آئین روز مهندسی در شیراز ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس

تداوم خشکسالی‌ ها، اشتغال بخش کشاورزی را دچار چالش می‌ کند

ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس با بیان این ‌که زمینه ‌ی اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌ های کشاورزی اقدامات مناسبی طی دو سال اخیر انجام شده است، تداوم خشکسالی‌ ها و کاهش بارندگی را زمینه ‌ساز بروز چالش در اشتغال بخش کشاورزی دانست.

کد خبر: 961130008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ بهمن ۹۶ - ۱۱:۴۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی،ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس با بیان این ‌که زمینه ‌ی اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌ های کشاورزی اقدامات مناسبی طی دو سال اخیر انجام شده است، تداوم خشکسالی‌ ها و کاهش بارندگی را زمینه ‌ساز بروز چالش در اشتغال بخش کشاورزی دانست.

تداوم خشکسالی‌ ها، اشتغال بخش کشاورزی را دچار چالش می‌ کند

تداوم خشکسالی‌ ها، اشتغال بخش کشاورزی را دچار چالش می‌ کند

تداوم خشکسالی‌ ها، اشتغال بخش  کشاورزی را دچار چالش می‌ کند

حسین رئیسی، با تبریک روز مهندس، بیان داشت: مهم ‌ترین چالش‌ های بخش کشاورزی روند کند ایجاد فرصت ‌های شغلی، نا کافی‌ بودن درآمد بهره‌ برداران، یک ‌نواختی ساختار نظام آموزشی و بحران کم‌آبی و خشکسالی است.
رئیسی با عنوان این ‌که طی دو سال اخیر بالغ بر دو هزار فارغ التحصیل گرایشهای مختلف رشته‌ ی کشاورزی در فارس مشغول بکار شده‌اند، ادامه داد: این افراد عمدتا در بخش خصوصی و در کلینیکهای گیاه پزشکی، دام، طیور، شیلات، گلخانه، کارگزاری، مشاور فنی، پیمانکاری، پرورش حشرات مفید و دیگر مشاغل مرتبط شاغل شده‌اند.
وی مهمترین رسالت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را اشتغا‌ل زایی و جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با تحصیلات مرتبط دانست و افزود: اگر برون ‌سپاری خدمات بخش کشاورزی تسهیل و تسریع گردد، اشتغال زایی نیز روند سریع ‌تری پیدا خواهد کرد.
رئیسی ادامه داد: از آغاز مرداد سال نود و چهار تا به حال بیش از سه هزار و چهارصد مجوز در زمینه دام، طیور و گلخانه برای بهره‌ برداران صادر شده است.
به گفته‌ی وی، تعداد مجوزهای صادره در حوزه‌های دام، طیور، شیلات و گلخانه از ابتدای نود و شش تا به حال، بیش از ۱۱۹۶ فقره بوده و علاوه بر آن مجوز ششصد واحد عرضه ‌ی سموم نیز صادر شده است.
وی خاطر نشان کرد: کارگروهی برای نظارت و کنترل واحدهای فروش سموم در فارس تشکیل شده است که این کارگروه متشکل از نماینده های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، تعزیرات حکومتی، اتحادیه فروشندگان سموم، فرمانداری، اماکن و استانداری است.
وی با اشاره به انجام بازدیدهای دوره‌ای از مراکز عرضه ‌ی سموم کشاورزی در فارس، پلمب حدود پنجاه واحد عرضه کننده سموم قاچاق را از دست‌آوردهای این کارگروه دانست.
وی با اشاره به این ‌که برنامه ‌ی ایجاد گلخانه در فارس حدود دو سال قبل به شکلی جدی شروع شده است، اظهار داشت: قرار براین بوده که طی ده سال حدود هفت هزار گلخانه در این استان ساخته شود که تا به حال سیصد و سی گلخانه ساخته شده است.
رئیسی ادامه داد: اگر هدف گسترش کشت گلخانه ‌ای است باید بروکراسی اداری در این زمینه کاهش پیدا کرده و حمایتهای مادی با استفاده از منابع بانکی افزایش و بهبود پیدا کند.
وی با اعلام این‌ که کشور ترکیه طی یک دوره‌ ی پنج ساله و با ارائه تسهیلات بلاعوض به کشاورزان، زمینه توسعه ‌ی کشت گلخانه‌ ای را فراهم کرد و در این زمینه خیلی موفق بوده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و هزینه‌ های سنگین (بیش از ۱ میلیارد تومان) برای ایجاد گلخانه و نرخ پانزده درصدی تسهیلات بانکی، نمی‌ توان امیدوار بود که کشاورزان از ایجاد گلخانه استقبال کنند.

تداوم خشکسالی‌ ها، اشتغال بخش کشاورزی را دچار چالش می‌ کند

رئیسی همچنین از برگزاری نه هزار نفرروز دوره‌ی آموزشی برای فارغ‌التحصیلان جدید دانشگاه‌ ها در رشته‌های کشاورزی خبر داد و ادامه داد: یکی از اقدامات خوب سازمان ارائه رتبه‌ بندی به افراد حقیقی و حقوقی عضو سازمان است؛ در این رابطه تا به حال دو هزار فرد حقیقی و صد و بیست و پنج شرکت حقوقی رتبه دریافت کرده‌اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس از برگزاری گردهمایی ای در راستای گرامیداشت روز مهندس در شیراز خبر داد و خاطر نشان کرد: سال جاری این گردهمایی روز پنج شنبه ۳ اسفند ماه برگزار و از حدود شصت مهندس عضو این سازمان تجلیل خواهد شد.
وی همچنین یاد آور شد: برای بهبود اشتغال در بخش کشاورزی باید دانشگاه‌ ها رشته‌ های متناسب با نیاز جامعه را تعریف کرده و به تربیت نیرو بپردازند؛ امروز در بعضی رشته‌ ها به حد اشباع رسیده ‌ایم و در بعضی رشته‌ ها مانند گلخانه، گیاهان دارویی، گیاهان روغنی و .. نیازمند کارشناس هستیم.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ بهمن ۹۶
955 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0