نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن

نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن

نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن ،و مقاومت در برابر حوادث طبیعی چون زمین لرزه، آتش سوزی و ... در جامعه تبیین شود

کد خبر: 990331004 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ خرداد ۹۹ - ۵:۴۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن ،و مقاومت در برابر حوادث طبیعی چون زمین لرزه، آتش سوزی و … در جامعه تبیین شود

نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن

نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان بیان کرد: اعتماد به مهندسان بعنوان مدافعان ایمنی ساختمان ‌ها و مترجمان قوانین و ضوابط ساخت‌وساز، باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل گردد و نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن و مقاومت در برابر حوادث طبیعی چون زمین لرزه، آتش سوزی و … در جامعه تبیین شود.

عبدالرضا قاسمیان، با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سالروز زمین لرزه سال شصت و نه رودبار، گفت: زمین لرزه از جمله حوادث و بلایای طبیعی است که می ‌تواند آثار مخرب مادی و معنوی زیادی داشته باشد. کشور ما به دلیل لرزه‌خیز بودن شاهد وقوع زلزله‌هایی با ابعاد گسترده بوده که خرابی ساختمان‌ ها، زیرساخت ‌های شهری و جان باختن هم‎وطنان عزیزمان از پیامدهای آن است.

وی گفت: هر کدام از این حوادث طبیعی درس ‌هایی به ما آموختند که در بازنگری مقررات و به روز شدن آیین‌نامه‌ها و ضوابط فنی ساختمان ‌ها بکار آمده تا بدین ترتیب شهرها در ابعاد مختلف تاب آوری از جمله بعد کالبدی، زیرساختی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی پیوسته مورد توجه و پایش قرار گیرند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان افزود: زمین لرزه سی و یکم خرداد شصت و نه رودبار و منجیل، بی‌تردید تاثیرگذارترین زلزله در زمینه ساخت و ساز اصولی و مقاوم‌سازی در برابر زلزله و حوادث طبیعی است و نقطه عطفی در مطالعات زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در ایران محسوب می‌ گردد. اهمیت آیین‌نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) و رعایت مفاد آن در طراحی ساختمان ‌ها بعد از زلزله رودبار و منجیل بسیار مورد توجه قرار گرفت و طی سال‌ های متمادی آیین‌نامه مذکور بازنگری گردید و پیوست‌ هایی به آن افزوده شد.

فرهنگ رعایت مقررات ملی ساختمان در جامعه همگانی گردد

قاسمیان افزود: علاوه‌بر رعایت ضوابط و آیین‌نامه‌ها، کاهش آسیب‌پذیری شهرها در برابر زلزله زمانی محقق خواهد شد که ایمنی شهر در برابر خطرات زمین لرزه، بعنوان یک هدف بلند مدت در تمامی سطوح برنامه‌ریزی، مد نظر قرار گیرد و فرهنگ رعایت مقررات ملی ساختمان در جامعه همگانی گردد.

وی گفت: این فرهنگ‌سازی ابعاد اجتماعی، روانی و اقتصادی مثبتی بدنبال دارد. تاکید بر رعایت مقررات ملی، ایمنی ساختمان‌ ها و ساکنین را تامین خواهد کرد. از بعد روانی داشتن سرپناهی امن، آرامش خاطر افراد را به دنبال خواهد داشت و با توجه به این که ساختمان یک سرمایه ملی است و هزینه زیادی برای ساخت آن صرف می‌ گردد، استفاده از دانش مهندسان و ساخت و ساز اصولی و بر پایه مقررات از بعد مالی هم توجیه اقتصادی خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان بیان کرد: اعتماد به مهندسان بعنوان مدافعان ایمنی ساختمان‌ ها و مترجمان قوانین و ضوابط ساخت‌وساز، باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل گردد و نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن و مقاومت در برابر حوادث طبیعی چون زلزله، آتش سوزی و … در جامعه تبیین گردد. به موازات آن آموزش مستمر مهندسان، به روز نگاه داشتن دانش و تخصص فعالان حوزه ساخت و ساز و آشنایی با فناوری‌های نوین همواره می ‌تواند در ارتقای کیفیت ساختمان‌ ها بسیار موثر باشد تا خسارات احتمالی پیشامدهای طبیعی همچون زمین لرزه کاهش یابد.

منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ خرداد ۹۹
425 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0