تنهایی ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی شهرها و به خصوص کلان‌شهرها تنهایی ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی شهرها و به خصوص کلان‌شهرها

تنهایی ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی شهرها و به خصوص کلان‌شهرها

دبیر سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با عنوان این که «باید بپذیریم که شوراها و مدیریت شهرها بسیار تنها هستند»، بیان داشت: ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی شهرها و به خصوص کلان‌شهرها را تنها گذاشته‌اند.

کد خبر: 990210002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ اردیبهشت ۹۹ - ۱۰:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی

تنهایی ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی شهرها و به خصوص کلان‌شهرها

دبیر سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با عنوان این که «باید بپذیریم که شوراها و مدیریت شهرها بسیار تنها هستند»، بیان داشت: ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی شهرها و به خصوص کلان‌شهرها را تنها گذاشته‌اند.

 

تنهایی ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی شهرها و به خصوص کلان‌شهرها

تنهایی ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی شهرها و به خصوص کلان‌شهرها

تنهایی ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی شهرها و به خصوص کلان‌شهرها

مزدا نوبری در مورد عملکرد دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد در زمینه شهرسازی، گفت: در دوره‌های مختلف شوراهای اسلامی شهر مشهد، شورای اسلامی پنجم کارنامه‌ای دارد که در آن چند نقطه بسیار روشن وجود دارد. یکی از این نقاط، نگاه برنامه‌محور شورای پنجم است. اتفاقی در حوزه معاونت برنامه ‌ریزی مدیریت شهری و شهرداری مشهد رخ داد که همه ما بعنوان یک شهروند، کم‌تر می ‌توانیم آن را فراموش کنیم. اثر این اتفاقات مثبت تا سال ‌ها باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به این که «بنظر می‌ رسد هویت، شخصیت و کاراکتر جدیدی در برنامه‌ریزی شهر مشهد رخ داد»، افزود: اساسا مدیریت یک شهر نیازمند پایه‌گذاری نقاط برنامه‌محور و پایه‌گذاری شهر هوشمند است که این امر یکی از نقاط روشن شورای پنجم است.

این استاد دانشگاه با عنوان این که «رفاه پیوندی، بین مدیریت شهری و حتی شهرسازی با حوزه فرهنگ اتفاق افتاد»، ادامه داد: در این دوره شورا، کمیسیون ویژه عمران و توسعه بهسازی توس شکل گرفت. توس از نظر فرهنگی در خراسان، جایگاه بسیار بزرگی دارد. این نوع نگاه فرامرزی شورا موجب شده که توس بعنوان یکی از پایتخت ‌های تمدن خراسان بزرگ معرفی گردد. این کار تنها در قالب سخنرانی و همایش اتفاق نیفتاد، بلکه شورا دست به توسعه، عمران و آبادانی توس زد که اتفاق‌های خوبی رخ داده است.

وی با اشاره به این که «تنها همین دو نقطه روشن نشان می ‌دهد که در این دوره مدیریت شهری توانستیم به نتایج ارزشمندی برسیم»، گفت: در مورد شهر مشهد ما با کلان‌شهر مواجه هستیم. نظامات توسعه و آبادانی در کلان‌شهرها لحظه‌ای و دفعی نیست، بلکه کلان‌شهرها نیازمند این هستند که در یک بستر مناسب، آرام‌آرام طعم آبادانی را بچشند.

نوبری با عنوان این که «۵ دوره شورای اسلامی شهر مشهد، تاثیراتی بر توسعه مشهد گذاشته‌اند»، اظهار داشت: همه ۵ دوره شوراهای شهر مشهد فراز و نشیب ‌هایی داشته است. تصمیمات آن ‌ها توسعه شهر را کند یا تند کرده و یا به ضرر و نفع شهر بوده است، اما در این ۵ دوره، شوراهای اسلامی شهر توجه به سازوکارهای مدیریت شهری مشهد را مورد توجه قرار داده‌اند.

وی با اشاره به این که «ما امروز می ‌توانیم نقدی بر عملکرد دوره‌های گذشته شورا داشته باشیم»، گفت: بعضی از دوره‌های شورای اسلامی شهر مشهد برآبادانی شهر شتاب داده و برخی نیز آن را کندتر کرده است.

دبیر سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با عنوان این که «فارغ از این که بخواهیم مثبت یا منفی نگاه کنیم، عملکرد توسعه شهر مشهد در ۵ دوره شورای اسلامی شهر مشهد سمت و سوهای مختلفی گرفته است»، بیان کرد: در دوره‌ای به یک بخش و در دوره دیگر بر بخش دیگری توجه شده است. این‌ نشان از موثربودن مدیریت شورایی است. ما با کلان‌شهر و شهر چندصدایی مواجه هستیم. باید بپذیریم شهر مشهد ام‌القری شهرهای شیعی در تمامی سرزمین ‌های اسلامی است.

نوبری با اشاره به این که «ما ساز و کارهای مختلفی در زمینه صنعت، گردشگری، تجارت، اقتصاد و بصورت مشخص فرهنگ در شهر مشهد داریم»، گفت: ما با شهری چندوجهی رپبرو هستیم. این شهر چندوجهی، سمت و سوهایی در دوره‌های مختلف داشته است که نشان می ‌دهد، بالاخره در توسعه و آبادانی شهر موثر بوده‌اند.

