بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی و بحث و بررسی حول ظرفیتهای این سازمان بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی و بحث و بررسی حول ظرفیتهای این سازمان

بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی و بحث و بررسی حول ظرفیتهای این سازمان

بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی و بحث و بررسی حول ظرفیتهای این سازمان ، در درآمدسازی و رفع دغدغه های عمرانی صورت گرفت

کد خبر: 990702008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ مهر ۹۹ - ۹:۱۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی و بحث و بررسی حول ظرفیتهای این سازمان ، در درآمدسازی و رفع دغدغه های عمرانی صورت گرفت

بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی و بحث و بررسی حول ظرفیتهای این سازمان

بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی و بحث و بررسی حول ظرفیتهای این سازمان
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی و بحث و بررسی حول ظرفیتهای این سازمان در درآمدسازی و رفع دغدغه های عمرانی خبر داد.
مجتبی یوسفی با اشاره به بازدید امروز اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سازمان نظام مهندسی کشور، اظهار داشت: امروز اعضای کمیسیون عمران دیداری با هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشور داشتند. یکی از بخشهای تاثیرگذار در دفاع مقدس بخش نظام مهندسی کشور بود. اگر عملیاتی صورت میگرفت به پشتوانه تلاشهای جهادی این بخش در حوزه خدمات فنی و مهندسی بود. بعنوان مثال پل افتخار آفرین بعثت برای عبور از رودخانه زده شد. ما شاهد بودیم که پروژه های سخت و پیچیده از طرف متخصصان و جوانان در دوران دفاع مقدس طراحی و اجرا گردید.
یوسفی عنوان داشت: در حوزه هایی نظیر انرژی هسته ای که به همت جوانان و شهدای هسته ای حرف برای گفتن داریم، ساختار و بستر آن به علم مهندسی باز میگردد. علم مهندسی یکی از موضوعات قابل توجه است. یکی از نکاتی که خیلی مورد توجه قرار گرفت بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی است که نود میلیارد دلار در دنیا صادرات خدمات فنی مهندسی گردش مالی دارد. ولی سهم ما حدود ۱/۶ درصد است که تقریبا صفر است. در سنوات گذشته ما به این حوزه کم توجه بودیم.
وی افزود: در دولتهای قبلی در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی نظیر انبوه سازی و سد سازی در سایر کشورها فعال بودیم. ما اعلام آمادگی کردیم از ظرفیت بین بخشی استفاده گردد. در وزارت امورخارجه معاون اقتصادی باید یک معاون کلیدی در حد وزیر اقتصادی باشد. امروز جنگ اقتصاد در دنیا پابرجاست. هر کشوری بتواند بازارهای جدیدی برای خود پیدا کند به نوعی به تولید و صادرات بیشتری خواهد رسید و ارزش پول ملی آن بالاتر خواهد رفت.
یوسفی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه آئین نامه ها و شیوه نامه های نظام مهندسی، اظهار داشت: بعضا این مشکلات به بیست و پنج سال پیش باز میگردد. بعنوان مثال ماده سه قانون نظام مهندسی که ساختار نظام مهندسی را نشان میدهد، نظام مهندسی را نهاد عمومی غیر دولتی معرفی کرده اما امروز ساختار اجرایی نظام مهندسی بعنوان یک نهاد تجاری و مالی است. یا در برخی از مواد سایر آئین نامه ها می بینیم که اختیاراتی که برای هیئت مدیره در نظر گرفته، نقش مجمع عمومی را کم رنگ تر میکند؛ در صورتیکه در همه جا مجامع عمومی هویت بخش و اختیار دهنده به هیئت مدیره هستند و برای نظارت بهترین مکانیزم هستند.
وی ادامه داد: ما باید مقداری فضا را برای مهندسان جوان و جدید باز کنیم تا به حلقه گردش مدیریت وارد شده و در کنار پیشکسوتان قرار گیرند. متاسفانه ما در این حوزه بسیار ضعیف هستیم. طبق برنامه ششم توسعه که مربوط به حرکت به سمت سامانه های دولت الکترونیک و شفافیت است ما متاسفانه سامانه جامع در حوزه نظام مهندسی چه در حوزه داخلی نظیر صدور پروانه و دوره های آموزشی یا ارجاع کار به مهندسین نداریم. هر استانی بصورت منفرد سامانه ای دارد. طبق برنامه ششم توسعه ما باید این درگاه مشترک و پنجره واحد را ایجاد میکردیم تا هم سامانه جامع نظام مهندسی در کل کشور شکل میگرفت و هم به سامانه های شهرداری و بیمه وصل میشد.
یوسفی ادامه داد: طبق ماده نود و یک آئین نامه نظام مهندسی با اختیاراتی که به شورای انتظامی داده گاهی میتواند حکم صادر کند در حالیکه طبق اصول قانون اساسی هیچ مرجعی بجز دستگاه قضایی یا دادگاه های تخصصی اختیار قانون گذاری ندارد. متاسفانه طبق اختیارات داده شده شورای انتظامی گاهی میتواند محدودیتهایی ایجاد کند و یا گاهی ابزار دست هیئت مدیره ها شده است.
یوسفی در ادامه گفت: از دیگر مباحث حائز اهمیت بحث اجرای قانون تعارض منافع است یعنی فردی که در هیئت مدیره رفته و یا در ارگانهای دولتی وابسته به نظام مهندسی مسئولیت دارد ایشان حق ندارد در پروژه ها یا نظارت بر اجرای ساخت و ساز شرکت کند. فردی که خود تصمیم ساز است نقش نظارتی نیز برخود دارد. فردی که در هیئت مدیره نظام مهندسی قرار دارد حق انجام کار اجرایی نباید داشته باشد. باید اجازه داد مهندسهای جوان و باتجربه هایی که در بخش خصوصی فعالیت میکنند خارج از امتیازات خاص وارد عرصه نظارت گردند.
یوسفی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به سیما و منظر شهری عنوان داشت: سیما و منظر شهری باید طبق معماری اصیل ایرانی و اسلامی طراحی و اجرا گردد. باید کار را به مردم سپرد و نظارت دقیقی بر آن داشت. مردم امروز خود خانه سازی میکنند اما ما برنامه صحیحی به آنها ندادیم. هم از نظر ظواهر بصری و هم از نظر معماری باید برنامه مدونی باشد که مهندسین ناظر و شهرداریها بتوانند اصلاحات را انجام دهند.
منبع: آمد خبر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مهر ۹۹
356 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0