مهمترین هدف سازمان نظام مهندسی معدن، پس از اکتشافات، فرآوری مواد برای استفاده بهینه از معادن مهمترین هدف سازمان نظام مهندسی معدن، پس از اکتشافات، فرآوری مواد برای استفاده بهینه از معادن

مهمترین هدف سازمان نظام مهندسی معدن، پس از اکتشافات، فرآوری مواد برای استفاده بهینه از معادن

مهمترین هدف سازمان نظام مهندسی معدن، پس از اکتشافات، فرآوری مواد برای استفاده بهینه از معادن ، و جلوگیری از خام فروشی است. خام فروشی مواد معدنی بدون فرآوری هدررفت ثروت ملی است

کد خبر: 991223005 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ اسفند ۹۹ - ۸:۳۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مهمترین هدف سازمان نظام مهندسی معدن، پس از اکتشافات، فرآوری مواد برای استفاده بهینه از معادن ، و جلوگیری از خام فروشی است. خام فروشی مواد معدنی بدون فرآوری هدررفت ثروت ملی است

مهمترین هدف سازمان نظام مهندسی معدن، پس از اکتشافات، فرآوری مواد برای استفاده بهینه از معادن

مهمترین هدف سازمان نظام مهندسی معدن، پس از اکتشافات، فرآوری مواد برای استفاده بهینه از معادن
خام فروشی مواد معدنی بدون فرآوری هدررفت ثروت ملی است
رئیس سازمان نظام مهندسی ایران با اشاره به این که خام فروشی مواد معدنی بدون فرآوری اتلاف ثروت ملی است، بیان کرد: مهم ترین هدف این سازمان پس از اکتشافات، فرآوری این مواد برای استفاده بهینه از معادن و جلوگیری از خام فروشی است.
تقی نبئی روز شنبه در دیدار با استاندار ایلام بیان کرد: طی سالهای اخیر چرخش اقتصادی کشور به سوی معدن پیش رفته و امسال وضعیت معدن بهتر از سالهای گذشته است.
نبئی تصریح کرد: ذخایر معدنی ارزآور هستند و فرآوری آنها کم‌ترین وابستگی به خارج از کشور را دارد و تاثیر تحریم‌ بر آنها کم‌تر بوده است لذا معادن بویژه معادن فلزی مانند سنگ آهن، مس، سرب و روی رونق گرفته و نسبت به سایر معادن وضعیت مناسب‌تری دارند
وی یکی از برنامه های این سازمان را جذب سرمایه گذار در این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: بحث خام‌فروشی از ضعف‌های کشور بوده و با توجه به اینکه این موضوع دغدغه اصلی کشور و مسوولان ارشد است، نیاز به ورود جدی برای حل محدودیت ‌ها و گرداوری قوانین جدید برای کاهش دغدغه سرمایه‌گذاران وجود دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ایران با اشاره به توسعه نیافتن صنایع معدنی در کشور گفت: صنایع معدنی مصرف کننده محصولات معدن به اندازه این حجم تولیدات توسعه نیافته و بهمین دلیل، بخشی از ظرفیت معدن کشور غیرفعال شده است.
نبئی ادامه داد: پانزده ماده معدنی موجود در استان ایلام هر کدام ظرفیت ‌های بزرگی برای اشتغال دارند اما متاسفانه محصولات با حداقل فراوری و حداقل ارزش افزوده صادر می‌ شوند و استان ایلام هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ایران، از گرداوری طرح بررسی فرصت ‌های سرمایه‌گذاری استان ایلام در بخش معدن خبر داد و افزود: این طرح به بهترین شکل می ‌تواند ظرفیت ‌های معدنی استان را فراروی فعالان و سرمایه‌گذاران قرار دهد.
وی با اشاره به پتانسیلهای خاص استان در حوزه معدن و وجود شانزده ماده معدنی در استان بیان کرد: اگر با شیوه ای خاص این‌ مواد، مناسب فرآوری شوند، میتوان مواد دیگری را از دل آنها استخراج و بیرون آورد.
وی گفت: مطالعات اکتشاف در استان ایلام و استانهای همجوار در حال مطالعه است که در این مورد، تلاش ما این است که در صورت نتیجه گرفتن طرحی ها سرمایه گذاری در استان ها را به سرمایه گذاران معرفی کنیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام هم در این نشست بیان کرد: پنجاه و سه معدن فعال دارای پروانه بهره برداری معتبر در سطح استان وجود دارد که در این واحدها ششصد و شش نفر مشغول به کار هستند.
رضا محمدرحیمی گفت: امسال در بخش معدن سه پروانه جدید با اشتغال زایی بیست نفر صادر شده و پیگیری برای فعال سازی معادن راکد نیز صورت گرفته است.
محمدرحیمی ادامه داد: هم‌چنین در سال جاری مجوز هفده مجوز برداشت تمدید و گواهی کشف ۴ فقره نیز صادر شده است.
وی ادامه داد: بیتومین، سنگ گچ، سنگ آهک، لاشه و مالون، آلوویوم آهکی، شیل و مارن، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، مرمریت و نمک از جمله مواد معدنی موجود در استان هستند.
محمدرحیمی، از مطالعات اکتشافی پروژه ایمیدرو به مرحله اعلام نقاط امیدبخش خبر داد و گفت: پیرو تفاهم‌نامه‌های همکاری موضوع سفر هیئت اقتصادی دولت به استان فی مابین سازمان صمت و ایمیدرو در سال گذشته مطالعات پتانسیل یابی معدنی در سطح استان توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی آغاز شده است‌.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام افزود: پس از فراخوان و انتخاب شرکت مهندسین مشاور فاز اول این پروژه شامل جمع‌آوری اطلاعات، اسناد و مدارک، نقشه ها و تصاویر ماهواره‌ای و در ادامه بازدید میدانی توسط تیم کارشناسی مشاور از مناطق دارای پتانسیل انجام شده است.
استان ایلام دارای معادن غنی برای تولید مصالح ساختمانی است و طبق ظرفیت سنجی از حیث کانسهای غیرفلزی و مواد معدنی در ارتباط با مواد ساختمانی دارای شرایط مطلوبی است. ظرفیت اسمی معادن استان نزدیک به ده میلیون تن است.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اسفند ۹۹
698 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0