نشست سفیر ژاپن با رییس و ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی نشست سفیر ژاپن با رییس و ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

نشست سفیر ژاپن با رییس و ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

نشست سفیر ژاپن با رییس و ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی ، برگزار شد. معتقد هستیم به واسطه همکاری در جاده ابریشم گفتمان و تبادل فرهنگی بین دو کشور تقویت می گردد

کد خبر: 010630008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ شهریور ۰۱ - ۱۰:۴۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست سفیر ژاپن با رییس و ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی ، برگزار شد. معتقد هستیم به واسطه همکاری در جاده ابریشم گفتمان و تبادل فرهنگی بین دو کشور تقویت می گردد

نشست سفیر ژاپن با رییس و ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

نشست سفیر ژاپن با رییس و ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی
برگزاری رویداد نمایشگاهی MA در سال بعد، می‌تواند زمینه مناسبی برای انتقال تکنولوژی‌ ها و داده‌ های اطلاعاتی در مورد مهار آسیب های زلزله به ساختمانها باشد.
دیزجی، در نشست تخصصی با سفیر ژاپن و اساتید و پژوهشگران معماری ژاپنی که در سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی برگزار گردید، گفت: از دیرباز کشور ژاپن و ایران مشترکات زیادی در مورد تاریخ و تمدن داشتند که این موضوع بر روند مراودات علمی و فرهنگی بسیار امری تسهیل‌گر محسوب می گردد.
دیزجی ادامه داد: معتقد هستیم به واسطه همکاری در جاده ابریشم گفتمان و تبادل فرهنگی بین دو کشور تقویت می گردد. آذربایجان شرقی همواره در جهت گسترش روابط با سایر کشورها جزو استان‌های پیش‌قدم در سطح کشور بوده است و هم اکنون نیز حضور سفیر محترم ژاپن در تبریز نیز نشان دهنده اهمیت و تاثیر گذاری این استان در گسترش روابط بین المللی کشور عزیزمان است.
وی افزود: ایران از دیرباز تا امروز، خاستگاه یکی از کهن‌ ترین تمدن‌ های جهان بوده و در دوران چندین هزار ساله خود، همواره در حال گسترش و بالندگی بوده و پایدار و استوار و سرافراز باقی مانده است.
بی‌ شک؛ روابط تاریخی ۲ کشور ژاپن و ایران که حلقه وصل آن جاده ابریشم بوده است، تأثیر شگرفی در گسترش فرهنگ و دانش بشری داشته است و تبریز بخش مهمی از میراث عظیم جاده ابریشم محسوب می گردد، و این شهر صرفاً یک شهر نیست بلکه عضو تاثیرگذار کریدور جاده ابریشم و ورودی اروپا به‌ شمار می‌ رود از این‌رو باید در بین کشورهای جهان به ویژه برای پژوهشگران ژاپنی به شایستگی مورد معرفی قرار گیرد.
رئیس سازمان اظهار داشت: در سده معاصر با توجه به سیطره فضای فکری غربی به ویژه در حوزه معماری مدرن و بین الملل، بر اندام معماری شرقی چنگ زده و سبب به وجود آمدن الگوی التقاطی شده است و در این حوزه ضرورت بازگشت به اصول و زمینه‌های محیطی و کالبدی انسان شرقی نظیر عقاید پیش شهرسازان فرهنگ گرا به شدت احساس می شود و با توجه به اینکه ژاپن به عنوان یکی از پایه‌ های تمدن مشرق زمین در این رجعت، گام‌های موفقیت آمیزی با نگاه به وحدت در منظر برداشته است، لازم است ما نیز به عنوان خسارت دیدگان هجوم تفکر غربی بر معماری غنی و بومی خویش، سعی در بازسازی بنیانهای معماری زمینه گرا که پاسخ‌گوی نیازهای واقعی هر جامعه ای است، داشته باشیم.
دیزجی گفت: در همین راستا این سازمان سال‌هاست با دعوت از صاحبنظران حوزه معماری و شهرسازی نشستهای تخصصی با هدف تبادل و اشتراک گذاری تجربیات دو کشور برگزار می کند که امیدوار هستیم اثرات آن بصورت عملی در سبک معماری و شهرسازی استان تبلور شود.
وی با بیان اینکه یکی از نقاط مشترک در هر دو کشور ایران و ژاپن، بحث لرزه خیزی آن‌ ها است، گفت: طی سفر اخیر به کشور ژاپن، بزرگ مردانی عمران و معماری به رویکردهای خوبی در مورد مهار آسیب های زلزله به ساختمانهای بلند مرتبه رسیده بودند و با موضوع لرزه خیزی بخوبی مقابله کرده بودند که کشور ما نیز نیازمند بهره‌مندی از این تجربیات است.
دیزجی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سیستم کنترل کننده ایمنی سازه‌ای ساختمانها، به دنبال راه‌کارهایی در مورد تکنولوژی مهار و فائق آمدن آسیب‌های ناشی از زلزله در ساختمانها است.
وی تصریح کرد: برگزاری رویدادهایی مثل نمایشگاه ma، زمینه مناسبی برای انتقال تکنولوژی‌ ها و داده‌ های اطلاعاتی در مورد زلزله می‌ تواند مورد نظر باشد.
وی با اشاره به اینکه گرداوری مبحث مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های زلزله در تهران انجام می‌ شود، گفت: در شرایط بحرانی و تحریمی حاکم بر ایران که امکان گسترش روابط اقتصادی برای تبادلات علمی وجود ندارد، از حضور شما و فراهم ساختن این بستر برای تبادلات علمی و فرهنگی بسیار قدردانی می کنم.

