اهمیت اشتغال آفرینی گل‌خانه‌ها در استان هرمزگان به اندازه صنایع بزرگ اهمیت اشتغال آفرینی گل‌خانه‌ها در استان هرمزگان به اندازه صنایع بزرگ

اهمیت اشتغال آفرینی گل‌خانه‌ها در استان هرمزگان به اندازه صنایع بزرگ

اهمیت اشتغال آفرینی گل‌خانه‌ها در استان هرمزگان به اندازه صنایع بزرگ ، گلخانه‌های کشاورزی در استان هرمزگان به واسطه شرایط خاص اقلیمی و همت بلند فعالان این حوزه توانسته‌اند به سطح قابل توجهی از اشتغال در استان برسند

کد خبر: 000203002 تاریخ انتشار: جمعه ۳ اردیبهشت ۰۰ - ۷:۳۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اهمیت اشتغال آفرینی گل‌خانه‌ها در استان هرمزگان به اندازه صنایع بزرگ ، گلخانه‌های کشاورزی در استان هرمزگان به واسطه شرایط خاص اقلیمی و همت بلند فعالان این حوزه توانسته‌اند به سطح قابل توجهی از اشتغال در استان برسند

اهمیت اشتغال آفرینی گل‌خانه‌ها در استان هرمزگان به اندازه صنایع بزرگ

اهمیت اشتغال آفرینی گل‌خانه‌ها در استان هرمزگان به اندازه صنایع بزرگ
گل‌خانه‌ها می ‌توانند در هرمزگان به اندازه صنایع بزرگ اشتغال پایدار بیافرینند/ تجربه موفق صادرات به روسیه
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان بیان کرد: گلخانه‌ها با ظرفیت عظیم تولیدی و قابلیت منحصربفرد صادراتی قادرند به اندازه صنایع بزرگ در استان اشتغال آفرینی کنند.
حمید رضا نصیری گفت: گلخانه‌های کشاورزی در استان هرمزگان به واسطه شرایط خاص اقلیمی و همت بلند فعالان این حوزه توانسته‌اند به سطح قابل توجهی از اشتغال در استان برسند که نمونه آن را فقط در صنایع بزرگ می‌توان دید.
نصیری با عنوان اینکه یک گلخانه قادر است به اندازه یک پالایشگاه و یا واحد بزرگ فولادی و صنعتی اشتغال ایجاد کند، گفت: توسعه گلخانه‌ها در هرمزگان می‌تواند مصرف آب را بشدت کاهش و میزان تولید را تا چهل برابر در همسنجی با کشت فضای آزاد افزایش دهد و همین علت، موجب شده تا استقبال خوبی در دو سه سال اخیر به ایجاد و توسعه گلخانه‌ها در استان صورت گیرد و این در حالی است که کیفیت تولید گلخانه‌های ایران در منطقه ممتاز است.
وی افزود: کیفیت بی‌نظیر محصول تولیدی گلخانه‌های بزرگ در هرمزگان موجب ایجاد بازار بسیار خوب صادراتی شده و اکنون فلفل دلمه‌ای هرمزگان به یک محصول کلیدی در بازار روسیه تبدیل شده و ارزآوری قابل توجهی را نیز نصیب کشور ساخته است.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان گفت: به ازای هر هکتار گلخانه چهار تا پنج نفر و به ازای هر هکتار محصول بدست آمده دو نفر برای بسته‌بندی ایجاد اشتغال می ‌شود و وقتی یک گلخانه ده هکتاری ساخته می‌شود برای بیش از شصت تا هفتاد نفر اشتغال مستقیم و به همین تعداد نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود و این اشتغال از نوع پایدار است.
نصیری تصریح کرد: اکنون در بخش گلخانه‌ای به ازای هر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری یک شغل ایجاد می‌شود در حالی این رقم برای صنایع دو میلیارد تومان است.
رتبه اول هرمزگان در صدور مجوز گلخانه در کشور
نصیری هم‌چنین گفت: استان هرمزگان در زمینه صدور مجوز برای ایجاد گلخانه در کشور رتبه اول را دارد و تاکنون بیش از هفتصد هکتار گلخانه در استان ایجاد شده و مطالعات ایجاد گلخانه در دشت بارق، شمیل، چلوگهره و … نیز در حال نهایی شدن است و می‌توان این مناطق را نیز به مانند منطقه شهدادی در حاجی آباد به قطب تولید گلخانه‌ای بدل کرد.
وی در همین زمینه گفت: در سیریک و کهورستان نیز کارهای جدیدی در زمینه ایجاد گلخانه آغاز شده و در شرق استان نیز این ظرفیت بخوبی در حال پیشرفت است و امیدواریم بتوانیم سطح گلخانه‌های استان را به بیش از یک هزار هکتار برسانیم.
به گفته رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان، اکنون شهرستان‌ های حاجی آباد، میناب و رودان دارای بیشترین سطح گلخانه در استان هستند.
تجربه موفق صادرات به روسیه و کشورهای همسایه شمالی
‌وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع بازاریابی محصولات با کیفیت تولید شده در گلخانه‌های هرمزگان اشاره و عنوان کرد: ایجاد گلخانه تحول ویژه‌ای در کشاورزی ایجاد کرده بطوریکه می‌توان تا چهل برابر کشت در محیط باز از همان سطح محصول برداشت کرد و کیفیت محصول نیز به اندازه‌ای است که جاذبه‌های صادراتی بی‌نظیری دارد و اکنون گلخانه‌داران هرمزگان توانسته‌اند در بازارهای روسیه و دیگر کشورهای همسایه شمالی کشورمان بدرخشند و ارز حاصل از صادرات را نیز در توسعه همین بخش هزینه کنند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان گفت: در سال ۹۷ مجوز دویست و هشتاد هکتار گلخانه در هرمزگان صادر شده بود اما اکنون این میزان به بیش از هشتصد هکتار رسیده است و برخی از گلخانه‌های استان توانسته‌اند واحدهای تخصصی مورد نیاز کار را نیز در مجاورت با گل‌خانه‌های خود نیز ایجاد کنند و ما اکنون در شهدادی از توابع حاجی آباد شاهد هستیم که یکی از واحدهای بزرگ گلخانه توانست سردخانه، جعبه‌سازی و نشاءسازی را نیز در مجاورت خود ایجاد کند که این بخش‌ها نیز هر کدام بیش از سی تا چهل اشتغال جدید ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اهمیت جهت‌گیری مراکز علمی و دانشگاهی استان به سمت چنین مقوله‌های مهم و اشتغال‌زایی بخصوص با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تقویت تولید ملی، گفت: استان هرمزگان دارای مواهبی ارزنده است که شاید در نگاه اول به محرومیت جلوه کند اما همین بیابان‌های خشک و آفتاب سوزان و گرمای هشت ماه از سال یک موهبت است که اگر بتوانیم از آن بخوبی بهره‌ بگیریم، بدون شک قادر خواهیم بود تا از هر وجب این استان درآمدهای کلان ارزی نصیب کشور کنیم.
منبع: خبرگزاری فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اردیبهشت ۰۰
619 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0