لزوم مقابله سازمان نظام مهندسی و شهرداری با سودجویان صنعت ساختمان در شهرها لزوم مقابله سازمان نظام مهندسی و شهرداری با سودجویان صنعت ساختمان در شهرها

لزوم مقابله سازمان نظام مهندسی و شهرداری با سودجویان صنعت ساختمان در شهرها

لزوم مقابله سازمان نظام مهندسی و شهرداری با سودجویان صنعت ساختمان در شهرها ،از ارکان اصلی نظارت بر ساخت و ساز شهرها است. بنابراین رعایت اصول مهندسی در ساخت و ساز و نظارت بر آن بسیار مهم است

کد خبر: 990409009 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ تیر ۹۹ - ۷:۲۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، لزوم مقابله سازمان نظام مهندسی و شهرداری با سودجویان صنعت ساختمان در شهرها ،از ارکان اصلی نظارت بر ساخت و ساز شهرها است. بنابراین رعایت اصول مهندسی در ساخت و ساز و نظارت بر آن بسیار مهم است

لزوم مقابله سازمان نظام مهندسی و شهرداری با سودجویان صنعت ساختمان در شهرها

لزوم مقابله سازمان نظام مهندسی و شهرداری با سودجویان صنعت ساختمان در شهرها

رئیس نظام مهندسی و کنترل ساختمان گلپایگان بیان کرد: سازمان نظام مهندسی و شهرداری بعنوان ارکان اصلی نظارت بر ساخت و ساز در شهرها باید با سودجویان صنعت ساختمان مقابله کنند.

علی‌رضا اشراقی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی یک سازمان مردم نهاد است که در قانون وظایف و اختیاراتی برای آن تعریف شده است، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال هفتاد و چهار در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بعد از تأیید شورای نگهبان توسط مسکن و شهرسازی به دستگاه ‌های دولتی بویژه شهرداری ‌ها ابلاغ گردید.

اشراقی با عنوان این که سازمان نظام مهندسی به بازوی توانمند و ابزار قدرتمندی برای مدیریت شهری در اعمال قانون است و به رونق و افزایش کیفیت صنعت ساخت و ساز کمک می ‌کند، اظهار داشت: در نظام طبیعت حوادث مختلفی از جمله زلزله و فرونشست زمین رخ می ‌دهد و شهرستان گلپایگان از جهت تقسیم بندی پهنه زلزله در کشور، در منطقه‌ ای با خطر نسبی و متوسط واقع شده است؛ بنابراین رعایت اصول مهندسی در ساخت و ساز و نظارت بر آن بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مسائل حقوقی و کارشناسی مرتبط با حوزه ساختمان حجم گسترده‌ای از فعالیت مهندسان نظام مهندسی را به خود اختصاص داده است؛ توجه به این که رسیدگی به مشکلات حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیر مجاز و مشکلات و معضلات زمین و مسکن از وظایف سازمان نظام مهندسی است، اهمیت این سازمان را نشان می‌ دهد.

معیشت مهندسان تحت تأثیر رکود بازار مسکن
رئیس نظام مهندسی و کنترل ساختمان گلپایگان تصریح کرد: جمعیتی سالانه به تعداد مهندسین نظام مهندسی اضافه می‌ شود که این مسئله با توجه به رکود بازار مسکن، معیشت مهندسان را تحت شعاع قرار می ‌دهد چنانچه در شرایط فعلی تعداد مهندسان زیاد و کار کم است.

اشراقی گفت: نظام مهندسی به دنبال توانمندسازی و به‌روزرسانی آگاهی ‌های علمی مهندسان نظام مهندسی است البته گرفتاری‌هایی در زمینه قوانین و مقررات مربوط به مصالح ساختمانی و استفاده از مصالح استاندارد و فرهنگ و روابط کارفرما با مجریان و پیمان‌کاران داریم که باید از طریق مراجع قانونگذاری رفع گردد.

مانعی برای سودجویی پیمان‌کاران قانون‌شکن
رئیس نظام مهندسی و کنترل ساختمان گلپایگان سازمان نظام مهندسی و شهرداری به عنوان ارکان اصلی نظارت بر ساخت و ساز در شهرها باید با سودجویان صنعت ساختمان مقابله کنند، گفت: در حوزه کارفرمایان و پیمانکاران، بساز و بفروشانی هستند که عقیده دارند با کاهش هزینه‌ها سود بیشتری نصیب آنها می‌ گردد، ولی سوی دیگر این معادله افرادی هستند که مشکلات معیشتی دارند و بدنبال تأمین سرپناه هستند، بنابراین نظام مهندسی تلاش می ‌کند با استفاده از همه ابزارهای قانونی معماران و پیمان‌کاران را به احداث ابنیه مقاوم وادار کند.

وی افزود: نظام مهندسی عملکرد مهندسین را نیز رصد می ‌کند تا اگر در انجام وظایف خود کوتاهی کردند یا شاکی خصوصی علیه آنها ادعایی را طرح کرد، مورد تخلف به شورای انتظامی استان اعلام گردد، اگر تخلفی از سوی مهندسین ناظر صورت گیرد توبیخ در پروانه کارشناسی آنان درج و مجازات حتی ابطال پروانه را شامل می‌ شوند؛ بنابراین هیچ گونه سهل انگاری از مهندسین نظام مهندسی پذیرفتنی نیست.

اشراقی با عنوان این که دفتر نظام مهندسی گلپایگان از سال هشتاد شروع به فعالیت کرده است، ادامه داد: مهندسین عضو مجمع خیرین امام (ع) در جهت کمک به اقشار کم درآمد، جانبازان، خانواده درجه یک شهدا، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خدمات رسانی می‌کنند و این اقشار می ‌توانند از نظارت کاملاً رایگان نظام مهندسی بهره‌مند گردند.

ساخت و ساز غیرمجاز زیر تیغ قانون
اشراقی با اشاره به شناسنامه فنی و ملکی ادامه داد: صدور شناسنامه فنی و ملکی در گلپایگان صادر نمی گردد و ارائه آن نیز در حال حاضر وجود ندارد و در صورت اجرایی شدن موضوع مشخصات فنی ساختمان برای خریداران قابل رؤیت است.

وی با اشاره به این که افرادی که در صنعت ساخت و ساز فعالیت دارند باید حداقل مدارک آموزش فنی حرفه‌ای و تجربه کاری داشته باشند، گفت: در این رابطه با اتحادیه صنف بنا و معماران شهرستان گلپایگان مذاکره شده تا پیشینه‌ای از صنف در اختیار نظام مهندسی قرار دهند تا در صورت کوتاهی پروانه کار آن‌ ها باطل گردد.

رئیس نظام مهندسی و کنترل ساختمان گلپایگان با عنوان این که اقدام دادستان گلپایگان در تخریب ساختمان ‌های بدون مجوز با وجود وسعت کم گلپایگان را بسیار پسندیده است، ادامه داد: برخی مالکان عادت کرده بودند که اگر در زمینه دریافت پروانه ساخت و ساز با مشکل روبرو می‌ شدند اقدام به ساخت غیر مجاز می ‌کردند.

منبع: ایمنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ تیر ۹۹
368 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0