ارتباط جایکا با ایران برای ساخت کشوری مقاوم در برابر زلزله
در ادامه این نشست، سفیر ژاپن در ایران با قدردانی از همکاریهای بین آذربایجان شرقی با کشور ژاپن، گفت: نمایشگاه ma(زمان و مکان) از سال آینده بطور رسمی در تهران، شیراز و تبریز برگزار می‌ گردد و ما مقدمات آماده سازی این نمایشگاه را از الان شروع کرده ایم.
“کازوتوشی آیکا” گفت: شهر تبریز به علت دارا بودن تاریخ کهن و هم‌چنین جاده مواصلاتی تجاری و فرهنگی ابریشم، برای ما بسیار حایز اهمیت تر از استان‌ های تهران و شیراز است و امیدوارم این همکاریها، ادامه دار باشد.
وی گفت: نمایشگاه ma، ارتباطی بین زمان و فضا باتوجه به مسایل فرهنگی و تاریخی دو کشور برگزار می‌ گردد.
وی گفت: طی سالیان متمادی، فشارهای زیادی از سمت غرب در راستای تغییر فرهنگ معماری کشور ژاپن آمده است، اما ما به کمک اساتید و پژوهشگران تاریخی سعی کردیم با فرهنگ بومی و محلی خودمان آن سبکها را تقویت کنیم تا فرهنگ و هویت خودمان را محفوظ کنیم.
وی ادامه داد: طی سالیان نیز در زمینه تکنولوژی پیش‌گیری از تاثیرات زلزله در ساختمان‌ ها مراودات زیادی بین این دو کشور صورت گرفته است که آخرین بار در خصوص زلزله بم بود که کشور ژاپن تیمی برای تحقیقات اعزام کرده بودند.
سفیر ژاپن افزود: در حال حاضر جایکا برای ساخت شهرهایی با ایمن در مقابل زلزله، با کشور ایران در ارتباط است و هم‌چنین در کشور ژاپن ارگانهای متعددی وجود دارد که در آن بازنشستگان علمی، در زمینه مباحث زلزله همفکری و تحقیق می‌ کنند و به نتایج ارزنده‌ای نیز رسیده اند.
وی تصریح کرد: ما تمام تلاش مان را برای ساخت شهری مقاوم در برابر زلزله می کنیم و در این راه میخواهیم تا تلاشگران در این عرصه، مارا همراهی کنند؛ هم‌چنین فکر میکنم در مورد سازه های آهنی باید بیشتر کار شود.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ شهریور ۰۱
309 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0