ضرورت آموزش بهره‌برداران از طرف سازمان نظام مهندسی امرالله افراسیابی

ضرورت آموزش بهره‌برداران از طرف سازمان نظام مهندسی

امرالله افراسیابی، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان بوشهر، در مورد فعالیتهای خود در سال ‌های پیش از ورود به سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان بوشهر، بیان کرد: به‌ مدت 6 ‌ماه به0‌عنوان کارشناس فضای سبز در منطقه عسلویه فعالیت کردم. بعد از آن همزمان با راه‌اندازی آزمایشگاه نسبت به راه‌ اندازی شرکت خدمات مشاوره «تندیس سبز دشتستان» اقدام کردم. این در حالیست که ما از معدود شرکت‌ های بودیم که در آن برهه از آزمایشگاه مجزا برخوردار بودیم.

کد خبر: 971114006 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷ - ۹:۳۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،امرالله افراسیابی، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان بوشهر، در مورد فعالیتهای خود در سال ‌های پیش از ورود به سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان بوشهر، بیان کرد: به‌ مدت ۶ ‌ماه به۰‌عنوان کارشناس فضای سبز در منطقه عسلویه فعالیت کردم. بعد از آن همزمان با راه‌اندازی آزمایشگاه نسبت به راه‌ اندازی شرکت خدمات مشاوره «تندیس سبز دشتستان» اقدام کردم. این در حالیست که ما از معدود شرکت‌ های بودیم که در آن برهه از آزمایشگاه مجزا برخوردار بودیم.

ضرورت آموزش بهره‌برداران از طرف سازمان نظام مهندسی

ضرورت آموزش بهره‌برداران از طرف سازمان نظام مهندسی

ضرورت آموزش بهره‌برداران  از طرف سازمان نظام مهندسی

افراسیابی، در بخشی از اظهارات خود به دوره‌های آموزشی کارشناسان اشاره کرد و افزود: باید در حوزه آموزش و توانمندسازی کارشناسان اهتمام ویژه‌ای لحاظ گردد.
وی، گفت: در سال‌ اول فعالیتم برای این‌ که اعتماد کشاورزان را جلب کنم نسبت به ارائه خدمات رایگان برای آن‌ ها اقدام کردم. خدمات ارائه شده سبب گردید که در سال ‌های بعد از آن فروشگاه تجهیزات و آبیاری را در حوزه کشاورزی راه‌اندازی کنم؛ ولی متأسفانه در سال ‌های اول فعالیت هزینه‌ها و درآمدهای ما با یک دیگر همخوانی نداشت. در نتیجه همین مسأله سبب شد که شرکت به علت بدهی ‌های مالیاتی تعطیل گردد.
وی گفت: متأسفانه ایرادی که در سیستم مالیاتی کشور ما وجود دارد این مسأله است که برای مشاغلی که در ابتدای فعالیت خود هستند هیچ ‌گونه تخفیف مالیاتی اعمال نمی ‌شود و قانونی در این زمینه وجود ندارد تا افراد بتوانند به استقلال برسند.
رئیس سازمان مهندسی استان بوشهر، با اشاره به کاهش تعداد شرکت‌ های فعال در زمینه خدمات کشاورزی تصریح کرد: در آن دوران نود شرکت به فعالیت مشغول بودیم، اما اکنون از این تعداد ده شرکت باقیمانده است. یکی از علل اصلی کاهش تعداد شرکت‌ ها به وابستگی شرکت ‌های ما به طرح ‌های جهاد کشاورزی باز می‌گردد؛ چرا که طرح ‌های جهادی پایه‌ای است برای این‌ که بتوانیم روی پای خود بایستیم؛ ولی متأسفانه دیدگاهی به ‌وجود آمد متأثر از این مسأله که کارشناسان ما به ‌شدت وابسته به طرح‌ های جهاد کشاورزی هستند.
افراسیابی گفت: از طرف دیگر موضوع مربوط به استخدام ‌ها ضربه محکم‌تری به بخش خصوصی وارد کرد؛ چرا که این مسأله سبب شد که کارشناسان نتوانند طرح‌ ها و برنامه‌های خود را به‌ درستی اجرایی کنند.
وی ادامه داد: در بحث واگذاری مراکز خدمات ترویج و آموزش کشاورزی، قرار بود که مراکز خدمات به بخش خصوصی واگذار گردد و بخش ‌های حاکمیتی از طرف سازمان جهاد کشاورزی مدیریت گردد؛ ولی متأسفانه این سیاست عملیاتی نگردید.
با وجود این ما به علت دیدگاهی که داشتیم به‌ صورت مستقل در جهاد کشاورزی فعالیت کردیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان بوشهر، یادآور شد: در سال نود و دو با تأسیس دفتری در شهرستان همزمان خدماتی را به بهره‌بردارانی که با مجموعه ما فعالیت می ‌کردند ارائه کردیم، بعد از آن در بخش ‌های مختلفی نظیر مشاوره در فضای سبز و پیمانکاری آبیاری تحت فشار خدمات مختلفی را ارائه کردیم.
وی اظهار داشت: وسعت تجهیزات و لوازم در فروشگاه برای آبیاری تحت فشار را افزایش دادیم تا اعتماد بهره‌برداران جلب گردد.
افراسیابی، در ادامه یکی از مشکلات اساسی در این بخش را مباحث آموزشی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در این بخش با مشکلات اساسی رو به رو هستیم.
وی، با عنوان این ‌که اسامی علمی در بخش تحقیقاتی برای ما کارآیی دارد، خاطر نشان کرد: دانستن اسامی علمی در بخش تحقیقاتی کارآیی چندانی ندارد، این ‌که به اصرار بخواهیم تفکرات خود را به کشاورزان القا کنیم امکان ‌پذیر نیست؛ بلکه باید زبان کشاورزان را یاد بگیرند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان بوشهر، در ادامه از راه‌اندازی صدور مجوزها در دبیرخانه نظام مهندسی خبر داد و گفت: هم اکنون این بخش شاید کم‌ تر از یک ‌سال ‌و نیم است که فعال شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان بوشهر، افزود: شرکت تندیس سبز دشتستان به‌ مدت ۳ سال به‌ عنوان نمونه استانی شرکت خدمات مشاوره‌ای شناخته شد. در حال حاضر نیز این شرکت درخواست مجوز مرکز خدمات کشاورزی را ارائه داده است؛ ولی متأسفانه سرمایه در گردش ما به علت شرایط اقتصادی روندی کاهشی پیدا کرده است.

