نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان

عدم ترخیص ” دستگاههای زلزله نگار ” از گمرک از سال هشتاد و هشت تا به حال

ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این که هفتاد درصد سکونتگاه‌ ها در معرض خطر سیل، زلزله و آسیب‌پذیری قرار دارد، بیان کرد: ایران کشوری زلزله‌ خیز و نیازمند ایجاد ایستگاه‌ های شتاب ‌نگار است ولی از سال هشتاد و هشت تا به حال هنوز دستگاه ‌های زلزله ‌نگار از گمرک ترخیص نشدند.

کد خبر: 961026002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ دی ۹۶ - ۲:۵۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این که هفتاد درصد سکونتگاه‌ ها در معرض خطر سیل، زلزله و آسیب‌پذیری قرار دارد، بیان کرد: ایران کشوری زلزله‌ خیز و نیازمند ایجاد ایستگاه‌ های شتاب ‌نگار است ولی از سال هشتاد و هشت تا به حال هنوز دستگاه ‌های زلزله ‌نگار از گمرک ترخیص نشدند.عدم ترخیص دستگاههای زلزله نگار از گمرک از سال هشتاد و هشت

عدم ترخیص دستگاههای زلزله نگار از گمرک از سال هشتاد و هشت

عدم ترخیص دستگاههای زلزله نگار از گمرک از سال هشتاد و هشت

عدم ترخیص ” دستگاههای زلزله نگار ” از گمرک  از سال هشتاد و هشت تا به حال

سید مهدی هاشمی در جلسه عضوهای بسیجی عضو هیئت‌مدیره سازمان ‌های نظام مهندسی کشور در مشهد عنوان کرد: اگر بیش از هفتاد هزار پرونده مربوط به پروژه‌های نیمه تمام دولت را برای تکمیل به بخش خصوصی اختصاص دهند رونق اقتصادی و اشتغال در کشور رخ خواهد داد.
وی، نیاز اعتباری تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دولتی را پانصد هزار میلیارد تومان ذکر و عنوان کرد: دولت در لایحه بودجه سال نود و هفت برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شش هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که اگر این مبلغ اختصاص یابد اتمام پروژه‌ها بیش از ده سال طول می‌ کشد اگر در این بین پروژه‌های دیگری اضافه نگردد.
ریاست کمیسیون زیر بنایی مجمع عالی بسیج سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه به زمین لرزه اخیر در کرمانشاه اشاره و اظهار کرد: در ایران هر ۷ سال زلزله‌ای با قدرت بالای هفت ریشتر رخ می ‌دهد و بسیاری از هم وطنان بر اثر ریزش ساختمان‌ ها جان خود را از دست می‌ دهند.
هاشمی ادامه داد: قدرت زلزله در سر‌پل‌ذهاب ۷٫۳ ریشتر و تلفات جانی آن نسبت به زلزله ‌های گذشته در کشور کم تر بود که این به ‌واسطه استحکام ساختمان ‌هایی است که در سال‌ های اخیر احداث شده‌اند.
ریاست سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: در حادثه زلزله سرپل ذهاب مدیریت بحران کشور به سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارتباط با استحکام ساختمان ‌ها انتقاد کرد. این در حالیست که سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیست و شش سال سابقه قانون و مقررات ملی ساختمان مدونی دارد و طبق آن عمل می ‌کند.
وی تصریح کرد: نظام مهندسی ساختمان بعنوان یک سازمان مردم نهاد در خط مقدم عمران و آبادانی، نجات و بازسازی قرار دارد، نظام مند و قانونمند و ریشه دار است و با داشتن نیم میلیون نفر متخصص و وظیفه‌ شناس در جایگاه ویژه ‌ای قرار دارد.
هاشمی خاطر نشان کرد: ایران کشوری زلزله خیز و نیازمند ایجاد ایستگاه‌ های شتاب‌ نگار است ولی از سال هشتاد و هشت تا به حال هنوز دستگاه ‌های زلزله ‌نگار از گمرک ترخیص نشده‌اند. ایران جزو ده کشور اول وقوع بلایای طبیعی است و هفتاد درصد سکونت گاه‌هایمان در معرض خطر سیل و زلزله و آسیب‌پذیری قرار دارند بنابراین لازم است جامعه مهندسین تحقیقات لازم را در مورد زمین لرزه سرپل ذهاب و خرابی‌ های آن در بخش ‌های طراحی، نظارت، مصالح ساختمانی و تاسیساتی انجام دهند.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم در این جلسه، گفت: آمار تولید مسکن امسال در مقایسه با بیست و پنج سال گذشته در بد‌ترین شرایط رکود قرار داشته است.
فرج الله رجبی ادامه داد: پانصد هزار مهندس ساختمان در کشور وجود دارند که بخش اعظم آنها به علت رکود صنعت ساختمان بیکار هستند و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می ‌کنند. اگر دولت تسهیلات بیش تری را در حوزه مسکن و ساخت و ساز هزینه کند بخش زیادی از چرخه اقتصادی کشور شتاب خواهد گرفت.
وی افزود: برخی مدعی هستند نظام مهندسی تبدیل به یک اداره یا دایره ‌ای از وزارت راه و شهرسازی گردد. این در حالیست که وضعیت سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور نسبت به بیست سال گذشته بهتر شده و دارای قانون نظام مندی است.
رجبی هم چنین معوقات بانکی در حرفه ‌های مختلف اقتصادی سطح کشور را بیست و پنج درصد اعلام و اظهار کرد: ولی این میزان در بخش مسکن کم تر از ۲ درصد است لذا خوش حساب ‌ترین مشتریان بانک ‌ها وام گیرندگان مسکن هستند.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان‌رضوی هم در این جلسه تصریح کرد : در زمین لرزه سرپل ذهاب بادبندهای ساختمان‌ های میانی خوب عمل کرده بود ولی اتصالات فلزی که خوب جوشکاری نشده بود سبب فروریختن ساختمان ‌های ۴ و ۵ طبقه شد.
حسین کامران دیسفانی گفت: با گذشت بیست و پنج سال از فعالیت سازمان نظام مهندسی وضعیت ساخت و ساز‌ها در کشور بهبود یافته و به استحکام بنا‌ها منجر شده است ولی خروجی کار قانع‌ کننده نیست. باید سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان در استان‌ ها بهتر از گذشته عمل کنند و عملکرد خود را به نقد بگذارند.

