تفاوت های عمده بین ایزولاتور و قطع کننده مدار تفاوت های ایزولاتور و قطع کننده مدار

تفاوت های عمده بین ایزولاتور و قطع کننده مدار

دو تفاوت اصلی بین ایزولاتور و قطع کننده مدار این است که یک ایزولاتور نمی تواند به طور اتومات کار کند. اما قطع کننده مدار می تواند به صورت اتومات بسته یا باز شود، به طور معمول یک کلید قطع کننده مدار می تواند با یک فرمان از راه دور با موفقیت عمل کند. تفاوت دوم این است که قطع کننده مدار می تواند تحت بار باز شود اما ایزولاتور نمی تواند در شرایط بار بکار رود، به همین دلیل تنها در شرایط بی باری کار می کند. با این حال، در این مقاله، ما تفاوت اساسی بین ایزولاتور و قطع کننده مدار را بررسی می کنیم.

 

کد خبر: 190722017 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸ - ۶:۲۲ ب.ظ

دو تفاوت اصلی بینایزولاتور و قطع کننده مدار این است که یکایزولاتور نمی تواند به طوراتومات کار کند.اما قطع کننده مدار می تواند به صورت اتومات بسته یا باز شود، به طور معمول یک کلید قطع کننده مدار می تواند با یک فرمان از راه دور با موفقیتعمل کند. تفاوت دوم این است که قطع کننده مدار می تواند تحت بارباز شود اما ایزولاتور نمی تواند در شرایط بار بکار رود، به همین دلیل تنها در شرایط بی باری کار می کند. با این حال، در این مقاله، ما تفاوت اساسی بینایزولاتور و قطع کننده مدار را بررسی می کنیم.

تفاوت های عمده بین ایزولاتور و قطع کننده مدار

تفاوت های عمده بین ایزولاتور و قطع کننده مدار

تفاوت های عمده بین ایزولاتور  و قطع کننده مدار

تفاوت عمده بین ایزولاتور وقطع کننده مداراین است که ایزولاتور مدار رادرحالت بی باری قطع می کنددرحالی که قطع کننده مدار، مدار رادرشرایط باردارقطع می کند. تفاوت بین ایزولاتور و قطع کننده مداردرجدول مقایسه بادرنظرگرفتن عواملی مانندنوع دستگاه وعمل آن شرح داده شده است.

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت

مبحث ۱۵ نظام مهندسی برق

یک ایزولاتور یک سوییچ قطع کننده است که تحت شرایط بی باری عمل می کند. این سوییچ آن بخش از مدار که در آن خطا رخ داده است را از منبع اصلی جدا می کند. در دستگاه های ولتاژ بالا مانند ترانسفورماتور ها و غیره استفاده می شود. ایزولاتور ها سیگنال های DC را حذف می کنند و سیگنال های AC را عبور می دهند.

قطع کنده مدار یک دستگاه محافظت کننده است که مانند سوییچ عمل می کند. تیغه های مدار را در حالت نرمال و همچنین زمانی که در مدار خطایی رخ داده است باز و بسته می کند. این وسیله به صورت خودکار زمانی که در مدار جریان اضافه بار یا اتصال کوتاه رخ می دهد، مدار را قطع می کند.

تعریف قطع کننده مدار

قطع کننده مدار از سوییچ محافظت می کند و می تواند به هر دو صورت دستیو خودکار عمل کند.از دستورالعمل حفاظت از دستگاه در شرایط مختلف خطا مثل جریان بیش از حد، خطای زمین، اتصال کوتاه و غیرهپیروی می کند.

تعریف ایزولاتور

ایزولاتورها درست مانند سوئیچ هستند، تنها می توانند تحت شرایطبی باری کار کنند. ایزولاتورها عمدتا در کاربردهای صنعتی استفاده می شوند.نمی تواند از مدار تحت شرایطخطا محافظت کند.بنابراین ایزولاتورهااز تجهیزات فیزیکی جدا از مدار محافظت می کنند.

تفاوت بین ایزولاتور و قطع کننده مدار در زیر با جزییات شرح داده شده است

  • ایزولاتور دستگاهی است که در حالت بی باری کار می کند در حالی که قطع کننده مدار تحت بار کار می کند.
  • ایزولاتور به صورت دستی عمل می کند و قطع کننده مدار به صورت خودکار عمل می کند.
  • ایزولاتور یک دستگاه الکترونیکی است که با استفاده از Mosfet یا BJT کار می کند، قطع کننده مدار یک دستگاه مکانیکی است که مانند یک سوییچ عمل می کند.
  • ایزولاتور زمانی که خطا رخ می دهد یک بخش از پست برق را قطع می کندو بخش های دیگر بدون هیچ وقفه ای کار می کنند. یک قطع کننده مدار دستگاهی است که با نام های Automatic circuit breaker (ACB) و Miniature circuit breaker (MCB) شناخته می شود و زمانی که خطایی رخ می دهد کل سیستم را تریپ می کند؛ در نتیجه رو کل سیستم اثر می گذارد.
  • ایزولاتور در مقایسه با قطع کننده مدار ظرفیت تحمل پایینی دارد.

تفاوت های عمده بین ایزولاتور و قطع کننده مدار

۸ تفاوت عمده بین ایزولاتور و قطع کننده مدار

S.Noایزولاتورقطع کننده مدار
۱به عنوان یک سوییچ مکانیکی عمل می کند و می تواند به صورت دستی هم عمل کند.علاوه بر این که یک سوییچ مکانیکی است می تواند به صورت اتوماتیک هم عمل کند.
۲احتیاج به رله حفاظتی ندارد.رله های حفاظتی قطع کننده مدار را کنترل می کنند.
۳تحت بار عمل نمی کندمی توان تحت بار عمل کند.
۴قیمت پایینقیمت بالا
۶از اتمسفر هوا به جای واسطه محفظه جرقه استفاده می کند.از انواع مختلفی از واسطه ها به طور معمول هوا اتمسفر،SF6 و خلاء استفاده می شود.
۷ایمنی بالانیاز به تکنسین های آموزش دیده دارد.
۸به دلیل اینکه در طول پروسه تعمیرات نیاز است، موقعیتفیزیکی تیغه دیده می شود.ما نمی توانیم موقعیت فیزیکی تیغه های قطع کننده مدار را ببینیم.

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ تیر ۹۸
1093 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0