روسای نظام‌مهندسی استان‌ها

نبود زبان مشترک بین تصمیم گیران و کارشناسان/اختیارات قانونی در دست افراد بیگانه با شهرسازی/ رسالت سازمان‌های نظام‌مهندسی در عرصه شهرسازی

«کشورعلاوه بر مقررات ملی ساختمان، نیازمند مقررات ملی شهرسازی است و شورای مرکزی هفتم باید نسبت به انجام آن اهتمام ورزد.» این موضوعی است که اکبر ترکان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در مراسم معارفه شورای مرکزی دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان بر آن تاکید و ابراز امیدواری کرده که در دوره هفتم شورای مرکزی، علاوه بر این موضوع، کارهای دیگری هم که ناتمام مانده است، در دوره جدید با درایت اعضای شورای هفتم به نتیجه برسد.

کد خبر: 4980 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ دی ۹۵ - ۸:۰۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،نبود منابع درآمدی پایدار برای شهرها، عدم تحقق مدریت یکپارچه شهری، نبود هویت ملی و محلی و نبود الگویی مناسب برای ساخت و سازهای شهری به ویژه در شهرهای جدید، ضعف تعامل مدیران اجرایی در تولید اندیشه برای شهرسازی، ایجاد فروشگاه‌های بزرگ در کلان‌شهرها بدون در نظر گرفتن نیاز شهرها و محلات، عدم بهره گیری از نیروی انسانی متخصص، تبعیت نکردن از قانون و برنامه‌ گریزی، رونق سوداگری پول، تراکم‌ فروشی‌ها و بسیاری از معضلات دیگر، تهدیداتی است که امروز عرضه شهرسازی کشور را تهدید می کند.نبود زبان مشترک بین تصمیم گیران و کارشناسان

نبود زبان مشترک بین تصمیم گیران و کارشناسان

زبان مشترک بین تصمیم گیران و کارشناسان

نبود زبان مشترک بین تصمیم گیران و کارشناسان

در همین راستا در گفت‌وگو با تعدادی از روسای نظام مهندسی استان ها با طرح این پرسش که تهیه و تدوین مقررات ملی شهرسازی در حال حاضر تا چه حد الزامی است، به بررسی چالش های عرصه شهرسازی پرداخته است.

مقررات شهرسازی باید تکمیل و اصلاح شود

در همین رابطه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهارمحال بختیاری با بیان اینکه بخشی از مقررات ملی ساختمان به مقررات شهرسازی اختصاص دارد که در صورت نیاز و نقص، باید تکمیل و اصلاح شود گفت: وظایف مهندسان شهرساز به عنوان یکی از گروه های هفت گانه باید مشخص شود و در کنار توجه به مقررات ساختمان و اجرای آنها، مقررات شهرسازی نیز باید لحاظ و اجرایی شود.

سیامک مشرف ادامه داد: با توجه به اینکه هر چه جلوتر می رویم، شهرها گسترش بیشتری پیدا می کنند و موضوع استفاده از دانش شهرسازی بیشتر خود را نشان می دهد، باید بپذیریم افرادی که در بدنه مدیریت شهری قرار می گیرند از جمله اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، که سیاستگذار توسعه مسائل شهری و مجری قوانین هستند، باید جزو افرادی باشند که تخصص و تجربه لازم را داتشه باشند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه شهردارها باید از بین کسانی انتخاب شوند که بیگانه با مسائل شهرسازی نباشند اظهار داشت: در این بین سازمان های نظام مهندسی می توانند در مسائلی نظیر انتخابات چند ماه آینده ایفای نقش و این موضوع را پیگیری کنند که مهندسان شهرساز باتجربه در این حوزه مشارکت و خودشان را به عنوان افرادی مطرح کنند که مایلند در بدنه شوراهای شهر قرار گیرند.

مشرف همچنین عنوان کرد: یکی از معضلات ما در شهرها این است که قوانین و مقررات شهرسازی در دست افرادی قرار گرفته که بیگانه با آن هستند. در حالی که مسئولان باید از تیم های کارشناسی در کنار خود استفاده کنند.

وی افزود: متاسفانه در این عرصه، زبان مشترکی بین تصمیم گیران و کارشناسان وجود ندارد و خود کارشناسان باید در عرصه مسائل مدیریت شهری، برخی مسائل را مدیریت کنند.

مدیران شهری، علاقه مند به اجرای پروژه های بزرگ در مراکز شهرها

مشرف با بیان اینکه در شهرها تمام طرح ها و پروژه هایی که به نوعی با بروز معضل ترافیک و سایر مسائل شهری نظیر آلودگی هوا مرتبط هستند و منجر به ایجاد این مشکلات می شوند، باید به خارج از شهر هدایت شوند تصریح کرد: درواقع باید بپذیریم برای اینکه شهرها از آلودگی و ترافیک به دور باشند، این طرح ها باید در خارج از شهرها اجرایی شوند.

