لزوم برگزاري مسابقه ساختمان وزارت نفت در مصاحبه با بیطرف عنوان گردید

لزوم برگزاري مسابقه ساختمان وزارت نفت

در دي ماه سال نود و پنج مسئولان ارشد وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران با توجه به اخذ عدم پاسخگويي ساختمان وزارت نفت (كه از بناهاي شاخص دوره معاصر ايران محسوب مي گردد) به نيازهاي فعلی اين سازمان تصميم خود را مبني بر جايگزيني بنايي با اين ساختمان و انتخاب طرح از طريق فرآيند مسابقه به شركت ملي نفت ايران اعلام و در خرداد نود و شش اين موضوع در شركت ملي نفت ايران تصويب شد.

کد خبر: 970627001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷ - ۸:۵۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در دي ماه سال نود و پنج مسئولان ارشد وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران با توجه به اخذ عدم پاسخگويي ساختمان وزارت نفت (كه از بناهاي شاخص دوره معاصر ايران محسوب مي گردد) به نيازهاي فعلی اين سازمان تصميم خود را مبني بر جايگزيني بنايي با اين ساختمان و انتخاب طرح از طريق فرآيند مسابقه به شركت ملي نفت ايران اعلام و در خرداد نود و شش اين موضوع در شركت ملي نفت ايران تصويب شد.

لزوم برگزاري مسابقه ساختمان وزارت نفت

لزوم برگزاري مسابقه ساختمان وزارت نفت

لزوم برگزاري مسابقه ساختمان  وزارت نفت

 

بعد از منعكس گرديدن اين ضرورت به دبيرخانه دائمي، بعد از رايزنيها و نشست های متعدد اهالي حرفه و دبيرخانه دائمي مسابقات معماري و شهرسازي ايران با مسئولان ذي ربط، بر اهميت حفظ بناي موجود تاكيد شد و مقرر گردید كه موضوع اين مسابقه در زميني روبروي اين بنا (ضلع شمال شرقي تقاطع خيابان حافظ و طالقاني) تعريف شود.
سپس اين مسابقه كه به صورت دعوتي طراحي شد در دبيرخانه دائمي، ثبت و فرآيند برگزاري آن تحت نظارت اين نهاد واقع گردید. در نهايت در تاريخ فرورين ماه نود و هفت طرحهاي دريافتي مورد قضاوت داوران قرار گرفت و نتايج اعلام شد.
منتخبين :
نفر اول : مهندسین مشاور باوند
نفر دوم : مهندسان مشاور شارستان
نفر سوم : مهندسان مشاور عمارت خورشيد
داوران اصلي:  محمدرضا حافظي – فرامرز شريفي – رضا دانشمير – فرهاد احمدي – كامران افشارنادري
داوران جانشين : بهروز بيات سرمدي – فريدون صمدي
برگزار كننده : دفتر مديريت نظارت بر طرحهاي عمراني مناطق نفت خيز شركت ملي نفت ايران به نمايندگي احمد شفاعت
مدير مسابقه : فريبا مير محمد صادقي
حبیب اله بیطرف، معاونت وزير نفت در امور مهندسي پژوهشي و فناوري در گفتگو با خبرنگار دبيرخانه دائمي، از لزوم برگزاري مسابقه ساختمان وزارت نفت و اهميت بازبيني ضوابط مرتبط با مسابقات سخن گفت.
لزوم تعریف این پروژه برای وزارت نفت چه بوده است؟
با توجه به قدمت بالاي ساختمان ‌هاي ستادي وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران و به علت مخاطره‌آميز بودن بهره‌برداري ساختمان های مرکزی قدیم و جدید نفت در مقابل زمین لرزه به گواه مطالعات صورت گرفته توسط مراجع تخصصي و همچنين طبق مصوبه هيأت محترم دولت به شماره ۲۴۴۱۹۰/۴۸۸۵۵ مورخه نهم اسفند ماه نود و یک در مورد صدور مجوز جهت احداث ساختمان متمركز از محل فروش اموال غيرمنقول و ساختمان هاي شركت هاي تابعه، شرکت ملی نفت ایران بر آن شد تا نسبت به تخريب ساختمان ‌هاي موجود و ساخت ساختمان جديد وزارت نفت در محل پاركينگ شيراز اقدام کند.
تعریف اولیه از این پروژه از طرف شما بعنوان کارفرما در وزارت نفت چه مواردی بوده است؟
با توجه به حساسیت های کارفرما، پروژه بصورتی تعریف شد که اهداف ذیل محقق شود:
۱- هماهنگ با جایگاه ملي و بين‌المللي وزارت نفت ( معرف جایگاه برجسته وزارت نفت در مجموعه دولت و رقابت با ساختمانهای همتراز در کشورهای عضو OPEC)
۲- الگوی نوآوری در طراحی و ساخت برای ساختمان‌ های ستادی مشابه
۳- پیشروتر از ساختمان ‌هاي مشابه دیگر
۴- مؤید هویت سرزمینی و نماد صنعت نفت ایران
۵- سبز در طراحی، اجرا و بهره‌ برداری و تطابق با استانداردهای بین المللی در صرفه جویی انرژی، کاهش اثرات زیست محیطی و هزینه ساخت و بازدهی
۶- هوشمند و بهره مند ازآخرین فناوری‌ هایICT در ساختمان‌ های اداری
۷- پایدار و قابل بهره‌ برداری در شرایط بحرانی بویژه زمین لرزه
۸- دارای آخرین دستاوردهاي طراحی و ساخت در سیستم سازه ای
۹- طراحی تکنولوژی ساخت برای انجام عمليات ساخت در مدت دو سال
۱۰- پیش بینی الحاق ساختمان های ضلع جنوبی سایت مسابقه به زمین پروژه

