رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران

از دست رفتن صد و بیست هزار میلیارد ناشی از ساخت و ساز غیرمفید

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه بانک‌ها نباید تسهیلات رایگان به سازندگان فاقد صلاحیت پرداخت کنند، گفت: سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان ثروت کشور به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها از بین می‌رود.

کد خبر: 7000 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵ - ۲:۱۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه بانک‌ها نباید تسهیلات رایگان به سازندگان فاقد صلاحیت پرداخت کنند، گفت: سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان ثروت کشور به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها از بین می‌رود.از دست رفتن صد و بیست هزار میلیارد ناشی از ساخت و ساز غیرمفید

از دست رفتن صد و بیست هزار میلیارد ناشی از ساخت و ساز غیرمفید

از دست رفتن صد و بیست هزار میلیارد ناشی از ساخت و ساز غیرمفید

از دست رفتن صد و بیست هزار میلیارد ناشی از ساخت و ساز غیرمفید

وی افزود: بانک‌ها نباید تسهیلات رایگان در اختیار سازندگان غیرحرفه‌ای و غیر واجد شرایط پرداخت کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران اضافه کرد: اگر بخواهیم آماری از میزان هدررفت ثروت کشور به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها ارائه کنیم باید گفت در سال ۹۲ حدود ۱۰۰ میلیون متر مربع در تهران ساخت و ساز صورت گرفته است که اگر هزینه یک متر مربع را تقسیم بر ۳۰ سال کنیم به ازای هر سال ۴ هزار میلیارد تومان ثروت کشور از بین رفته است و یا به عبارتی در این سال‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه کشور به باد رفته است.

قربان‌خانی با اشاره به اینکه مراجع صدور پروانه مثل شهرداری‌ها مسئولیت مستقیم در ساخت و ساز دارند،‌ گفت: چرا باید در تهران که شرایط خاصی دارد ساختمان‌هایی توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته شود. بنابراین از امروز باید تلاش کنیم تا تقصیرها را به گردن دیگران نیندازیم، باید گذشته را جبران کنیم تا مقررات ملی ساختمان رعایت شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه در سال ۶۹ زلزله مهیبی در رودبار رخ داد که ۳۵ هزار نفر کشته شدند، گفت: بعد از این حادثه دو نهاد سازمان نظام مهندسی و ستاد بحران تشکیل شد که در آنجا به این نقطه رسیدیم که شرایط ساختمان‌سازی برای اینکه مقاوم باشد باید چه کنیم. بنابراین در اینجا قانون نظام مهندسی به صورت آزمایشی و در سال ۷۴ به صورت قطعی تصویب شد که هدف از آن اجرای مقررات ملی ساختمان بود.

وی اضافه کرد: برای تمام افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند اجرا و رعایت مقررات ملی ساختمان لازم‌الاجرا است.

قربانخانی با بیان این‌که یکی از گرفتاری‌های مردم در زمان خرید خانه این است که کیفیت لازم را ندارد و فروشنده هم تضمین لازم را برای ساختمان ارائه نمی‌دهد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کیفیت ساختمان‌ها را افزایش داده و ثروت‌های کشور را حفظ کنیم باید بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب وظیفه داریم در جهت سن ساختمان ها و افزایش کیفیت زیست مردم تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این‌که این مسئله از وظایف سازمان نظام مهندسی است اما لازم است نهادها و سازمان‌های دیگر به این مسئله ورود پیدا کنند، گفت: این کار از اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری می‌کند.

وی افزود: برای جلوگیری از بروز حادثه‌ای شبیه پلاسکو باید همه به مقررات ملی ساختمان تکمین کنند که باعث افزایش کیفیت ساخت و سازها در کشور می‌شود.

قربان‌خانی ادامه داد: ایران یکی از ۲۰ کشور حادثه‌خیز جهان است و از ۴۰ نوع بلایا ۳۱ نوع آن در ایران رخ داده است بنابراین شرایط کشور بسیار حساس است.

وی افزود: در بخش مقررات ملی ساختمان که از سه حوزه طراحی، نظارت و اجرا و نگهداری و بهره‌برداری تشکیل شده است اقدامات مختلفی صورت گرفته پس در بخش طراحی اقداماتی شده است و در این بخش نمی‌شود که مقررات ملی ساختمان را رعایت نکرده باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: در بخش نظارت و اجرا علی‌رغم اینکه ۲۰ سال از تأسیس نظام مهندسی ساختمان گذشته است هنوز وضعیت حادی داریم و اگرچه بدون نظارت ساختمانی ساخته نمی‌شود،می‌بینیم که هنوز در وضعیت ایده‌آلی در بحث صرفه‌جویی انرژی در ساختمانها قرار نداریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی اظهار داشت ۶۸ درصد ساختمانهای تهران با متراژ کمتر از ۱۵۰۰ متر است که متاسفانه از نظارت رعایت مبحث انرژی خارج است و مقررات ملی در رابطع با بحث انریی درآنها رعایت نمی شود.

به گفته وی تنها راه ایمن سازی و مقاوم سازی نظارت و همکاری تمامی دستگاههای متولی ساخت و سازدرکشور است.

منبع: فارس

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ بهمن ۹۵
980 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0