این مسئول سازمانی با انتقاد از اینکه این مسئله در شهرهای کشور رعایت نمی شود گفت: حتی مدیران شهری تمایل دارند که ساخت و سازها و پروژه های بزرگ در مراکز شهرها قرار بگیرند و این موضوع ناشی از این است که تخصص لازم را در رابطه با مدیریت شهری ندارند.

مشرف تاکید کرد: از سوی دیگر مشاورانی که در رابطه با طرح های جامع و تفصیلی فعالیت می کنند، آنطور که باید در این زمینه وقت و انرژی صرف نمی کنند. البته این معضل بیشتر در استان های کمتر برخوردار مثل چهار محال و بختیاری که شهرها حتی در سطوح ۱، ۲ و سه درجه بندی می شوند، خود را نشان می دهد و در کلان شهرهایی مثل تهران، اصفهان و مشهد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به رسالت کوتاه مدت و بلندمدت سازمان های نظام مهندسی در عرصه شهرسازی گفت: در بلندمدت سازمان های نظام مهندسی باید مسائلی مثل سرانه ها را جمع بندی کنند که اصول و ضوابط شهرسازی بر کلیه طرح های جامع حاکم باشد و در کوتاه مدت نیز در عرصه انتخابات به عنوان یک وظیفه ملی و میهنی شرکت کنند.

مشرف خاطر نشان کرد: باید بپذیریم افرادی که شهرها را می سازند و در آنها مدیریت و تصمیم گیری می کنند، باید تخصص لازم را داشته باشند و از همین رو باید شهرها را به دست متخصصان و شهرسازان بسپاریم.

مقررات شهرسازی هست، اما اجرایی نمی شود

همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنظیم مقررات ملی شهرسازی یکی از نیازهای کشور در بخش ساخت و ساز است گفت: اما با شرایطی که هم اکنون داریم، اینکه تا چه اندازه بتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم، جای بحث دارد.

علی طوماری افزود: البته مقررات شهرسازی را ما در شرایط فعلی نیز در اختیار داریم و موضوعی نیست که به آن دسترسی نداشته باشیم، اما با وضعیتی که شهرداری ها در حال حاضر به لحاظ محل کسب درآمد دارند، این موضوع باعث می شود که مقررات شهرسازی عملیاتی نشود.

وی ادامه داد: مادامی که منبع درآمد شهرداری ها به شکل و شیوه فعلی تامین شود، این مشکل همچنان وجود خواهد داشت و البته این موضوع به معنای این نیست که ما نتوانیم به نتیجه مشخصی در این زمینه برسیم.

طوماری با تاکید بر اینکه در عرصه شهرسازی تدوین مقررات و ضوابط کافی نیست و باید در این بخش تلاش بیشتری صورت گیرد عنوان کرد: مقررات شهرسازی باید با شرایط جامعه ما منطبق باشد و در عین حال امکان عملیاتی شدن آن هم فراهم باشد. لذا اگر در این حوزه پیش برویم، می توانیم به نتیجه مطلوبی برسیم.

غفلت از مباحث شهرسازی در شهرها

همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در خصوص تدوین مقررات ملی شهرسازی گفت: ما حداقل در استان کرمان از بحث نما و منظر شهری که منشعب گرفته از مباحث شهرسازی است، غافل مانده‌ایم و در این استان، جای کار بسیاری برای انجام ضوابط و مباحث شهرسازی است.

مجید اسماعیلیان بیان کرد: در ارتباط با همین بحث اخیرا جلسه ای را با معاونت عمرانی استان کرمان و شهردار و مدیر کل راه و شهرسازی داشتیم و عنوان کردیم که در استان کرمان، تمام نهادهایی که به نوعی درگیر مسائل اجرایی و قانونگذار در این بخش هستند، باید در این بخش اقدامات جید انجام دهند.

وی در ارتباط با نقش سازمان های نظام مهندسی در این زمینه ادامه داد: دستگاه‌هایی مثل نظام مهندسی می‌توانند در این بخش کمک و ابزار فکری برای آنها فراهم کنند. اما اینکه آیا برای اجرایی شدن اصول شهرسازی در شهرها و عملیاتی شدن این موضوعات، نیاز به مبحث جدید مقررات ملی داشته باشیم، موضوعی است که کارشناسان صاحب‌نظر باید در این زمینه اظهارنظر کنند.

نبود زبان مشترک بین تصمیم گیران و کارشناسان

منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ دی ۹۵
1000 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0