنجاه هزار نفر کارشناس کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند و این عدد در خوزستان حدود پانزده هزار نفر است که از این تعداد پنجاه درصد آقایان و پنجاه درصد نیز بانوان هستند.
ابوعلی یاد آور شد: فارغ‌التحصیلان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی، در بیست رشته بخش کشاورزی، محیط‌زیست و منابع طبیعی تحصیل کرده‌اند و می ‌توانند در سراسر استان به بخش کشاورزی خدمات ارائه دهند. بیش از سیزده هزار نفر کارشناس، هزار و هشتصد نفر کارشناس ارشد و پنجاه و هفت نفر دکترا دارند.
وی با عنوان این که بدنبال این هستیم تا در فرآیند تولید نقش مهندسی ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: یکی از ضعف‌ های بزرگ آموزش عالی کشور آن است که فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی مهارت کافی برای بهره‌گیری را ندارند و خروجی دانشگاه‌ها، خروجی مهارتی نیست و صرفا علمی است. متاسفانه وزارت علوم به مطالبه ما در هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی برای مشخص شدن نوع رشته و ظرفیت آن، عمل نمی ‌کند.
آموزش ‌ها باید مهارت محور باشند
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان با عنوان این که آموزش ‌ها باید آموزش‌ های مهارت محور باشند، افزود: وزارت علوم باید طبق نیاز متولی هر بخش در زمینه جذب آموزش دانشجویان اقدام کند. برای نمونه، وزارت جهاد کشاورزی متولی بخش کشاورزی است و نیاز دارد تا در بخش ‌های مورد نظر خود دانشجو تربیت گردد.
ابوعلی گفت: باید در دوره کاردانی و کارشناسی برنامه‌ریزی‌ هایی انجام گیرد تا مشکلات مهارتی دانشجویان حل گردد. در این زمینه وزارت علوم می ‌تواند با همکاری دیگر وزارتخانه‌ها و با هماهنگی آن ها، نسبت به رفع نیاز مهارتی دانشجویان متناسب با فعالیت‌ های وزارتخانه‌ها اقدام کند.
ابوعلی افزود: برای ارتقای مهارتی فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان تلاش کرده است تا آموزش ‌های ارائه ‌گردیده خود را مهارت محور کند و برای مسائل مورد نیاز نسبت به آموزش اعضای خود اقدام کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان با اشاره به این که از نظر میزان آموزش، سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان در رتبه اول کشور قرار دارد، یاد آور شد: در شانزده سال گذشته تا به حال پنجاه و دو هزار و هشتصد و نورده نفر آموزش دیده‌اند. با توجه به اعضای پانزده هزار نفری سازمان، به‌ طور میانگین هر عضو حدودا در ۳ دوره آموزشی شرکت کرده و به او آموزش ‌های لازم ارائه شده است.
ناظران فارغ‌التحصیلان بیکار هستند
ابوعلی افزود: همه ناظران سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان، فارغ‌التحصیلان بیکاری هستند که ممکن است بعد از نظارت در شغل ‌های جانبی نیز مشغول بکار باشند ولی قطعا عضو دستگاه‌ های دولتی نیستند.
وی با اشاره به صدور پروانه در بخش‌های مختلف اظهار داشت: در زمینه صدور پروانه‌های دامپروری از سال نود تا به حال چهار هزار و هفتصد و هفتاد و شش پروانه به جز پروانه‌های مربوط به مجتمع ‌های دامپروری صادر گردیده است. در حوزه شیلات تاکنون دویست و بیست و هفت پروانه به ‌صورت انفرادی و در مجتمع‌ های شیلاتی نیز ششصد و شش پروانه توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان صادر شده است. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان تصریح کرد: برای گلخانه‌های پرورش گل و گیاهان زینتی در حدود ششصد و سی و هشت هکتار، برای گیاهان دارویی در سطح سه هکتار به ظرفیت تولید صد و چهل و پنج تن در سال و برای سبزی و صیفی در سطح نود و نه هکتار مجوز صادر شده است.
ابوعلی مطرح کرد: با توجه به ظرفیت ‌های استان در حوزه کشاورزی اگر نتوان برای این افراد جویای کار، شغل ایجاد کرد، این مساله یک ضعف عمده برای مسوولان استان است.
منبع: شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی نقشه برداري

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ اسفند ۹۷
622 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0