لزوم تبیین جایگاه معماری در چرخه ساخت و ساز نشست گروه تخصصی معماری

لزوم تبیین جایگاه معماری در چرخه ساخت و ساز

نشست گروه تخصصی معماری ویژه بیستمین همایش هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان درساختمان شورای مرکزی با حضور نماینده های استانهای کشور برگزار گردید .

کد خبر: 960419004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ تیر ۹۶ - ۹:۴۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،نشست گروه تخصصی معماری ویژه بیستمین همایش هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان درساختمان شورای مرکزی با حضور نماینده های استانهای کشور برگزار گردید .لزوم تبیین جایگاه معماری در چرخه ساخت و ساز

 

لزوم تبیین جایگاه معماری در چرخه ساخت و ساز

لزوم تبیین جایگاه معماری در چرخه ساخت و ساز

هم اندیشی در مورد تشکیل کارگروههای زیر مجموعه گروه تخصصی معماری شورای مرکزی با مشارکت استانها, بحث و بررسی در زمینه گرداوری پیش نویس مبحث جدید مقررات ملی ساختمان با هدفگذاری قانون مند سازی و گرداوری الزامات طراحی معماری در ساختمان ها و هم بررسی نحوه یکسان سازی در چک لیستها و نظام نامه‌ های شرح خدمات مهندسی معماری از جمله موارد دستور نشست مذکور بود.
رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این جلسه با اشاره به لزوم توجه به جایگاه معماران بیان کرد: تعیین و تبیین جایگاه معماری در چرخه ساخت و ساز از وظیفه های هیئت مدیره های سازمان نظام مهندسی ساختمان در استانهای کشور است .
طاهره نصر با اشاره به این که متأسفانه بدلیل عدم وجود شرح خدمات یکسان برای رشته معماری، در استانهای مختلف ناهماهنگیهای ملموس قابل مشاهده است تصریح کرد : حتی در بسیاری موارد در شهرستانهای یک استان هم این ناهماهنگی دیده میشود.
نصر بر لزوم یکسان سازی شرح خدمات مهندسی معماری تاکید کرد و ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان بایستی چک لیستها و نظام نامه های شرح خدمات مهندسی معماری را بصورت یک پارچه برای استانهای مختلف تهیه و در اختیار آن ها قرار دهد.
وی هم چنین به انبوه فارغ التحصیلین رشته معماری در گرایشهای مختلف اشاره کرد و گفت: باید در راستای تعامل با مراکز دانشگاهی از تخصص و دانشی افرادی که آموزشهای مرتبط را در دانشگاهها گذرانده اند استفاده بهینه صورت بگیرد.
هم چنین در این نشست چشم انداز گروه تخصصی معماری شورای مرکزی دوره هفتم با در نظر گرفتن فاکتورهایی از جمله توسعه شرح خدمات مهندسی معماری, گرداوری و ترویج مقررات ملی ساختمان در معماری,انرژی و محیط زیست در معماری ,بهره گیری از فناوریهای جدید در معماری, هویت در معماری ایرانی- اسلامی با تاکید بر ارزشهای بومی و منطقه ای تصویب گردید .


به گقته عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کارگروههای پیشنهادی گروه تخصصی معماری شورای مرکزی با تاکید بر مواردی از جمله تهیه نظام نامه نماسازی و سیمای ساختمانها, معماری داخلی ساختمانها و محوطه سازی , مباحث حقوقی شرح خدمات مهندسی معماری, تهیه نظام نامه اجرایی مقررات ملی ساختمان مبحث بیست و یکم و بیست و دوم در مهندسی معماری , بررسی تجربیات جهانی در مورد مقررات ملی ساختمان در معماری, اجرای مقررات ملی ساختمان مبحث نوزدهم با رویکرد ممیزی و بومی سازی در منطقه های مختلف, توسعه و ترویج الگوهای پایداری در طراحی معماری,بهره گیری و ترویج فناوریهای جدید در معماری و تشکیل دبیرخانه دائمی همایش هویت در معماری ایرانی- اسلامی تشکیل گردیده است .
نصر هم چنین عنوان کرد: مشکلات اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در بخش مهندسی معماری در استانهای مختلف خیلی مورد توجه است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم چنین گفت: با توجه به نقش مؤثر گروههای تخصصی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان و کمیته ها و کمیسیونها در اجرایی شدن خط مشیهای عمومی سازمان، مصوبات نشست مذکور برای ارائه به دبیرخانه دائمی همایش عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در سه بند جمع بندی شده است.
هم چنین در خاتمه این جلسه، عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان بندهای پیشنهادی برای بیانیه همایش بیستم سازمان نظام مهندسی ساختمان را در رشته معماری با در نظر گرفتن تعاملی که با استانهای مختلف صورت گرفته است، از جمله ضرورت انجام شرح خدمات مهندسي معماري در طراحي و نظارت ساختمانها توسط اعضاي گروه تخصصي معماري در تمام نقاط كشور, لزوم گرداوری نظام نامه هاي واحد در راستاي هم سان سازي چك ليستهاي كنترل خدمات مهندسي معماري در طراحي و نظارت و درنظر گرفتن نيازهاي تخصصي هر استان در آزمونهاي پروانه اشتغال توسط وزارت محترم راه و شهرسازي و ايجاد تعامل با مراكز دانشگاهي در مورد توجه به بازار عرضه و تقاضا دانست که بعد از بررسی توسط عضوهای حاضر تصویب شد.
منبع : سازه نیوز

 

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ تیر ۹۶
1135 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0