برگزاری آزمون دریافت پروانه اشتغال به مهندسی مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان

لزوم توجه به مسئله ایمنی در زمان ساخت و بهره‌ برداری ساختمان‌

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان در تشریح آیین ‌نامه جدید کنترل ساختمان بیان کرد: این آیین ‌نامه  سعی می‌ کند تا چرخه معیوب ساخت و ساز را اصلاح کند چرا که بدون شک افراد درستکار هم در محیطی معیوب قادر به انجام صحیح اقدامات نبوده و مجبور به تطبیق خود با این فرآیند مشکل ‌دار هستند.

کد خبر: 961110018 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶ - ۷:۵۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان در تشریح آیین ‌نامه جدید کنترل ساختمان بیان کرد: این آیین ‌نامه  سعی می‌ کند تا چرخه معیوب ساخت و ساز را اصلاح کند چرا که بدون شک افراد درستکار هم در محیطی معیوب قادر به انجام صحیح اقدامات نبوده و مجبور به تطبیق خود با این فرآیند مشکل ‌دار هستند.لزوم توجه به مسئله ایمنی در زمان ساخت و بهره‌ برداری ساختمان‌

لزوم توجه به مسئله ایمنی در زمان ساخت و بهره‌ برداری ساختمان‌

لزوم توجه به مسئله ایمنی در زمان ساخت و بهره‌ برداری ساختمان‌

لزوم توجه به مسئله ایمنی در زمان ساخت  و بهره‌ برداری ساختمان‌

حامد مانی ‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در نشست هم‌اندیشی HSE با مدیران بیمه ‌ها در مورد اهمیت مبحث ایمنی در صنعت ساختمان ‌سازی گفت: متأسفانه با وجود الزامات و ضوابط موجود در مقررات ملی ساختمان در مورد رعایت نکات ایمنی در حوزه ساختمان‌ سازی اما شاهد آن هستیم که هم چنان مشکلاتی در این بخش وجود داشته و خسارت‌ های ناشی از بی ‌توجهی به این امر بر حوزه وارد میگردد.
وی در ادامه موضوع ایمنی را در هنگام ساخت و هم چنین به هنگام بهره ‌برداری امری قابل توجه اعلام کرد و گفت: هرچند که مسئله ایمنی در مبحث دوازده مقررات ملی ساختمان بررسی میگردد اما حقیقت آن است که این مورد به نحوی در سایر موارد بیست و دو گانه نیز مطرح شده و همگی تلاش می ‌کنند تا در نهایت با رعایت نکات لازم، ایمنی ساختمان را تضمین کنند.
مانی فر در این راستا اصول و قواعد مذکور را در جهت صرفه اقتصادی و آسایش بهره ‌برداران در مقررات ملی ساختمان دانست و تصریح کرد: بدون شک مسئله ایمنی باید بصورت خاص نیز در همه بخش ‌ها مانند کارگاه ‌های ساختمانی، صلاحیت پرسنل و … مد نظر قرار بگیرد که متأسفانه ما در این حوزه دچار مشکل هستیم.
وی در ادامه با اشاره به این که تا کنون صنعت ساختمان ‌سازی با تعداد زیادی از نیروهای ماهر و پاسخ گو به عملیات ساختمانی مواجه نبوده است ادامه داد: تا به امروز هرکسی که قادر به جمع ‌آوری سرمایه‌ ای برای خود بوده بعنوان سازنده وارد عرصه ساخت و ساز شده و بدون بهره ‌گیری از پرسنل ماهر بکار خود ادامه داده ، امری که نتیجه‌ اش، شرایط امروز را به بار آورده است.
مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان در این مورد اظهار داشت: درحال حاضر با توجه به تأکیدات قانون اما شهرداری ‌ها و پیمان کاران هیچ‌ گونه ضمانت اجرایی در پایان به مالکان ارائه نمی ‌کنند که براساس بررسی‌ های انجام شده دلگرمی به تعهد بیمه در پرداخت خسارات، عدم مطالبه جامعه مصرف کننده نسبت به ارائه خدمات مناسب و یا عدم پایبندی شهرداری‌ ها و مراجع ناظر در راستای ملزم کردن پیمانکاران برای معرفی افراد ذی صلاح می ‌توانند از نواقص و علل این مشکل بشمار روند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود بیش ترین آمار مربوط به خسارات جانی در بین صنایع مختلف را مربوط به صنعت ساختمان دانست و ابراز کرد: وزارت راه و شهرسازی همواره تلاش می‌ کند با اصلاح آیین ‌نامه موجود موضوع کیفیت ساختمان را ارتقا داده و روش و فرآیند موجود را به شکل بهتری تبدیل کند.
مانی فر در تشریح آیین‌ نامه جدید کنترل ساختمان نیز عنوان داشت: این آیین ‌نامه  تلاش می‌ کند چرخه معیوب ساخت و ساز را اصلاح کند چرا که بی شک افراد درستکار نیز در محیطی معیوب قادر به انجام صحیح اقدامات نبوده و مجبور به تطبیق خود با این فرآیند مشکل ‌دار هستند بهمین علت چندین رکن اساسی در آیین‌ نامه مذکور مورد توجه قرار گرفته است که انتخاب پیمانکار ذی صلاح، ضمانت کیفیت ساختمان بمدت دو سال بصورت شخصی و یا از طریق بیمه، بازرسی و نظارت از جمله آن ‌ها بشمار می ‌روند.

