لزوم تدبیر برای صیانت از کیفی سازی ساختمان‌ ها کیفی سازی ساختمان‌ ها

لزوم تدبیر برای صیانت از کیفی سازی ساختمان‌ ها

بیش از ۲ دهه از تصویب قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان و آئین ‌نامه اجرایی آن می‌ گذرد. طی این سال‌ ها سازمان ‌های نظام‌ مهندسی ساختمان به انتظام امور حرفه‌ای مهندسان، نظام‌مندسازی و ارتقاءِ کیفیت ساخت‌ و ساز و ترویج و کنترل مقررات ملی ساختمان پرداخته و در این حوزه موفقیت‌ های قابل‌ توجهی کسب نمودند.

کد خبر: 970509002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ مرداد ۹۷ - ۱۲:۵۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،بیش از ۲ دهه از تصویب قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان و آئین ‌نامه اجرایی آن می‌ گذرد. طی این سال‌ ها سازمان ‌های نظام‌ مهندسی ساختمان به انتظام امور حرفه‌ای مهندسان، نظام‌مندسازی و ارتقاءِ کیفیت ساخت‌ و ساز و ترویج و کنترل مقررات ملی ساختمان پرداخته و در این حوزه موفقیت‌ های قابل‌ توجهی کسب نمودند.

لزوم تدبیر برای صیانت از کیفی سازی ساختمان‌ ها

لزوم تدبیر برای صیانت از کیفی سازی ساختمان‌ ها

لزوم تدبیر برای صیانت از کیفی سازی  ساختمان‌ ها

توفیقات این سازمان در هدف‌گذاری نسبت به ساخت ساختمان ‌های ایمن و مقاوم و رعایت حقوق بهره‌برداران، به‌ ویژه بعد از زمین لرزه ویرانگر سال هشتاد و دو بم و در چارچوب آئین‌نامه ماده سی و سه قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان که در سال هشتاد و سه، مشترکاً ‌توسط وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تهیه و توسط دولت وقت تصویب شده و طبق آن، مسئولیت کنترل ضوابط فنی به سازمان ‌های نظام‌ مهندسی ساختمان استان‌ ها واسپاری گردید. همین موضوع سبب شده است تا در اغلب نقاط کشور، جایگاه فنی و تخصصی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان توسط نهادهای دولتی و مدیریت شهری به رسمیت شناخته گردد. بررسی تلفات زمین لرزه اخیر غرب کشور و مقایسه آن با زلزله ‌های مشابه پیشین، هم چون زلزله منجیل و رودبار و یا زلزله بم، مؤید این حقیقت است که اعطای مسئولیت به سازمان ‌های نظام ‌مهندسی ساختمان با نیم میلیون نفر مهندس عضو آن، به ‌عنوان بزرگ‌ ترین سازمان مردم ‌نهاد کشور، اعتمادی بجا و شایسته بوده است. در شرایطی که کشور، بحران ‌های متعددی را پشت سر گذارده است و هم چنان نیز با مسائل مختلف داخلی و خارجی دست ‌به‌ گریبان است، انتظار از مسئولان دولتی این است که هرگونه تصمیمی را به ‌دور از تحمیل هرگونه تنش جدید اعمال نمایند. نظر به جایگاه حداقل سی درصدی صنعت ساختمان در اقتصاد ملی و ارتباط بیش از هشتصد شغل با این صنعت، اجتناب از هرگونه آزمون‌ و خطا در این حوزه، بیش‌از پیش، مهم و ضروری می ‌نماید.علیرغم اهمیت جایگاه نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزیر راه و شهرسازی طی صدور ابلاغیه پایان سال گذشته و اصلاحیه ‌های متعدد تا امروز این قانون را نقض نموده است.جالب این جاست که برخی مغایرت ‌ها، طی نامه ای توسط ریاست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در اردی بهشت سال جاری به وزیر راه  ابلاغ گردیده است. از طرفی دیگر اختلال در اختیارات وزیر کشور به علت تغییر در آئین‌ نامه اجرایی قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان باعث ابلاغ نامه ای از سوی وزیر کشور به وزیر راه و شهرسازی در ابتدای امسال ابلاغ گردد.


لازم به ذکر است در حالی‌ که حذف رابطه مالی بین ناظر (به ‌عنوان نماینده حاکمیت مشابه قاضی یا پلیس) با کارفرما از دستاوردهای بی ‌بدیل نظام ساخت ‌و ساز و در جهت ارتقاءِ کیفیت ساخت ‌و ساز و حذف فساد است که بعد از سال ‌ها مجاهدت جامعه مهندسان عضو نظام‌ مهندسی ساختمان با سوداگران ساخت ‌و ساز، به نتیجه رسید و به مرحله اجرا درآمد، وزیر راه و شهرسازی در این ابلاغیه، با اعطای غیرقانونی و غیرمنطقی و مجدد انتخاب ناظر به سازنده ساختمان (یا حتی مهندس طراح بعنوان نماینده سازنده ساختمان)، به شکل ارتجاعی به‌ نظام ساخت ‌و ساز ۲ دهه پیش بازگشت پیدا می کند و ضمن به خطر انداختن منافع بهره‌برداران به نفع سازنده، سبب کاهش خطرناک کیفیت در ساخت ‌و ساز خواهد شد. متاسفانه در صورت عملی شدن ابلاغیه و اصلاحیه ‌های عجولانه وزیر راه و شهرسازی باید شاهد انحلال عملی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان با بیش از چهارصد و پنجاه هزار عضو و خانه نشینی و بیکاری عظیم بیش از سه هزار نفر از کارکنان سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان و بالغ‌ بر صد هزار مهندس شاغل در بخش طراحی و نظارت ساختمانی در میان مهندسان تحصیل‌کرده و جوان بود  و ضمن این که رویه غلط دولت قبل در انحلال سازمان ‌های تخصصی هم چون سازمان برنامه ‌و بودجه را تکرار خواهد کرد، از دولت تدبیر و امید، چهره‌ های مخالف با سازمان‌ های مردم ‌نهاد و مستقل در اذهان برجای خواهد گذاشت. اینک جامعه مهندسی بعنوان یک سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت چند سال، به این نتیجه رسیده‌اند که گویا دولت، صدای اعتصاب و اعتراض را بهتر و سریع ‌تر می ‌شنود. بی ‌توجهی وزیر راه و شهرسازی به مهندسان، نه ‌تنها ظرفیت ‌های ناب مهندسان در بهره‌ گیری از فرصت‌ های ناب پسابرجامی را به مسلخ برد، بلکه انباشت خطرناکی از مطالبات را در این حوزه ایجاد کرده است. طبق این اساس، حدود ۱۰ هزار مهندس از اعضای نظام‌ مهندسی ساختمان پیش از آن‌ که مهندسان نیز به‌صف سایر صنوف معترض به عملکرد وزارت راه و شهرسازی بپیوندند، از رییس جمهور محترم استدعا دارند که دستورات مقتضی و عاجل در جهت لغو بخش نامه‌های مغایر با قانون وزیر راه و شهرسازی علیه نظام‌ مهندسی ساختمان کشور و متوقف ساختن اقدامات تنش ‌زای ایشان علیه نظام مهندسان ساختمان و اعضای آن را صادر کنند.
منبع : مردم سالاری

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ مرداد ۹۷
904 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0