ضرورت اعلام آماده باش دولت برای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم سید مهدی کلاته رحمانی' مطرح کرد؛

ضرورت اعلام آماده باش دولت برای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در سال آتی

مدیرعامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی استانها بیان کرد: سیاست قیمت تضمینی جزو استراتژیهای حرکت در بازار ماست و اگر بتوانیم آن را جایگزین سیاست خرید تضمینی محصولات مختلف از جمله گندم کنیم، بطور قطع به نفع تولید و بخش کشاورزی کشور است.

کد خبر: 960907002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ آذر ۹۶ - ۷:۵۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  مدیرعامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی استانها بیان کرد: سیاست قیمت تضمینی جزو استراتژیهای حرکت در بازار ماست و اگر بتوانیم آن را جایگزین سیاست خرید تضمینی محصولات مختلف از جمله گندم کنیم، بطور قطع به نفع تولید و بخش کشاورزی کشور است.ضرورت اعلام آماده باش دولت برای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم

ضرورت اعلام آماده باش دولت برای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم

ضرورت اعلام آماده باش دولت برای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم

ضرورت اعلام آماده باش دولت برای اجرای طرح  قیمت تضمینی گندم در سال آتی

سال نود و هفت را میتوان نقطه عطف بخش کشاورزی ایران در حوزه محصول گندم دانست؛ این ادعا طبق این اساس مطرح است که وزارت جهاد کشاورزی وعده عرضه کل گندم تولیدی کشور را از سال آتی در بستر بورس کالای ایران در قالب سیاست قیمت تضمینی ارایه نموده است.
وعده ای که بنظر میرسد اگر اجرایی گردد نه تنها به نفع کشاورزان و گندم کاران است، بلکه میتواند نقش دولت را از حالت اجرایی به شیوه نظارتی بدل ساخته و منابع زیادی را که هر سال صرف خرید تضمینی این محصول استراتژیک گردیده، به تکمیل پروژه های عمرانی و توسعه کشور اختصاص دهد.
ضمن اینکه کشاورزان بجای آنکه برای اخذ پول خود ماهها در صف انتظار بنشینند، میتوانند در سریع ترین زمان ممکن نقدینگی موردنیاز خود را بدست آورند. افزون بر این، بنظر میرسد با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، مشکلات موجود در کیفیت گندم تحویلی به انبارهای ذخیره در سیاست خرید تضمینی نیز مرتفع گردیده و میتواند فضای رقابتی را برمبنای ویژگیهای کیفی محصول ایجاد کند.
‘سید مهدی کلاته رحمانی’ ، حول وعده وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه کل گندم تولیدی در بورس کالا عنوان کرد: امکانات و زیرساختهای فنی برای اجرای این سیاست هم اینک در بورس کالای ایران فراهم است.
رحمانی ادامه داد: از نظر نرم افزاری و ابزارهای مالی موجود در بورس کالای ایران تمام شرایط فراهم بوده و اینکه چقدر بتوان این سیاست را برای کل گندم تولیدی در کشور به اجرا درآورد، به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاونی روستایی و فعالین بازار محصولات کشاورزی بستگی دارد.

این عضو سابق سازمان تعاونی روستایی مرکزی با اشاره به اینکه برای عرضه کل گندم تولیدی در کشور از سال آتی از طریق بورس کالای ایران باید نهادهای ذی ربط از هم اینک برای توزیع نهاده های تولید آماده گردند، تصریح کرد: حرکت در چارچوب این مسیر با توزیع درست و به موقع نهاده های تولید امکانپذیر است تا بتوان سیاست قیمت تضمینی را در تمام استانها اجرایی کرد.

ضرورت اعلام آماده باش دولت برای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم


وی با اعلام اینکه عرضه گندم در بستر بورس کالا به اصلاح زنجیره تولید این کالای استراتژیک حوزه کشاورزی منجر خواهد شد، تاکید کرد: ایراد اساسی در سیاست کنونی خرید تضمینی گندم در اینست که قیمت این محصول تحت تاثیر عوامل بازار تعیین نمیشود و عواملی خارج از آن در اعلام این قیمت دخالت دارد.
رحمانی، یک عامل مهم را در انتظار دولت برای حمایت از کشاورز با اعلام یک قیمت مشخص دانست و یاد آور شد: وجود یک قیمت مشخص برای خرید یک کالا سبب میشود قیمت مذکور کارایی لازم را نداشته باشد و به علت ثابت بودن آن، کیفیت محصول زیر سوال میرود. این در حالی است که در طرح قیمت تضمینی گندم، سطح کیفیت محصول در تعیین قیمت موثر است.
وی در مورد وجود مشکل اختلاط عمدی برخی ناخالصیها مانند خاک و ماسه بندی در محصول گندم تحت اجرای سیاست خرید تضمینی ادامه داد: کیفیت محصول گندم تحت دو عامل میتواند کاهش یابد؛ سطح پایین پروتئین و گلوتن که رفع این مشکل کیفی نیازمند ارتقا و به روزرسانی تکنولوژی تولید در بخش کشاورزی در کشور است.
به گفته رحمانی ، موضوع دیگر به کیفیت ظاهری و خلوص گندم و ناخالصیهایی بر میگردد که گه گاه در برخی مراکز خرید تضمینی گندم دیده میشود که این مشکل هم از طریق اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران قابل حل است.
مدیرعامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی استان ها افزود: در سیاست خرید تضمینی دولت مجبور است محصول را به قیمتی مشخص از کشاورز بخرد و کشاورز نیز به اجبار بهمان قیمت فروشنده است. ولی با عرضه در بورس میتوان با ایجاد فضای رقابتی و تعیین قیمت برمبنای عرضه و تقاضا در قالب سیاست قیمت تضمینی، کیفیت محصول تولیدی را ارتقا داد.
وی، اصلاح زنجیره تولید گندم را به کمک سیاست قیمت تضمینی محقق شدنی دانست و خاطر نشان کرد: اجرای این سیاست کارکرد خود را خواهد داشت زیرا در شرایط کنونی به علت وجود فاصله قیمتی بین قیمت جهانی و منطقه ای گندم با قیمتهای تعیین شده در سیاست خرید تضمینی، انگیزه بسیاری برای برخی سوءاستفاده ها ایجاد میشود.
این مسئول تصریح کرد: بطوریکه افراد سودجو گندم را از بازار منطقه به قیمت حدود هشتصد تا نهصد تومان در هر کیلو خریداری و وارد کشور کرده و به قیمت هزار و سیصد تومان به دولت تحویل میدهند بدین ترتیب، چنین فضایی حالت رقابتی را در اقتصاد کشور و حوزه کشاورزی از بین خواهد برد. حال آن که یکی از کاراییهای سیاست قیمت تضمینی جلوگیری از همین سودجوییها ست.
رحمانی وجود انگیزه تقلب را در شرایط اجرای سیاست خرید تضمینی امکانپذیر دانست و یاد آور شد : سازمان نظام مهندسی کشاورزی استانها آمادگی خود را برای همکاری با دولت جهت اجرای قیمت تضمینی اعلام میکند تا در حوزه نظام کنترل کیفیت، حوزه کشاورزی را در کنار دولت ساماندهی کنیم.
منبع : ایران اکونومیست

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

فیلم آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۶
1057 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0