قانون، سقف تعهد مهندسان را مشخص نکرده است عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

قانون، سقف تعهد مهندسان را مشخص نکرده است

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: رعایت مبحث بیست و دو علاوه بر این که سبب کنترل دقیق استانداردها در بخشهای مکانیکی و تاسیساتی ساختمانها از طرف مهندسان میشود، در عین حال اشتغال آن ها را بدنبال دارد.

کد خبر: 970204002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷ - ۸:۴۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: رعایت مبحث بیست و دو علاوه بر این که سبب کنترل دقیق استانداردها در بخشهای مکانیکی و تاسیساتی ساختمانها از طرف مهندسان میشود، در عین حال اشتغال آن ها را بدنبال دارد.

قانون، سقف تعهد مهندسان را مشخص نکرده است

قانون، سقف تعهد مهندسان را مشخص نکرده است

قانون، سقف تعهد  مهندسان را مشخص نکرده است

رضا کرانی ادامه داد: براساس مبحث بیست و دوم، ساختمان ‌ها باید به صورت دوره‌ای بازرسی گردند و اگر این اتفاق بیفتد، ضمن حفظ منابع ملی، حوادث کم تری در ساختمانها رخ می ‌دهد.
وی با عنوان این که مشکل اساسی در حوزه مکانیک، به بحث بهره‌ برداری برمی‌ گردد، گفت: برای مثال در حوزه گازرسانی و لوله‌کشی گاز اتصالات، یکی از چالش ‌ها مسئولیت بسیار سنگین مهندسان است. در واقع وقتی یک مهندس تاییدیه گاز ساختمان مورد نظر را میدهد، در قانون مشخص نشده که وی تا چه زمانی نسبت به این سیستم تعهد دارد.
کرانی افزود: بنابراین چون قانون این موضوع را مشخص نکرده است، شاید تا زمانیکه ساختمان وجود دارد و آن مهندس هم در قید حیات است، در مقابل آن متعهد است و اگر مشکلی برای آن ساختمان بوجود بیاید و برای مثال نشتی ایجاد گردد، متاسفانه مسئولیت حادثه بعهده مهندس مربوطه و از سوی دیگر مجری ساختمان است.
کرانی با عنوان این که در حوزه انشعاب گاز ساختمانها خطرات و مسئولیت بالایی متوجه مهندسان است، مطرح کرد: تاسیسات گاز بخشی از مبحث بیست و دو است و هم چنین به سایر بخش‌ ها ازجمله معماری، سایر تاسیسات و… توجه و بر لزوم بازرسی از ساختمانها نیز در این مبحث تاکید شده است که باید برای آن ها دستورالعمل اجرایی تهیه شود و اگر بتوانیم آن ها را عملیاتی کنیم، کار بسیار بزرگی برای سازمان‌ های نظام مهندسی است.
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور در پاسخ به این که اجرای مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان چگونه میتواند منجر به ایجاد اشتغال برای مهندسان گردد، تصریح کرد: بخشی از مبحث بیست و دو به مکانیک و تاسیسات گاز برمیگردد. برای نمونه براساس مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان در هر دو سال باید لوله‌کشی گاز ساختمانها تست گردد. این اقدام مزایایی بهمراه دارد و سبب میشود تا هزینه‌های بهینه سازی و مرگ‌ومیرها بشدت کاهش یابد.
وی هم چنین اظهار داشت: برای مثال در استان ما که سالانه سی هزار نقشه جدید گاز تایید می ‌شود، با بازرسی از تاسیسات گاز ساختمانها در هر دو سال، ششصد هزار شغل ایجاد می ‌شود. حال با توجه به این که در کل کشور بالای ده میلیون انشعاب گاز وجود دارد، بمعنای آنست که در هر دو سال پنج میلیون شغل جدید برای مهندسان ایجاد می ‌شود.
وی عنوان کرد: در عین حال مزایایی هم برای شرکت گاز بهمراه دارد، یعنی اگر مشکلی وجود داشته باشد تغییر سیستم میدهد، هم چنین اگر تغییری در تاسیسات ساختمان رخ داده باشد، از سرقت احتمالی گاز جلوگیری می ‌شود و درآمدی هم برای شرکت گاز بهمراه دارد.
کرانی با انتقاد از این که ما هر ساله درگیر مرگ ‌و میرهایی بابت نارسایی سیستمهای گازرسانی هستیم، خاطر نشان کرد: در صورت بازرسی دوره ‌ای از لوله‌ کشی گاز ساختمانها، این مرگ‌ و میرها بشدت کاهش پیدا می ‌کند. علاوه بر این هزینه بیمه نیز بسیار کاهش می‌ یابد. یعنی اگر در حال حاضر ده سال قرارداد بیمه می ‌بندیم، به دو سال قرارداد تبدیل می ‌شود.

قانون، سقف تعهد مهندسان را مشخص نکرده است

وی با اشاره به این که باید این رویه را به بقیه سیستم‌ های مکانیکی تعمیم بدهیم گفت: اگر سیستم ‌های مکانیکی بخوبی طراحی و نظارت و بهره‌برداری گردد، منابع ملی بهتر حفظ می‌ شود و مشکلات کم تری هم برای مهندسان بوجود می‌آید. چون اگر مشکلی در ساختمان پیش بیاید مهندسانی که چندین سال قبل تاییدیه‌ ای را انجام داده‌اند، دیگر به لحاظ روانی نگران این موضوع نخواهند بود.
کرانی هم چنین با اشاره به یکی دیگر از چالشها در این بخش یاد آور شد: هم اکنون یکی از چالش ‌ها اینست که ناظر وقتی نظارت انجام میدهد، شهرداریها توقف ساختمان را بیش تر منوط به سازه ساختمان و آیین ‌نامه دو هزار و هشتصد می ‌کنند، در صورتیکه به مباحث دیگر مثل اطفای حریق کم تر توجه میکنند و این مورد در سطح کشور یکپارچه نیست و متولی ندارد و استانداردهای مشخصی در رابطه با آتش ‌نشانی و سازمان نظام مهندسی وجود ندارد.
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در بخش آسانسور اظهار داشت: در بخش تاسیسات مکانیکی هنوز تکلیف بحث آسانسور و افراد و شرکت ‌هایی که این قضیه را تایید می ‌کنند، مشخص نیست.
کرانی با اشازپره به این که مشکلات موجود در بخش تاسیسات مکانیکی ساختمانها نیاز به ساماندهی دارد، افزود: علی رغم پیگیریهای انجام شده، مشکلات کمابیش وجود دارد و این مشکلات بزودی رفع نمیشود. چون فقط جزو تکالیف نظام مهندسی نیست و نهادهای دیگر مثل شهرداری ‌ها، راه و شهرسازی و شرکت گاز باید در این زمینه همراهی و کمک کنند.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتشارات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اردیبهشت ۹۷
863 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0