معادن خراسان شمالی گرفتار ۷ خان مشکلات/ ماجرای پشت پرده معدن آلبلاغ معادن خراسان شمالی گرفتار ۷ خان مشکلات/ ماجرای پشت پرده معدن آلبلاغ

معادن خراسان شمالی گرفتار ۷ خان مشکلات/ ماجرای پشت پرده معدن آلبلاغ

معادن خراسان شمالی گرفتار ۷ خان مشکلات/ ماجرای پشت پرده معدن آلبلاغ ، گواهی کشف برای بیست و پنج نقطه امید بخش پهنه معدنی جنوب و مرکز استان صادر شد

کد خبر: 010413008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ تیر ۰۱ - ۱۱:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، معادن خراسان شمالی گرفتار ۷ خان مشکلات/ ماجرای پشت پرده معدن آلبلاغ ، گواهی کشف برای بیست و پنج نقطه امید بخش پهنه معدنی جنوب و مرکز استان صادر شد

معادن خراسان شمالی گرفتار ۷ خان مشکلات/ ماجرای پشت پرده معدن آلبلاغ

معادن خراسان شمالی گرفتار ۷ خان مشکلات/ ماجرای پشت پرده معدن آلبلاغ
رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی بیان کرد: بهره برداری از معادن استان در حال حاضر گرفتار زیرساخت‌ های عمرانی و مالی لازم برای اکتشاف و استخراج مواد معدنی و هم‌چنین دخالت‌ های عده ای خاص برای بهره برداری‌های خاص قرار گرفته است. مهدی سجادی، رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: بهره برداری از معادن استان در حال حاضر گرفتار مشکلات بسیاری از جمله فقدان زیرساختهای عمرانی و مالی لازم برای اکتشاف و استخراج مواد معدنی هم‌چنین ناکافی بودن برخی ذخایر معدنی و دخالتهای عده ای خاص برای بهره برداری های خاص قرار گرفته است.
سجادی ادامه داد: بخش معدن می تواند از مزیتهای مهم اقتصادی در هر منطقه از کشور باشد البته درصورتی‌که به این بخش اهمیت داده شود و مشکلات پیش روی فعالیت در بخش نیز گشوده شوند.
وی در ادامه به آزادسازی دو پهنه جنوبی و مرکزی استان که تحت مطالعات پی جویی و شناسایی مواد معدنی سازمانهای زمین شناسی و ایمیدرو قرار داشتند اشاره کرد و گفت: این دو پهنه در بیست و دوم خرداد ماه امسال آزادسازی شدند.
سجادی گفت: پهنه جنوبی استان که از سال نود و‌ شش، به مساحت ۷ هزار کیلومتر در گستره شهرستانهای اسفراین و جاجرم توسط سازمان زمین شناسی کشور تحت مطالعات شناسایی مواد معدنی قرار گرفت، در سال نود و نه، این مطالعات شناسایی به پایان رسید و در این پهنه شانزده نقطه امیدبخش از وجود مواد معدنی سرب، روی، آهن و سیلیس شناسایی شدند.
صدور گواهی کشف برای بیست و پنج نقطه امید بخش پهنه معدنی جنوب و مرکز استان
وی گفت: برای این شانزده نقطه امید بخش شناسایی شده، گواهی کشف برای انجام اکتشاف تفصیلی صادر شده است تا سازمان زمین شناسی کشور میزان ذخایر معدنی این مناطق امیدبخش را ارزیابی کند تا بعد از آن، با برگزاری مزایده، بهره برداری از این مناطق معدنی به بخش خصوصی واگذار گردند.