ضرورت آموزش بهره‌برداران از طرف سازمان نظام مهندسی

افراسیابی در ادامه با اشاره به شروع فعالیت ‌های خود در سازمان نظام مهندسی استان بوشهر خاطر نشان کرد: از مهرماه در جمع کارشناسان و اعضای سازمان فعالیت خود را شروع کردم. هم اکنون ۲ نفر در بخش آبیاری، ۲ نفر در بخش دبیرخانه، ۱ نفر در آزمایشگاه و ۱ نفر نیز به ارائه خدمات پیمانکاری در سازمان مشغول ارائه خدمات هستند.
افراسیابی، با تأکید بر ضرورت تغییر رویکردها در سازمان گفت: متأسفانه از زمانیکه بحث صدور پروانه‌ها در نظام مهندسی عنوان گردید ما تبدیل به افراد اداری شدیم، از این رو پشت‌ میز نشینی باید در این سازمان تغییر کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان بوشهر، با عنوان این ‌که نظام مهندسی دارای مباحث وسیع و گسترده‌ای است، اظهار داشت: ارتباط ما با بهره‌برداران باید به اندازه‌ای قوی گردد که بهره‌بردار با میل و رغبت به این نتیجه برسد که حضور کارشناس برایش سود و منفعت دارد و می ‌تواند به حل مشکلاتش کمک کند.
وی یاد آور شد: متأسفانه دیدگاه وزارت جهاد کشاورزی نباید این باشد که کارشناسان ما توانایی فعالیت ندارند. هم اکنون معتقد هستم کارشناسان ما به علت شرایطی که در کشور ایجاد شده است از نظام مهندسی طرد شده‌اند. از این رو علاقه‌مند هستیم که زمینه حضور کارشناسان را فراهم کنیم؛ به ‌طوریکه به ما این اجازه را بدهند که ما رابط بین بهره‌بردار و کارشناس باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان بوشهر، تصریح کرد: شاید صددرصد از اعضای ما نتوانند به‌ عنوان کارشناس فنی در رشته خود موفق باشند؛ ولی مطمئناً تا سی درصد اعضاء می‌ توانند در فعالیت ‌های خود موفق باشند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان بوشهر، در ادامه ارائه آموزش‌ های عملی را جزو اولویت‌ های اصلی سازمان نظام مهندسی استان بوشهر اعلام کرد و گفت: اکنون آموزش‌ های عملی توسط بهره‌برداران سازمان در مباحث تولیدات گیاهی، سبزی، صیفی، دام، طیور و شیلات شروع شده است. در آینده در صورتی ‌که بتوانیم منابع درآمدی سازمان نظام مهندسی و اعضاء را بهتر کنیم می ‌توانیم به ‌صورت رایگان آموزش‌ هایی را به اعضاء ارائه دهیم.
وی، با عنوان این‌ که ردیف بودجه‌ مشخصی برای سازمان نظام مهندسی استان بوشهر تعریف نشده است، یاد آور شد: منابع درآمدی ما از حق عضویت اعضاء و ارائه خدمات در بحث ساماندهی و رتبه‌بندی اعضاء تأمین می ‌گردد.
افراسیابی با عنوان این‌ که مجموعه نظام مهندسی شرط اشتغال پایدار کارشناسان در واحدهای تولیدی را جز با تقویت بنیه علمی و تجربی و به‌روز بودن کارشناسان در عرصه تولید امکان ‌پذیر نمی‌ داند بر حضور و همکاری پررنگ ‌تر کارشناسان با سازمان تأکید کرد.
وی، با اشاره به مشکل اشتغال جوانان به ‌ویژه فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی خواستار حمایت بیش از پیش بخش دولتی و استاندار محترم شده و گفت: می‌ توان در حل بسیاری از مشکلات و مسائل تخصصی استان از جمله مشکلات زیست‌محیطی و منابع طبیعی، بازدهی تولید محصولات کشاورزی، بخش ‌های تحقیقاتی کشاورزی، اصلاح الگوی کشت، توسعه محصولات ارگانیک و گلخانه‌ای، سامانه نوین آبیاری از توان و ظرفیت علمی و کارشناسی گسترده سازمان نظام مهندسی استفاده کرد.
افراسیابی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی بر ضرورت همکاری بیش از پیش ارگان‌ های دولتی در واگذاری امور به بخش خصوصی و استفاده بیش از پیش از ظرفیت‌ های علمی و تخصصی سازمان نظام مهندسی و ضرورت افزایش ضریب نفوذ علم و دانش در عرصه تولید محصولات کشاورزی تأکید کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان بوشهر، در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش بهره‌برداران یاد آور شد: با توجه به عضویت حدود دویست هزار مهندس کشاورزی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، این سازمان می‌ تواند آموزش بهره‌برداران را عهده‌دار گردد.

منبع: شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ بهمن ۹۷
757 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0