کامران به مطالعات انجام شده در مورد شناسایی ۳ گسل در مشهد اشاره و عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با همکاری اداره کل راه و شهرسازی برای مطالعات گسل ‌های شهر مشهد صد و پنجاه میلیون تومان هزینه کرده است.
هم چنین در این جلسه، ایلخان، ریاست سازمان بسیجی مهندسان عمران و معماری کشور آمادگی این سازمان را برای خدمت رسانی به جامعه و مناطق زلزله زده کشور اعلام و عنوان کرد: تعداد بی شماری از مهندسین بسیجی در سرپل ذهاب سرگرم خدمت رسانی به زلزله زدگان هستند.
وی افزود: دو‌سوم ساختمان‌ های کره زمین از بتن احداث میگردد
کامران  مطرح کرد: مقاومت بتن در تولید عرضه آن دارای استاندارد ۴۴٫۶ است و بتن با رده‌ های مختلف تولید میگردد.
به گفته کامران، ترکیبات بتن شامل شن، ماسه، آب و سیمان می ‌باشد که فرایند مناسب می‌ تواند در مقاومت بتن تأثیر بسیاری داشته باشد و اگر فرآیند میزان ترکیب سنگدانه نسبت به آب و سیمان کم و یا زیاد باشد، مقاومت بتن تولیدی را شدیداً تحت تأثیر قرار می ‌دهد.

عدم ترخیص دستگاههای زلزله نگار از گمرک از سال هشتاد و هشت

ریاست سازمان استان خراسان رضوی بیان داشت: بتن بعد از ریختن در محل نیاز به نگه داری صحیح دارد و نگه داری پس از اجرا نیز در مقاومت می‌ تواند تا صد درصد تغییر یابد. برای پروژه‌ های با اهمیت از بتن پیش ساخته در شرایط نگه داری ویژه تونل بخار آب با فشار تنظیمی استفاده میگردد.
وی، به خدمات مهندسین ناظر در حین اجرای پروژه‌ های ساختمانی اشاره و عنوان کرد: مهندسان بر اجرای ساختمان نظارت می ‌کنند و اگر مشکلی در ترکیب و بتن ریزی و یا نگه داری وجود داشته باشد که منجر به عدم مقاومت کافی باشد، توسط دستگاه‌ نظارت تخریب و کارخانه تولید کننده بتن و مسئول نگه داری بتن جهت مقاومت کافی باید خسارت وارده را تقبل نمایند.
وی در خاتمه گفت: در حال حاضر در مشهد شصت کارخانه و کارگاه تولید بتن فعال و دارای استاندارد است.

منبع : شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ دی ۹۶
931 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0