لزوم توجه به مسئله ایمنی در زمان ساخت و بهره‌ برداری ساختمان‌

به گفته مانی فر مسئولیت بازرسی بر اساس آیین‌ نامه جدید بعهده شهرداریها گذاشته شده است که پرسنل آن و یا افرادی که صلاحیتشان از طرف وزارت راه و شهرسازی احراز شده است زیر نظر این بخش به بازرسی خواهند پرداخت.
مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان هم چنین در مورد تغییر در چرخه نظارت نیز در آیین‌ نامه خاطر نشان ساخت: در گذشته ناظر توسط سازمان نظام مهندسی مشخص و هزینه آن از طرف مالک پرداخت و گزارش ناظر نیز در نهایت به شهرداری ارائه می‌ شد ولی در روش جدید ناظر بعنوان امین مالک از طرف وی انتخاب و گزارش نیز به او ارائه خواهد شد.
وی یاد آور شد: در شرایط جدید بوجود آمده فضایی برای شرکت‌ های بیمه ایجاد می ‌شود تا در برابر حق بیمه ‌ای که دریافت میکنند کیفیت ساختمان را در حوزه تضمین کنند، از آن جایی که این شرکت ‌ها نیز بدنبال ریسک کم تری هستند پس قطعا طرف قراردادهای خود را از بین مهندسان و پیمان کاران با سابقه درخشان و متعهد به رعایت قانون انتخاب می ‌کنند تا خسارات احتمالی و ریسک کم تری را متحمل گردند، اقدامی که در نهایت سبب ایجاد رقابت سالم بین پیمانکاران و ارتقای کیفیت ساختمان خواهد شد.

وی در ادامه ایجاد ارتباط بین صنعت بیمه و بخش‌ های تخصصی مانند وزارت راه و شهرسازی را به شکلی منسجم و سازمان ‌یافته از دیگر مزیت‌ های این روش جدید دانست و گفت: از آن جایی که پرداختن به مقوله ایمنی در کارگاه‌ ها خود به تنهایی در حوزه ساختمان ‌سازی دارای اهمیت فراوانی است از ابتدای سال نود و شش تفاهم‌ نامه ‌ای را با دانشگاه تهران تحت عنوان نشان تعالی HSE امضا کردیم که طی آن طرح پژوهشی مذکور تبدیل به نرم‌افزار و برای ارزیابی کارگاه‌ های ساختمانی به تولیت وزارت راه و شهرسازی به مرحله اجرا رسید.
مانی فر مطرح کرد: خوشبختانه امروز با اجرایی شدن این تفاهم‌ نامه موفق به پرورش هزار کارشناس از ادارات کل راه و شهرسازی در کل کشور در رده‌های مختلف HSE شدیم که در حال حاضر قادر به ارزیابی در این حوزه هستند.
مانی فر اضافه کرد: این اقدام که درحال حاضر به نحوی ترویجی در کشور دنبال میشود تا کنون موفق به جذب هشتاد پیمانکار برای دریافت آموزش‌ های لازم در این حوزه بوده است که امید داریم این رقم روز به روز افزایش یابد.
وی با اشاره به این که با اجرای این دوره‌ های آموزشی و ارزیابی‌ های صورت گرفته نقاط قوت و ضعف موجود در حرفه و کارگاه‌ های ساختمانی گوناگون مشخص و بررسی میگردد، خاطر نشان کرد: قطعا با کمک خروجی های بدست آمده میتواینم نقاط قوت را تقویت و ضعف را اصلاح کرده و با تبدیل آن ‌ها به شیوه‌ نامه و دستورالعمل به ارتقای کیفیت موجود بپردازیم.
مانی فر هم چنین از فعالیت کمیته‌ های علمی، فنی و شورای سیاست‌گذاری جهت تحلیل عملکرد برنامه مذکور خبر داد و افزود: قطعا ارتباط بین حوزه سیاستگذاری و صنعت بیمه ارتباطی دوسویه است که تقویت آن اثرات بسیار مثبتی بر روند فرآیند ارتقای کیفیت ساختمان خواهد داشت.
مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان با تأکید براین که تلاش داریم تا گواهی نامه‌ها و مدارک اخذ شده در این برنامه بر اقدامات پیمانکاران در حوزه‌ های مختلف کاری و مناقصات نقش داشته باشد افزود: خوشبختانه طی نشست هایی که با شهرداری تهران در این مورد داشتیم شاهد تمایل بالای این سازمان در برگزاری دوره ‌های آموزشی HSE برای پیمانکاران آن بودیم که امید است شاهد همکاری سایر بخشهای خصوصی نیز در این حوزه باشیم.

منبع : وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق نظارت ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ بهمن ۹۶
1097 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0