تحویل دستگاه شتاب نگار به استان خراسان رضوی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

اهمیت مجری ذیصلاح درحد رفع مانع های صدور پروانه است

اگرچه سازمان نظام مهندسی در حوزه‌های طراحی و نظارت بر ساختمانها موفقیت نسبتا قابل قبولی کسب کرده است و تلاشهای این سازمان در طول بیست و دو سال‌ فعالیت، منجر به تحول بزرگی در بخش ساخت و سازها شده،‌‌‌ ولی این در حالیست که نظام مهندسی در بخش اجرا هیچ توفیقی بدست نیاورده و درواقع خیلی از استانها هنوز در نقطه صفر اجرای مجری ذیصلاح قرار دارند.

کد خبر: 960417002 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ تیر ۹۶ - ۷:۲۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،اگرچه سازمان نظام مهندسی در حوزه‌های طراحی و نظارت بر ساختمانها موفقیت نسبتا قابل قبولی کسب کرده است و تلاشهای این سازمان در طول بیست و دو سال‌ فعالیت، منجر به تحول بزرگی در بخش ساخت و سازها شده،‌‌‌ ولی این در حالیست که نظام مهندسی در بخش اجرا هیچ توفیقی بدست نیاورده و درواقع خیلی از استانها هنوز در نقطه صفر اجرای مجری ذیصلاح قرار دارند.اهمیت مجری ذیصلاح درحد رفع مانع های صدور پروانه

اهمیت مجری ذیصلاح درحد رفع مانع های صدور پروانه

سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

اهمیت مجری ذیصلاح درحد رفع مانع های صدور پروانه

علل عدم اجرای مجری ذیصلاح
در همین راستا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در پاسخ به علل عدم اجرای مجری ذیصلاح بیان کرد: متاسفانه در صنعت ساختمان مردم عادت کرده‌‌‌اند که بمتخصصین مربوطه در رشته های مختلف مراجعه نکنند و تا وقتی این مهم به یک فرهنگ و اجبار تبدیل نگردد، با اجرای واقعی آن فاصله بسیاری داریم.
حسین کامران دیسفانی گفت: اگرچه از سال هشتاد و سه – هشتاد و چهار که شیوه ‌‌‌نامه ماده سی وسه ابلاغ گردید، مجری ذیصلاح هم تعریف شد، با این حال اجرای این قانون در برخی استانها دیرتر آغاز شده و یا هنوز اجرایی نشده است.
دیسفانی با اشاره به پی گیری اجرای مجری ذی‌صلاح در استان خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس تاکید شیوه‌‌‌ نامه مذکور که ساختمان باید مجری ذیصلاح داشته باشد، ما از سال هشتاد و چهار – هشتاد و پنج مجری ذیصلاح را در ساختمانهای بالای هشتصد متر اجرایی کرده‌‌‌ایم و مجریان بعنوان سازنده و تنظیم ‌‌‌کننده شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در فرآیند کار دخیلند.
او افزود: گرچه ما در ساختمانهای بالای هشتصد متر الزامی و اجباری کرده‌ایم که مالکین باید از مجری ذیصلاح استفاده کنند، اما متاسفانه در عمل استقبال چندانی از این موضوع نمیشود و در بیش تر موارد، در حد رفع موانع صدور پروانه، مبلغ ناچیزی بعنوان مجری پرداخت میشود و متاسفانه سعی میکنند با مجری سروکار نداشته باشند.
وی هم چنین تصریح کرد: در بعضی ساختمانهای کوچک مردم خود با استفاده از مهندسین ناظر شروع به ساخت‌‌‌وساز میکنند ولی در ساختمانهای بلند اگر بخواهند مجری داشته باشد، سعی میکنند به پیمان کاران و مجریان شناخته شده مراجعه کنند.
علل کوتاهی شهرداری در اجرای مجری ذیصلاح
دیسفانی با اشاره به این که نمیتوانیم بگوییم از آن چه در بخش مجری اتفاق افتاده، توفیقی بدست آمده و رضایتمندی کامل در این بخش وجود دارد، عنوان کرد: شاید لازم باشد با ارائه یک سری تشویقات و بازنگری در تعرفه‌‌‌ و قیمت خدمات مهندسی در بخش اجرا این نقیصه را برطرف نماییم.
وی هم چنین با اعلام این که با تعرفه پایین مهندسی نمیتوان پروژه را چه در قالب مدیریت و چه در قالب اجرا احداث کرد اظهار داشت: این نقیصه‌‌‌ ها وجود دارد و هرچند در بعضی استانها در پروژه های با متراژ بالاتر مثلا دو هزار متر به بالا مجری ذیصلاح را الزامی کرده‌‌‌اند و برای این ساختمانها شاید مالکین و سرمایه ‌‌‌گذاران استقبال بیش تری هم داشته باشند؛ اما برای متراژ هشتصد تا دوهزار متر متاسفانه هنوز بحث مجری جا نیفتاده است.
این مسئول مطرح کرد: بهمین علت صرفا اسم مجری در پروانه درج و فقط بمنظور رفع تکلیف جهت درج اسم مجری در پروانه، پولی هم بین مجری ذیصلاح و مالک رد و بدل میشود ولی استقبال مالکین از این بخش خیلی کم رنگ است.
وی هم چنین با انتقاد از عدم هم کاری شهرداریها در اجرای مجری ذیصلاح ابراز داشت: شهرداریها هم کاری بسیاری در این بخش ندارند و حتی در مقطعی مجری ذیصلاح را از طریق دیوان محاسبات نقض کردند. در استان خراسان هم شهرداریها اعتنایی به این موضوع ندارند.
این مسئول خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی به لحاظ تاکید بر اهمیت این موضوع جهت صدور پروانه، مجری را در امور مربوط بسازمان ضروری کرده و برای صدور پایانکار نیز بر تاییدیه مجری تاکید دارد، ولی شهرداری‌‌‌ با این نگاه که صوری ‌‌‌گری در این بخش اتفاق می‌‌‌افتد، از این مهم استقبال نکرده و آنرا برای مردم مثمرثمر نمیبیند.
وی با اشاره به چالشهای موجود در بخش مجریان ذیصلاح یادآور شد: درواقع معمولا خود مردم برای اجرای یک ساختمان با زیربنای بالا بسراغ مجری میروند که ممکن است در قالب نظام مهندسی باشد و یا نباشد و مسئولیت اجرا را به کسی واگذار میکنند که تجربه کار داشته باشد.
رییس نظام مهندسی خراسان رضوی اضافه کرد: شهرداریها اخیرا این موضوع را به این شکل تعریف میکنند طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی که از مجری ذیصلاح باید با عنوان سازنده ذیصلاح یعنی سازنده‌‌‌ای یاد گردد که دارای سابقه کار حرفه‌‌‌ای باشد.
کارفرما، مجری و مشاور، رکن های اساسی نظام‌‌‌ نامه فنی
هم چنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان این که این استان جزو مناطقی است که تا بحال مجری ذیصلاح نداشته و ساختمانها بشیوه سنتی و توسط کسانی بنا میشود که تجربه کار و فعالیت در این زمینه را دارند بیان داشت: اخیرا در سفر مهندس رجبی رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور به اصفهان، طی جلسه ای با شهرداری و استانداری، تفاهم‌‌‌ نامه مجری ذیصلاح را در ساختمانهای گروه د و بخش بزرگی از گروه ج امضا کردیم و امیدواریم که مجری ذیصلاح از شهریورماه اجرایی گردد.
علی عموشاهی گفت: اکنون در حال آماده کردن بسترهای اجرایی و تهیه دستورالعملها و شیوه ‌‌‌نامه‌‌‌های مجری ذیصلاح هستیم تا بتوانیم از اوایل شهریور ماه مجریان ذیصلاح را اجرایی کنیم.
عمو شاهی با بیان این که بخش مهم نظام‌‌‌ نامه فنی اجرایی که باید گرداوری گردد و هنوز گرداوری نشده است، بحث مجری یا پیمان کار ساخت است ادامه داد: در نظام ‌‌‌نامه فنی کشور یکی از رکن های اساسی کار، کارفرما و دیگری مجری و مشاور است و ما در سازمان صرفا کار مشاور را انجام میدادیم.
وی با اعلام این که پیمان کار ساخت یا مجری ذیصلاح باید دارای صلاحیت خاص خود باشد افزود: عوامل مدیریت اجرا و هم چنین عناصر اجرایی مانند کارگران ماهر ساختمانی، معماران، بناها و… باید ذیصلاح و صلاحیت دار فنی باشند و بنحوی نباشد که هر کسی بیکار شد، بحرفه ساختمانی روی بیاورد و ساختمان را بعنوان سرمایه ملی تخریب کند تا بتدریج در این حرفه کار خود را بیاموزد.