وی در مورد نقش شورا در ساخت شهر هدفمند، افزود: شهر اساسا پدیده‌ای چندوجهی است. شهر اساسا پدیده‌ای خطی یا صفر و یک نیست. شورا به معنای حضور صداها، نظریات و دیدگاه ‌های مختلف است. هر شهری که تبدیل به کلان‌شهر می‌ شود، وجوه شخصیت متعدد در آن وجود دارد. ما هیچ‌وقت نمی ‌توانیم یک موجود چندوجهی را با نگاه تک‌وجهی مدیریت کنیم.

وی با عنوان این که « این مسأله نشان می ‌دهد که اصولا شوراها لازمه مدیریت شهرها هستند»، گفت: نگاه و تفکر شورای شهر، به نوعی پاشنه آشیل مدیریت شهر است. شورای شهر نقش کاملا موثری در ساخت شهر هدفمند داشته و دارد. اگر شورا نباشد و یا تنها نگاه تک‌وجهی وجود داشته باشد، در مدیریت شهر که اساسا یک پدیده چندوجهی است، نمی‌توان موفقیتی کسب کند.

دو تصمیم ارزشمند شورای پنجم شهر مشهد

این کارشناس معماری و شهرسازی با اشاره به این که «۲ تصمیم در شورای پنجم شهر مشهد اتفاق افتاده که بسیار ارزشمند است»، گفت: هدف‌گذاری شهر مشهد و بر روی ریل قرار دادن و سوق دادن آن بعنوان شهر هوشمند، بسیار باارزش است. این تمرکز، همت و اعتمادی که گذاشته شده تا شهر مشهد بعنوان شهر هوشمند شناخته شود، یکی از لازمه‌های اساسی مدیریت شهرهاست. یکی دیگر از تصمیم‌ ها و برنامه‌های ارزشمند شورای پنجم شهر مشهد، تمرکز بر توسعه و آبادانی توس است.

مشهد سهمی در بودجه‌های کشوری ندارد

نوبری با عنوان این که «باید بپذیریم که شوراها و مدیریت شهرها بسیار تنها هستند»، گفت: ساز و کارهای حاکمیتی، قانونی و فرادستی، شهرها و به خصوص کلان‌شهرها را تنها گذاشته‌اند. براساس قانون شهرها و به خصوص کلان‌شهرها باید خودگردان باشند و از بودجه‌های کشوری سهمی ندارند. مشهد پایتخت مذهبی کشورمان است، ولی سهمی در بودجه‌های کشوری ندارد. نظام حکومت مرکزی، شهرها را تنها گذاشته است. شورا و مدیریت شهر ناگزیر است که هر از گاهی برای معاش خود تصمیم‌هایی بگیرد که در دراز مدت به نفع شهر نباشد.

وی با اشاره به این که « این اتفاق طبیعی است»، تصریح کرد: بنظر من بجای این که انگشت اتهام را به سمت مدیریت شهری و شورا بگیریم، باید هر چه بیشتر در این موضوع تلاش کنیم که کلان‌شهرها از نگاه حمایتی قانون خالی و تنها نباشند.

این کارشناس معماری و شهرسازی با عنوان این که «من نمی ‌گویم که نظام شورایی وجود ندارد»، گفت: برای این که بدانیم نظام شورایی به چه اندازه اهمیت دارد، باید فضایی را فرض کنیم که نظام شورایی نباشد. یعنی بجای این که چانه‌زنی‌ها در بین نمایندگان مردم در شهروجود داشته باشد، این موضوع محدود در قالب مطالبات شخصی مسئولان و افرادی باشد که آن‌ ها با پشتوانه رأی مردم نیستند. مسلما قدرت این چانه‌زنی‌ها و تاثیرگذاری، کم و کم‌تر خواهد شد. اگر از بحران خلف جلو برویم بهتر به معنی لازم خواهیم رسید.

وی با اشاره به این که «ما نمی ‌خواهیم معضلات را پنهان کنیم»، گفت: در مورد طرح ‌های مختلفی مثل طرح تفصیلی، طرح بافت پیرامونی حرم مطهر و ساز و کارهایی که مشهد را تعیین تکلیف می ‌کند، مثل توسعه محتوایی شهر و بسیاری از پروژه‌های دیگر ما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

دبیر سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با عنوان این که «اگر شورای اسلامی شهر نبود، مطمئن هستم بسیار عقب‌تر از وضعیت امروزمان بودیم»، گفت: با توجه به این که بخش بیشتری از عمر شورای اسلامی پنجم شهر مشهد گذشته است، قانون‌گذاران فرادستی فرصت‌های باقی‌مانده را غنیمت بدانند. به هرحال شورای اسلامی پنجم، ماه عسل انتخاب مردم شهر مشهد است.

نوبری خاطر نشان ساخت: حوزه‌های قانونی، قانون‌گذاری و مجری قانون لازم است که اعتماد مردم مشهد را به شورای پنجم غنیمت بدانند و در این فرصت باقی‌مانده کمک کنند تا بسیاری از تصمیمات کارساز شهر مشهد جلو برود. توجه مدیریت شهری در این دوره را به مقوله شهر هوشمند غنیمت بشمارند. شهر هوشمند تعریف جدید و غیر قابل انکار شهرهاست. این که فکر کنیم می‌ توانیم این مسأله را پاک کنیم، غیرممکن است. باید این توجه‌ای که به موضوع شهر هوشمند در مشهد می ‌شود را غنیمت دانست.

منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اردیبهشت ۹۹
532 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0