وی هم‌چنین گفت: دیگر مناطق از این پهنه شناسایی شده که دارای مواد معدنی فلزی هستند نیز برای انجام مطالعات اکتشاف تفصیلی به بخش خصوصی واگذار می گردد که سرمایه گذارانی نسبت به انجام آن تقاضا داده و پهنه های آزاد شده را ثبت کرده اند.
رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در ادامه در مورد پهنه مرکزی مطالعه شده توسط سازمان ایمیدرو نیز گفت: مطالعات شناسایی مواد معدنی در این پهنه ( نوار اسفراین-جاجرم-مهنان) از سال ۹۸ شروع شد.
وی ادامه داد: هدف اصلی از این مطالعه، شناسایی برای کشف ماده معدنی بوکسیت برای تامین نیاز ماده معدنی کارخانه آلومینای جاجرم بود.
سجادی افزود: با توجه به اینکه مطالعات شناسایی در این پهنه به پایان رسیده است، در این محدوده نه نقطه امید بخش از وجود مواد معدنی بوکسیت، سرب و روی شناسایی شدند.
وی ادامه داد: سازمان ایمیدرو بابت انجام اکتشافات تفصیلی، گواهی کشف در این نه نقطه امیدبخش را دریافت کرده است.
آلومینا جاجرم هم‌چنان به دنبال کشف و تامین بوکسیت/معدن تاش هنوز غیر قابل بهره برداری
رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در ادامه به فعالیت مجتمع صنعتی آلومینای ایران در شهرستان جاجرم اشاره و گفت: ماده معدنی مورد نیاز کارخانه آلومینای جاجرم، بوکسیت است که ذخیره کافی از این ماده معدنی در سطح کشور وجود ندارد.
سجادی افزود: در حال حاضر در سطح کشور فقط صد و پنجاه میلیون تن ماده معدنی بوکسیت شناسایی و کشف شده است که بخشی از این ماده معدنی در استان های خراسان شمالی و سمنان وجود دارد.
وی گفت: در حال حاضر در شهرستان جاجرم، معادن بوکسیت شناسایی شده در دست برداشت هستند که بخش سطحی آنها برداشت شده اند و به برداشت عمقی رسیده اند.
رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی ادامه داد: در حال حاضر میزان باطله بخش عمقی از این معادن خیلی بالا است که این مسئله قیمت تمام شده هزینه استخراج را بسیار افزایش داده است.
وی گفت: البته در مناطق دیگری از خراسان شمالی از جمله در پهنه مرکزی استان نیز نقاط امیدبخشی از وجود ماده معدنی بوکسیت شناسایی شده اند که البته ذخایر آنها پاسخ‌گوی رفع نیاز واقعی این کارخانه نیستند.
سجادی با اشاره به معدن بوکسیت تاش در منطقه حفاظت شده خارتوران استان سمنان گفت: این معدن دارای بوکسیت با ذخایر و عیار بالا است، با این وجود، مسئولان اجرایی و تقنینی این استان اجازه برداشت برداشت از این معدن را برای تامین خوراک معدنی کارخانه دولتی آلومینای جاجرم را نمی دهند.
وی ادامه داد: وجود این ماده معدنی در نقاط دیگری از کشور نیز شناسایی شده است، با این وجود، به دلیل هزینه های زیاد حمل و نقل تامین بوکسیت از این مناطق توجیه اقتصادی ندارد.

رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی افزود: در حال حاضر بخشی از این نیاز معدنی از ترکیه خریداری و وارد می گردد.
وی گفت: برای اینکه فاز نخست این کارخانه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد دولت باید گره معدن تاش سمنان را بگشاید.
چرا گواهی کشف معدن آلبلاغ برای ایمیدرو امضا نمی شود؟ چه کسانی اجازه نمی دهند؟
سجادی در بخش دیگری از سخن خود درباره تعیین تکلیف بهره برداری از معدن آلبلاغ در منطقه حفاظت ساریگل شهرستان اسفراین نیز گفت: در سال نود و نه پروانه اکتشاف اولیه بمنظور شناسایی مواد معدنی در منطقه آلبلاغ برای سازمان ایمیدرو صادر گردید.
رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی ادامه داد: در این منطقه معدنی پانصد هزار تن ماده سرب و روی ( بیشتر ماده معدنی روی) شناسایی شده است که پیش بینی می شود با انجام مطالعات اکتشاف تفصیلی این ذخیره به ده میلیون تن برسد.
وی گفت: البته وجود پانصد هزار تن سرب و روی برای راه اندازی صنعت وابسته به آن توجیه اقتصادی دارد که در طول یک دوره میان مدت این میزان از مواد معدنی سرب و روی کشف شده نیز، صنعت وابسته را پشتیبانی خواهد کرد.
سجادی با بیان اینکه در حال حاضر باید اکتشافات تفصیلی معدن آلبلاغ برای شناسایی ذخایر اصلی آن انجام شود، افزود: متاسفانه عده ای در استان در تلاش هستند که مالکیت این منطقه معدنی را از سازمان ایمیدرو بگیرند تا بدون انجام مراحل قانونی ترک تشریفات، مدیریت و بهره برداری آن به شرکت توسعه و عمران شهرستان اسفراین واگذار گردد.
وی افزود: این عده با اعمال فشار بر ایمیدرو درصدد هستند تا ایمیدرو مالکیت این معدن را از طریق فروش سهام به اعضای این شرکت واگذار کند.
سجادی گفت: این در حالی است که بهره برداری از این معدن یا باید از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شود و یا اینکه مالکیت آن از طریق عرضه سهام در بورس عرضه گردد.
وی افزود: واگذاری این معدن بدون انجام مراحل قانونی ترک تشریفات به شرکت توسعه و عمران اسفراین با سی هزار عضو با حق عضویت هر یک به مبلغ شصت هزار تومان هیچ منفعتی برای هیچ‌یک از اعضای این شرکت را به همراه ندارد و فقط منافع عده ای خاص را برآورده خواهد کرد.
سجادی هم‌چنین گفت: با توجه به اینکه گواهی کشف معدن آلبلاغ در سی آذر ماه سال ۱۴۰۰ در سامانه کاداستر ثبت شده است، با این وجود، این عده خاص با دخالت های خود اجازه نداده اند که این گواهی کشف توسط سازمان صمت استان امضا شود.
وی افزود: سازمان ایمیدرو از ۲۴ دی ماه سال ۱۴۰۰ برای امضای این گواهی کشف معطل مانده است که این وضعیت به ضرر استان است.
سجادی با تاکید بر این نکته که این معدن، دولتی است، این سوال را مطرح کرد: چرا سازمانهای نظارتی و بازرسی استان به حل این مسئله ورود نمیکنند و چرا سازمان صمت استان این گواهی کشف را امضا نمی کند تا ایمیدرو به فعالیت اکتشافی خود در آلبلاغ بپردازد؟
وی هم‌چنین گفت: متاسفانه حل این مسئله و تعیین تکلیف این معدن نیز در سفر رییس جمهور امکان طرح موضوع نیافت.
پنجاه درصد از پروانه بهره برداری معدنی غیر فعال، در حبس دارندگان
وی در بخش دیگری از سخن خود در مورد دیگر واحدهای معدنی استان گفت: در حال حاضر در استان در حدود ۲۷۰ پروانه بهره برداری معدنی وجود دارد که پنجاه درصد از این پروانه های بهره برداری غیر فعال هستند.
سجادی با اشاره به اینکه دوره اعتبار پروانه های بهره برداری ده ساله است، افزود: بیشتر این پروانه های بهره برداری طی مدت سه تا چهار سال غیر فعال بوده اند.
رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی افزود: بیشتر این پروانه های بهره برداری معدنی در زمینه استخراج مواد معدنی سنگ های تزئینی، مصالح ساختمانی و مواد معدنی فلزی از جمله مس صادر شده اند.
سجادی ادامه داد: طبق قانون، درصورتی‌که واحد معدنی به مدت ۶ ماه غیر فعال باقی بماند باید محدوده معدنی از دارنده پروانه بهره برداری پس گرفته شود که متاسفانه در استان با استدلال حمایت از تولید و سرمایه گذاری، این مهلت قانونی در استان اجرایی نمیشود.
سجادی تصریح کرد: تا زمانی که به ماده بیست قانون معادن عمل نگردد، پروانه بهره برداری غیر فعال در حبس دارنده باقی میماند که شاید این پروانه با قیمتهای کلان نیز خرید و فروش بشوند و این در حالی است که پروانه های معدنی غیرفعال باید طی مهلت مقرر قانونی از طریق مزایده به سرمایه گذار جدید واگذار گردند، تا سرمایه گذاری و عملیات استخراج مواد معدنی انجام گردد.
سجادی افزود: قیمت بالای ماشین آلات معدنی، بنیه مالی ضعیف سرمایه گذاران، به روز نشدن ماشین آلات معدنی، فقدان زیرساختهای لازم مورد نیاز در بخش معدن هم‌چنین فقدان واحدهای فرآوری در بخش معدن، قیمت بالای حمل و نقل از مهم‌ترین عوامل موثر بر غیر فعال شدن پنجاه درصد از پروانه های بهره برداری معدنی در استان هستند.

رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: در عین حال، محدوده های معدنی دیگری نیز در استان هستند که توسط سازمانهای اجرایی از جمله منابع طبیعی و امور عشایری به دلیل پروانه های چرای دام صادره، بلوکه شده اند و امکان بهره برداری معدنی در این محدوده ها به دارندگان پروانه های بهره برداری نمی دهند.
سجادی، خواستار بازگشایی گره از این پروانه های حبس شده توسط بهره برداران و بازگشایی محدوده های بلوکه شده توسط نهادهای اجرایی ذی ربط گردید.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ تیر ۰۱
343 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0