لزوم افزایش دانش در بخش کشاورزی ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بیان داشت:

لزوم افزایش دانش در بخش کشاورزی

 با ابراز تأسف از این که فعالان بخش کشاورزی کشور ساختار قابل قبولی ندارند، عنوان کرد: هم اینک هفتاد درصد بهره برداران بخش کشاورزی کم سواد یا حتی بی سواد هستند از اینرو باید ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی افزایش یابد.

کد خبر: 961208018 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ اسفند ۹۶ - ۵:۱۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  با ابراز تأسف از این که فعالان بخش کشاورزی کشور ساختار قابل قبولی ندارند، عنوان کرد: هم اینک هفتاد درصد بهره برداران بخش کشاورزی کم سواد یا حتی بی سواد هستند از اینرو باید ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی افزایش یابد.

لزوم افزایش دانش در بخش کشاورزی

لزوم افزایش دانش در بخش کشاورزی

لزوم افزایش دانش در بخش کشاورزی

مهدی تقی پور گفت: طبق آمار سازمان جهانیFAO سالانه دوازده میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در دنیا از دست میرود، از طرف دیگر نسبت یک پنجم کشور ایران از سرانه آب تجدید پذیر، این الزام را بوجود می آورد که به سمت افزایش عملکرد تولید در بخش کشاورزی برویم.
تقی پور ادامه داد: نگاه فعالان به بخش کشاورزی بجای نگاه عالمانه، حاکمانه است، بهمین علت نیازمند افزایش ضریب نفوذ دانش به بخش کشاورزی هستیم.
وی افزود: کارشناسان کشاورزی برای ورود به این عرصه باید توانمندیهای مهارتی لازم را داشته باشند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با ابراز تأسف از این که فعالان بخش کشاورزی کشور ساختار قابل قبولی ندارند، ادامه داد: هم اکنون هفتاد درصد بهره برداران بخش کشاورزی کم سواد یا حتی بی سواد هستند از اینرو باید ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی افزایش یابد.
وی با تاکید بر این که در کشور سالانه سی و پنج میلیون تن غذا معادل ۲.۷ درصد از کل اتلاف غذا در دنیا دور ریخته می ‌شود، تصریح کرد: سی و پنج درصد محصولات کشاورزی به علت الگوی مصرف اشتباه شهروندان از دست میرود، عنوان داشت: در این زمینه میتوان به سی درصد ضایعات در نان، بیست و پنج درصد ضایعات در خرما و ده درصد ضابعات در برنج و بیست و پنج درصد ضایعات در میوه ها و سبزیجات اشاره کرد.
تقی پور خاطر نشان کرد: آمار تعداد دانشجویان بخش کشاورزی و دامپزشکی کشور در سال تحصیلی ۶۸-۶۷ بیش از سیزده هزار نفر بود، ولی این آمار در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ به عدد دویست و هجده هزار نفر رسیده است.
وی مطرح کرد: تا سال تحصیلی ۸۸-۸۷ تعداد دانشجویان مرد از دانشجویان زن بیش تر بود ولی هم اکنون دانشجویان زن در بخش کشاورزی از تعداد مردان پیشی گرفته اند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به این که در استان اصفهان بطور متوسط هر بیست و چهار ساعت سه نفر فارغ التحصیل کشاورزی به جمعیت جویای کار اضافه میشود، با اشاره به معضل مدرک گرایی گفت: نگاه مدرک گرایانه و ملاک قراردادن مدرک کارشناسی ارشد در استخدام نهادهای مختلف سبب شده فارغ التحصیلانی که جذب بازار کار نشده اند، در صدد ادامه تحصیل برآمده تا بیکاری خود را در مسیر ادامه تحصیل جبران کنند، این در حالیست که در کشور انگلستان هشتاد درصد وزا مدرک لیسانس دارند.

لزوم افزایش دانش در بخش کشاورزی

وی یاد آور شد: در مقایسه تعداد دانشجویان ایران با کشورهای توسعه یافته میبینیم که در ایران حدود دو هزار و ششصد و یک دانشگاه وجود دارد که سالانه پنج هزار میلیارد تومان بودجه سالانه کشور را به خود اختصاص میدهند، این در حالیست که کشور چین با داشتن چندین برابر جمعیت تنها دو هزار و هشت دانشگاه دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان ابراز داشت: هفتاد و پنج درصد بیکاران جامعه فارغ التحصیلان همین دانشگاهها هستند، در واقع به ازای هر چهار نفر فارغ التحصیل سه نفر جویای کار هستند.
وی ادامه داد: در قرن گذشته دوازده قانون جامع در بخشهای مختلف منابع طبیعی، آب، بهره وری، زمین و غیره ابلاغ گردیده است و استان اصفهان در بخش کشاورزی توانست نه و نیم درصد سهمیه را بگیرد، ولی اشکال عمده این بود که اینکار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار گردید و به واسطه نقش کم رنگ وزارت خانه، زیر یک درصد آن تحقق پیدا کرد.
تقی پور در ادامه با اشاره به این که در دوره قبلی اجرای طرح کارورزی که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجری آن بود، سی درصد کارورزان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان بعد از معرفی واحدهای تولیدی جذب همان کارگاهها شدند، افزود: باید به سمت اصلاح ساختار نیروی انسانی در بخش کشاورزی برویم و زمینه حضور کارشناسان را فراهم کنیم.
وی اظهار داشت: در دوره جدید اجرای طرح کارورزی، اگر دولت میخواهد موفق باشد، باید از سازمان نطام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یاری بگیرد چرا که به تنهایی قادر نخواهد بود نسبت به اجرای کامل این طرح اقدام کند.
وی افزود: باید در قوانین موجود بازنگری و قوانین الزام‌آور و قابل نظارت باشد، کاهش ریسک سرمایه گذاری ‌ها از طریق افزایش پوشش بیمه ها اتفاق افتد، فضای کسب و کار بهبود یابد، دولت وظایف تصدیگری خود را برای اجرا به بخش خصوصی واگذار کند و از ابزارهای تشویقی برای بهره‌ برداران بخش کشاورزی استفاده کند.
تقی پور گفت: جایگاه و منزلت کارشناسان بخش کشاورزی و دیگر تشکلها باید به رسمیت شناخته گردد.

منبع : قدس آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اسفند ۹۶
925 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0