تشکیل اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی در تضاد با فعالیت تمامی تشکل هاست اعتراض رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به تشکیل اتحادیه کسب و کارهای مجازی

تشکیل اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی در تضاد با فعالیت تمامی تشکل هاست

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در واکنش به تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی گفت: طبق قانون نظام صنفی کشوری و آخرین اصلاحات مصوب 14شهریورماه سال92 مجلس شورای اسلامی تشکیل اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی، غیرمجاز و در تضاد با فعالیت تمامی تشکل ها و اتحادیه های کشور است و نظام صنفی رایانه ای این مساله را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری می کند.

کد خبر: 960604008 تاریخ انتشار: شنبه ۴ شهریور ۹۶ - ۸:۵۸ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، ناصرعلی سعادت گفت: قانون نظام صنفی کشور در سال ۹۲ از سوی مجلس شورای اسلامی بازنگری و تصحیح شد که پیروی آن ماده ۸۷ و تبصره مربوطه به این ماده اضافه شده است.اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی در تضاد با فعالیت تمامی تشکل هاست

اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی در تضاد با فعالیت تمامی تشکل هاست


تشکیل اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی در تضاد با فعالیت تمامی تشکل هاست

تشکیل اتحادیه کسب وکارهای  اینترنتی در تضاد با فعالیت تمامی تشکل هاست

بر اساس ماده ۸۷، فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی (سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است. تبصره این ماده هم تصریح می کند که «چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر این گونه فعالیت های صنفی به موجب آیین نامه اجرایی است که از سوی اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت و وزارتخانه های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه می شود و پس از تایید هیات عالی نظارت حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می رسد.»
سعادت در این رابطه گفت: در ماده قانونی به صراحت عنوان «اتحادیه مربوطه» و «چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت» ذکر شده نه تشکیل اتحادیه جدید. ضمن اینکه اگر در این بند قرار بر تشکیل اتحادیه جدید بود، باید سازوکار لازم برای تشکیل آن هم در ادامه ذکر می شد. بنابراین این ماده قانونی و تبصره آن تفسیر به رای شده که خلاف قانون است، زیرا مجلس شورای اسلامی تنها مرجعی است که برای تفسیر قوانین صلاحیت دارد.
به گفته رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور عبارت «اتحادیه مربوطه» به معنی اتحادیه فعال در اصناف مختلف در سطح کشور است. سعادت دراین باره افزود: برای مثال «اتحادیه مربوطه» برای یک طلافروشی بدون شک اتحادیه طلافروشان است، اما در آیین نامه تهیه شده از سوی اتاق اصناف عبارت اتحادیه مربوطه به تشکیل اتحادیه جدید تفسیر شده است.
وی افزود: تشکیل این اتحادیه جدید و موازی نه تنها مشکلات بیشتری برای کسب وکارها ایجاد می کند، بلکه با فعالیت تمامی اتحادیه ها و تشکل ها در تضاد است و دخالت در امور صنفی آن ها به شمار می رود و این در حالی است که آیین نامه نمی تواند برخلاف قوانین بالادستی باشد.

اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی در تضاد با فعالیت تمامی تشکل هاست

سعادت در ادامه گفت: باید توجه داشت که این قانون در مهرماه سال ۹۲ اصلاح و تصویب شده و در حال حاضر فرآیند تدوین آیین نامه اجرایی آن طی شده است. متاسفانه در آن زمان به دلیل نبود ارتباطات مناسب با بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجلس و سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، ماده  ۸۷ بدون کارشناسی لازم و کافی به تصویب رسیده است.
او با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور این مساله را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری می کند، افزود: از سال ۹۴ و ابتدای دوره چهارم سازمان، در حال پیگیری اجرای درست قانون هستیم و جلسات متعددی با مجلس شورای اسلامی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای عالی نظارت، اتاق اصناف و همچنین مسوولان ذی ربط داشتیم تا به رغم تصویب این قانون کاری خلاف چارچوب انجام نشود. اکنون اتحادیه ای با تفسیر اشتباه قانون در حال تشکیل است که فعالیت آن با تمامی تشکل ها و اتحادیه ها در تضاد قرار دارد.
سعادت با بیان اینکه در تشکیل اتحادیه کسب وکارهای مجازی حتی به قانون نظام صنفی کشوری درباره حد نصاب تعداد واحدهای صنفی برای تشکیل یک اتحادیه کشوری نیز توجهی نشده است، افزود: در تبصره دوم ماده ۲۱ قانون نظام صنفی کشوری حد نصاب واحدهای صنفی برای تشکیل یک اتحادیه را ۳۰۰ واحد اعلام کرده و این در شرایطی است که شاهد بودیم با وجود ۱۰ هزار فعال در این حوزه انتخابات اتحادیه مذکور با مجموع تنها ۲۳۶ واحد صنفی برگزار شد و از این تعداد نیز تنها ۹۸ نفر در انتخابات شرکت کردند و نفر اول با ۴۱ رای کمتر از۵۰درصد آرای شرکت کنندگان را به خود اختصاص داد.
این در شرایطی است که هر شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، طبق ماده ۱۲ قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب مجلس باید از سازمان نظام صنفی رایانه ای مجوز فعالیت دریافت کند. سازمان نیز مسوول حمایت، ساماندهی و نظم بخشی آن هاست.
سعادت در توضیح تبصره ماده ۲ قانون نظام صنفی کشوری و آخرین اصلاحات مصوب ۱۴شهریورماه سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی گفت: «صنوفی که قانون خاص دارند، از شمول قانون ]نظام صنفی کشوری[ مستثنی هستند». بنابراین دارندگان مجوز فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای به پشتوانه قانون خاص خود، به اخذ مجوز دیگری نیاز ندارند.
منبع: سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران
مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی سوالات نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ شهریور ۹۶
1175 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0