وی با تاکید به این که مجریان باید آموزشهای خاصی را ببینند تا بتوانند مجری ذیصلاحی برای امور ساختمانی شوند اظهار داشت: امسال مجری ذیصلاح را در ساختمانهای گروه د و گروه ج آغاز کنیم و به گروه ب و الف توسعه دهیم که با توجه به امضای تفاهم‌‌‌ نامه بزودی آنرا اجرایی خواهیم کرد.
مجری ذیصلاح در کل کشور یک پارچه شود
علاوه بر این رییس سازمان‌‌‌ نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، اجرایی شدن مجری ذیصلاح را یک امر قانونی نام برد و عنوان کرد: با این حال در مناطق مختلف تصمیمات مختلفی جهت اجرای مجری ذیصلاح گرفته شده و در برخی از استانها آنرا اجرایی و در بعضی دیگر اجرایی نکرده‌‌‌اند.
محمد مصطفوی با اعلام مطلب فوق گفت: هرچند در جاهایی که این قانون را اجرایی کرده‌‌‌اند، یک وظیفه قانونی انجام داده‌‌‌اند،ولی این رویکرد در مناطقی که مجری ذیصلاح را اجرایی نکرده‌‌‌اند بابی را برای اعتراض متقاضیان و یا سازنده ها باز کرده از بابت این که چرا این اقدام را انجام میدهید.
مصطفوی ادامه داد: برای نمونه حرف منتقدان خطاب به استانهایی که مجری ذیصلاح را اجرایی میکردند این بوده که استانهای دیگر قویترند و مجری را اجرایی نمیکنند و دلیلی ندارد که شما آنرا اجرایی ‌‌‌کنید.
وی در عین حال با تاکید بر این که موضوع مجری ذیصلاح باید در سطح کشور یک پارچه گردد عنوان کرد: درنهایت اگر میخواهیم این قانون و الزامات آنرا اجرایی کنیم، باید بیش تر به آن توجه کنیم و اگر نمیخواهیم آنرا اجرایی کنیم، این دوگانگی را در سطح کشور از بین ببریم. به این معنا که مجری ذیصلاح یا بطور کامل در کل کشور اجرا گردد و یا در هیچ منطقه ای اجرایی نشود.
ایشان اضافه کردند:ولی در هر صورت آن چه مسلم است نمیتوانیم بگوییم که این قانون اجرایی نشود، چون مجری ذیصلاح یک تکلیف قانونی است و قطعا باید به آن توجه و عمل کنیم.
منبع: سازه نیوز

 

کانال تلگرام نظام مهندسی قم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ تیر ۹۶
1258 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0