کمبود ضوابط و نظام نامه ها جهت شفافیت و انضباط مالی و اداری، زمینه ساز ایجاد مشکل دبیر اجرایی شورای مرکزی بیان کرد:

کمبود ضوابط و نظام نامه ها جهت شفافیت و انضباط مالی و اداری، زمینه ساز ایجاد مشکل برای سازمان

جواهری در دیدار با مدیران مالی و خزانه داران استانها بیان کرد: امروز خوشحالیم که بگوییم بعد از گذشت بیست سال از تأسیس سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، اجرای مقررات ملی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و همکاری شهر داریهای کشور بطور مناسبی اجرا گردیده است و کیفیت ساخت و سازها در مقایسه با قبل از تأسیس سازمان نظام مهندسی به طور محسوسی ارتقا یافته، هر چند تا نیل به وضعیت مطلوب هنوز راه زیادی در پیش داریم.

کد خبر: 970926012 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ آذر ۹۷ - ۶:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی​ کشور،جواهری در دیدار با مدیران مالی و خزانه داران استانها بیان کرد: امروز خوشحالیم که بگوییم بعد از گذشت بیست سال از تأسیس سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، اجرای مقررات ملی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و همکاری شهر داریهای کشور بطور مناسبی اجرا گردیده است و کیفیت ساخت و سازها در مقایسه با قبل از تأسیس سازمان نظام مهندسی به طور محسوسی ارتقا یافته، هر چند تا نیل به وضعیت مطلوب هنوز راه زیادی در پیش داریم.

کمبود ضوابط و نظام نامه ها جهت شفافیت و انضباط مالی و اداری، زمینه ساز ایجاد مشکل

کمبود ضوابط و نظام نامه ها جهت شفافیت و انضباط مالی و اداری، زمینه ساز ایجاد مشکل

کمبود ضوابط و نظام نامه ها جهت شفافیت و  انضباط مالی و اداری، زمینه ساز ایجاد مشکل برای سازمان است

به گفته جواهری، :

در باره ساخت و سازهایی که در چارچوب قوانین و مقررات و عبور از سازمان های نظام مهندسی انجام شده است، اجرای مقررات ملی بمراتب در شرایط بهتری نسبت به ساخت و سازهای غیردولتی که خارج از چارچوب سازمان نظام مهندسی یا به صورت خلاف احداث گردیده است میباشد. گواه این مطلب آثار زلزله هایی است که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است. به ویژه زلزله سال گذشته کرمانشاه بیانگر این واقعیت بود که اکثر ساختمانهایی که کلیه ضوابط و مقررات را رعایت کرده و از مسیر نظام مهندسی عبور کرده بودند کم ترین آسیب دیدگی را داشتند و این آسیبها کاملاً براساس فلسفه طراحی ساختمانها در برابر زمین لرزه بود. این که عده ای از مسئولین فکر می کنند ساختمانها در زمین لرزه های شدید مشابه زمین لرزه کرمانشاه هیچ آسیبی نباید ببینند، اشتباه است و با فلسفه طراحی ساختمانها در برابر زلزله مغایرت دارد.

دبیر اجرایی شورای مرکزی تصریح کرد: ماهیت احتمالی بودن زلزله و معیار اقتصادی در طراحی ساختمانها این است که ساختمانها طی زلزله های شدید آسیب سازه ای ببینند ولی تلفات جانی و آسیبهای جانی حداقل باشد و این جزء مقررات ملی ما است. نه تنها مقررات ملی ما بلکه در اکثر کشورهای زلزله خیز جهان با همین فلسفه طراحی میکنند. ولی ساختمانها در زمین لرزه های خفیف و متوسط هیچ آسیب سازه ای نباید ببینند اما آسیبهای جزئی غیر سازه ای عادی است.
به عقیده وی، در شورای مرکزی، خدمات مهندسین و سازمانها در حوزه های اجرای مقررات ملی خوب بوده هر چند ما قانع به این وضعیت نیستیم و باید طراحی و اجرا در شرایط کاملاً مهندسی قرار گیرد.

این مقام مسؤل ادامه داد: آن چه در سال های گذشته به سازمانها لطمه وارد کرده و حیثیت مهندسین و منزلت سازمان ها را زیر سوال برده است، بیش تر در حوزه مسائل مالی و اداری بوده است. کمبود ضوابط و نظام نامه ها دستورالعملهای لازم جهت شفافیت مالی و انضباط مالی و اداری و البته رقابتهای بعضاً ناسالم در استانها سبب شده تا سازمانها از دیدگاه دستگاههای نظارت و حتی مسئولین غیر مرتبط، سازمانی به نظر برسد که انضباط مالی ندارد و مشکلات مالی در آن فراوان است.ذاین در حالی است که سازمانهای نظام مهندسی در مقایسه با دستگاههای دیگر در شرایط خیلی مناسب تری قرار دارند. لیکن ضرورت دارد تا نگرانیهائی که برای دستگاههای نظارتی و حتی اعضای خودمان وجود دارد را برطرف کنیم.

کمبود ضوابط و نظام نامه ها جهت شفافیت و انضباط مالی و اداری، زمینه ساز ایجاد مشکل

وی خطاب به خزانه داران و مدیران مالی خاطر نشان کرد: شما نقش بسزایی در این راستا میتوانید داشته باشید. بعضاً ناخواسته و به علت عدم آشنایی با ضوابط مالی و اداری و حتی بالاتر از آن حتی به علت نبود ضوابط و رویه های یکسان و مشخص برای خریدها، علی رغم امانت داری و صداقت هیئت مدیره ها و رؤسای استانها، اشکالات متعددی به نحوه هزینه کرد در بعضی از استانها به وجود آمده و همین موضوع چهره سازمان را مخدوش کرده است و لذا ضروری است اقداماتی که منجر به انضباط مالی و اداری گردد توسط استانها و البته با همراهی و مشارکت شورای مرکزی صورت گیرد. این مهم هم اینک در دستور کار هیئت رئیسه شورای مرکزی قرار دارد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل آزمون نظام مهندسی طراحی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ آذر ۹۷
672 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0