لزوم برگزاري مسابقه ساختمان وزارت نفت

چرا بجای انتخاب طراح از طریق مناقصه از روش برگزاری مسابقه استفاده کردید؟
به علت فراهم نمودن بستر رقابتی برای استفاده از استعدادها و ظرفیت های موجود جامعه معماری و همچنین بهره گیری از ایده های طراحان برتر و جوانی که در صورت برگزاری مناقصه، کم تر فرصت بروز خلاقیت ها و تواناییهای خود را پیدا میکردند.
شما نقش و جایگاه دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی برای برگزاری این مسابقه را چگونه ارزیابی میکنید؟
ثبت مسابقه مذکور در این دبیرخانه سبب استناد و ضابطه مندی در کلیه مراحل برگزاری مسابقه و اعتباربخشی به آن شد. هم چنین دبیرخانه در عین ارائه بی دریغ تجربیات پیشین خود در زمینه برگزاری مسابقات معماری، با ارائه راهکارهای مناسب از بروز اختلافات احتمالی میان کارفرما و شرکت کنندگان در مسابقه پیشگیری کرد. علاوه بر آن از طریق کانال های اطلاع رسانی خود نسبت به پوشش اخبار مربوط به مسابقه و نمایشگاه آن، همکاری خیلی خوبي با برگزاركنندگان مسابقه داشتند.
آیا از نتیجه مسابقه رضایت دارید؟
بله. با توجه به مقررات حاکم بر پروژه های دولتی میتوان گفت اهداف مسابقه از نظر زمانی و هزینه ای، بطور نسبی محقق شده و بازخوردهای دریافتی از مقامات عالی وزارت نفت و مدیران شرکت ملی نفت ایران حاکی از رضایت بخش بودن نتایج مسابقه بوده است.
پیشنهاد شما برای بهترشدن برگزاری چنین مسابقاتی چیست؟
برای بهتر برگزارشدن مسابقات معماری میتوان موارد زیر را مدنظر قرار داد:
۱- بازبيني آیین‌ نامه‌های موجود در زمينه برگزاري مسابقات طراحي و گرداوری یک سند بالادستی جامع برای برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی
۲- بازنگری و به روز رسانی نشریه دویست و چهل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در راستا آیین نامه های مشابه در کشورهای دیگر و ايجاد الزامات ومشوقهاي لازم براي سازمان ها و نهادهای دولتی در برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی
۳- تعریف ساز و کار دقیق انتخاب مشاور به روش مسابقه دعوتی
۴- تعریف ساز و کار حضور شرکت ‌های خارجي و بین‌المللی يا شرکت‌ ها با شريك خارجي در مسابقات معماری و شهرسازی
۵- جایگاه دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی در قانون به صراحت عنوان شد و شرح وظایف، مسؤولیت ها و حدود وظایف و اختیارات دبيرخانه بصورت کاملا واضح و شفاف تبين شود.
۶- با توجه به محدودیتهای شرکت های دولتی در انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی، برگزاری مسابقه در این شرکت ها محدود به حضور شرکت های حقوقی و دارای رتبه بندی سازمان برنامه و بودجه میباشد، که این امر سبب از دست رفتن فرصت حضور معماران جوان و مستقل در این گونه مسابقات می شود که لازم است ساز و کاری برای حضور قانونی این بخش از جامعه حرفه ای در مسابقات نيز در نظر گرفته شود.

منبع : وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ شهریور ۹۷
1333 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0