درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در واکنش به گزارش رسانه ملی که درمحتوای آن با پخش گزارشی یک جانبه،عملا فعالیت مهندسین ناظر را زیر سوال برد بیان کرد: این گزارش یک سویه بود و بهتر بود که رسانه ملی همزمان نسبت به پخش نقطه نظرات مهندسین ناظر نیز اقدام می‌ کرد.

کد خبر: 960724011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶ - ۱۱:۲۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در واکنش به گزارش رسانه ملی که درمحتوای آن با پخش گزارشی یک جانبه،عملا فعالیت مهندسین ناظر را زیر سوال برد بیان کرد: این گزارش یک سویه بود و بهتر بود که رسانه ملی همزمان نسبت به پخش نقطه نظرات مهندسین ناظر نیز اقدام می‌ کرد.درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است

درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است

درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است

درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان  غیرمتخصص است

اخیرا در یکی از برنامه ‌های رسانه ملی، گزارشی در مورد مشکلات مربوط به ساخت و ساز پخش گردید که در محتوای آن از قرار معلوم برخی از مالکان با ارائه گزارشی یک جانبه از روند اقدامات مهندسین ناظر، فعالیت حرفه‌ ای این قشر را زیر سوال برده و همین مساله موجب ایجاد نارضایتی گسترده در میان جامعه مهندسی گردید.
در همین زمینه بیژن خطیبی- عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران- ضمن انتقاد به گزارش رسانه ملی و با یکسویه خواندن آن درعین حال بموارد قانونی حضور مهندس ناظر در فرآیند تولید مسکن اشاره کرد و عنوان کرد: اصولا بر اساس نص صریح قانون بمنظور ارتقا کیفیت و کنترل کیفیت درفرآیند تولید به یک سیستم بازرسی و نظارتی نیاز است و این الزام قانون در متن قانون نظام مهندسی ساختمان که به تایید مجلس رسیده است نیز وجود دارد.
خطیبی با اشاره به این که هفته پیش برنامه‌ ای در شهر در مورد ساخت وساز پخش شده است که بصورت یک جانبه نسبت به پخش گلایه های مالکان پرداخت ادامه داد: در این برنامه متاسفانه مالکان طولانی شدن فرآیند کار،گرفتن جلوی کار، تداوم بورکراسی اداری را بعنوان نقاط ضعف مهندسین بازرس اعلام کردند.
وی با اشاره به این که اظهار نظردر مورد این موارد امری بدیهی است ولی سوال عمده اینست که آیا مالکی که دراین مورد در برنامه در شهر به اظهار نظر پرداخته است آیا اساسا صلاحیت و دانش اظهار نظر در این باره را دارد یا خیر؟ افزود: این امرهمانند اینست که برای کسب اطلاع درباره دانش و تخصص یک پزشک به کسب نظر از همراهان بیمار رجوع گردد، مالک صلاحیت اظهار نظر در مورد روند ساخت ‌و ساز را ندارد ولی رسانه ملی با کسی صحبت می‌ کند که اصلا صاحب صلاحیت دراین ‌مورد نیست.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در دفاع از عملکرد مهندسین ناظر تصریح کرد: اصولا باتوجه به این که مهندس ناظر برای انجام مقررات و ضوابط ساخت به مالک فشار وارد می ‌کند، طبیعی است که مالک ازاین نوع مقاومتها ناخرسند گردد و بدنبال آن باشد مفری برای گریز از این مسئولیت‌ ها باشد.
خطیبی با بیان این که مهندسین ناظرما بر اساس نص صریح قانون موظف هستند که در چند مرحله از ساختمان بازدید کنند و کیفیت ساخت را بسازمان نظام مهندسی و شهرداری گزارش دهند درعین حال اظهار داشت: اگرمالکی احساس کند که مهندس ناظر درحال گزارش نا صواب و خلاف است ،مراجع ذیصلاح برای رسیدگی به این مساله وجود دارد. واحد بازرسی درسازمان ،شوراری انتظامی،کارشناس ماده بیست و هفت که هم طراز کارشناس رسمی دادگستری ازجمله عناصری هستند که مالک میتواند با مراجعه به این عوامل ،شکایت خود را مطرح کند و بازرسی نیز بررسی میکند واظهار نظرمالک را ثبت و گزارش میدهد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از گزارش یک سویه درشهر که نسبت به انعکاس اظهارات مهندسین ناظر در فرآِیند ساخت وساز غفلت کرده است درعین حال گفت: منصفانه این بود که در گزارش در شهر، از مهندسین ناظر در مورد مشکلات موجود نیز کسب نظر می ‌شد تا مردم بعنوان بیننده خود در مورد مشکلات مربوط به ساخت وساز قضاوت کنند.

درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است


وی با اشاره به این که بی شک مالکانی که در برنامه شهرنسبت به وضعیت مهندسان ناظر اظهار نظر کرده اند در ساختمان خود ازمجری ذیصلاح بهره نگرفته اند تصریح کرد: طبق قانون صلاحیت ساخت وساز متوجه وزارت خانه راه شهرسازی است واین نهاد با انجام آزمون‌ های تخصصی طبق یک سری پارامترها ، نسبت به ارائه صلاحیت اقدام میکند.درقانون نوشته شده است که سرمایه گذاری که دارای صلاحیت باشد صرفا فقط میتواند طراح و مجری ساختمان خودش باشد وحتی نمیتواند ناظر خودش باشد و این بیان گر آن است که قانون گذار تاچه حد دراین زمینه سختگیرانه عمل کرده است.
خطیبی خاطر نشان ساخت: اما متاسفانه بساز بفروشهایی که بدون هیچ ضابطه ای اقدام به ساخت وساز میکنند فکر می کنند که دارای تخصص جامع در امر ساخت وساز هستند و اگرچه فاقد تخصص هستند ولی با این وجود دانش خود را فراتر از مهندسین ارزیابی میکنند و با این نگاه با استفاده از روش‌ های غیراصولی و بهره‌ گیری از مصالح غیراستاندارد نسبت به تولید مسکن اقدام میکنند و نتیجه این رویه کاهش عمرمفید ساختمان‌ ها و نیز اتلاف سرمایه‌ های ملی است.
وی یاد آور شد: اکنون هرفرد غیرمتخصصی به صرف دارا بودن سرمایه به خود اجازه میدهد که درعرصه ساخت وساز مداخله کند و نتیجه این سیکل معیوب، تولید واحدهای مسکونی بی کیفیت است که از ابتدا جوان مرگ شده اند و و در واقع بساز و بفروش ‌ها فرسوده ‌سازی می ‌کنند.
وی با اشاره به این که در نتیجه این سیکل معیوب و مداخله افراد سود جو و غیرمتخصص در عرصه ساخت وساز شاهد کاهش عمرمفید ساختمان‌ ها به یک سوم استانداردهای جهانی هستیم با خواند این رویه بعنوان درد جامعه مهندسی مطرح کرد: برخی می ‌گویند یک سری از مهندسین ناظر امضاء فروشی میکنند، ما منکر این تخلفات که از طرف عده کمی از مهندسین صورت گرفته است نیستیم‌؛ ولی سازمان نظام مهندسی ساختمان با یک سری اقدامات بازدارنده مانع از این امر شده است و این معضل را به حداقل رسانده بطوریکه سهم پرونده های امضاء فروشی به زیریک درصد رسیده است.
خطیبی ابراز داشت: ولی مشکل اصلی این جاست که بساز بفروش‌ های غیرمتخصص عموما دنبال سود جویی بیش تر و فرار از نظارت‌ های مهندسین ناظر هستند و اساسا درصد آن هستند که برمبنای سلایق شخصی خود اقدام به ساخت و ساز کنند و با توجه به این که مهندسین ناظر نگاه تخصصی بعرصه ساخت وساز دارند، در نتیجه علاقه‌ ای به حضور مهندسین ناظر در فرآیند ساخت وساز ندارند.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ مهر ۹۶
949 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0