رئيس سازمان نظام مهندسي گيلان ميهمان تلفني گفتگوي ويژه خبر ساعت 20 شبکه باران رئيس سازمان نظام مهندسي گيلان ميهمان تلفني گفتگوي ويژه خبر ساعت 20 شبکه باران

رئيس سازمان نظام مهندسي گيلان ميهمان تلفني گفتگوي ويژه خبر ساعت ۲۰ شبکه باران

رئيس سازمان نظام مهندسي گيلان ميهمان تلفني گفتگوي ويژه خبر ساعت 20 شبکه باران ، بود. براي رسيدن به شاخص مقاوم سازي بايد عملکرد مناسبي در اين زمينه داشت

کد خبر: 001010001 تاریخ انتشار: جمعه ۱۰ دی ۰۰ - ۱۱:۴۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رئيس سازمان نظام مهندسي گيلان ميهمان تلفني گفتگوي ويژه خبر ساعت ۲۰ شبکه باران ، بود. براي رسيدن به شاخص مقاوم سازي بايد عملکرد مناسبي در اين زمينه داشت

رئيس سازمان نظام مهندسي گيلان ميهمان تلفني گفتگوي ويژه خبر ساعت ۲۰ شبکه باران

رئيس سازمان نظام مهندسي گيلان ميهمان تلفني گفتگوي ويژه خبر ساعت 20 شبکه باران
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان ميهمان تلفني گفتگوي ويژه خبر ساعت ۲۰ شبکه باران
بهزاد پارسا رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان يک شنبه شب، ۵ دي ماه ۱۴۰۰ ميهمان تلفني گفتگوي ويژه خبر ساعت ۲۰ شبکه باران بود. اين برنامه به مناسبت سالروز زلزله دلخراش بم، به موضوع سنجش ميزان آمادگي در برابر بلاياي طبيعي و بازگويي اهميت برنامه هاي پيش گيري کاهش خسارات و همزيستي با مخاطرات طبيعي پرداخت.
پارسا در پاسخ به سوال گوينده خبر مبني بر اينکه شاخص مقاوم سازي ساختمان ها در گيلان نسبت به ميانگين کشوري و استاندارد جهاني چطور است و آيا بررسي از ميزان آسيب پذيري ساختمان‌ها در گيلان انجام شده است گفت:
براي رسيدن به شاخص مقاوم سازي بايد عملکرد مناسبي در اين زمينه داشت که متاسفانه در کشورمان چنين عملکردي نداريم جز يک مورد که در اوايل دهه هشتاد سازمان نوسازي مدارس با تصويب بودجه در مجلس، دوره هاي مقاوم سازي را براي متخصصانش برگزار نمود که منجر به مقاوم سازي يک سري از مدارس شد و آن دسته که قابليت مناسب سازي نداشتند تخريب شدند.
پارسا در سخنان خود ادامه داد: در پروژه هاي دولتي بحث مقاوم سازي و الزامات آن و تخصيص اعتبار توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي بايد انجام گردد که اجراي آن نيز توسط راه و شهرسازي صورت مي گيرد ولی صلاحيت مقاوم سازي در بخش خصوصي تعريف نشده است. در سازمان برنامه و بودجه صلاحيت مقاوم سازي بصورت بسيار محدود در بخش مشاور وجود دارد که نيازمند ورود راه و شهرسازى ، استانداري و شهرداري ها (مراجع صدور پروانه) به بخش خصوصى، با در نظر گرفتن بسته هاى تشويقى براى ترغيب مردم در اجراي آن است.
وی در پاسخ به قسمت دوم سوال گوينده خبر در مورد ميزان آسيب پذيري ساختمان ها در برابر زلزله افزود: اين موضوع به پارامترهاي مختلفي مثل اقليم، خطر پذيري طبق گسل هاي موجود، کيفيت مصالح، کيفيت اجرا، سازه ساختمان، اجزاي غير سازه اي مثل ديوارها و اتصالات و … بستگي دارد که رعايت اين اصول و مقررات نيازمند فرهنگ سازي عمومي است.
پارسا در مورد نظارت بر اجراي مقررات ملي ساختمان ، بیان کرد: متولي اصلي نظارت بر ساخت و ساز، مراجع صدور پروانه هستند و سازمان نظام مهندسي ساختمان نيز به عنوان بازوي اصلي اين بخش عمل ميکند و راه و شهرسازي نيز به عنوان ناظر عالي است.
رئيس سازمان اظهار اميدواري کرد پيرو جلسات برگزار شده با شهردار رشت و توجه استانداري، گزارشات الکترونيکي ناظرين به مراجع صدور بررسي و پي گيري گردد.
وی در رابطه با وجود دغدغه نظارتي در مورد ايمني ساختمان هاي قديمي افزود: پنجاه و پنج درصد بناهاي موجود پس از تشکيل نظام مهندسي احداث شده اند. بناهاي ده سال اخير که تقريبا هجده درصد کل اين بناها را شامل مي گردند، داراي استحکام کافي طبق آخرين آيين نامه ها مي باشند اما در مورد بناهايي که قبل از اين ده سال ساخته شده اند بايد بازنگري گردند.
رئيس سازمان در خاتمه اظهارات خود خواستار ورود سازمان مديريت و برنامه در بخش دولتي و استانداري و راه و شهرسازي در پروژه هاي خصوصي جهت الزامات در بحث مقاوم سازي شد و اظهار اميدوارى کرد که صلاحيت مقاوم سازي تنها بصورت ارائه يک گواهينامه به مهندسان نباشد بلکه از اين ظرفيت عظيم مهندسان در جهت ايجاد امنيت هموطنان در همه ابعاد به شکل واقعى و اجرايى استفاده شود.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ دی ۰۰
336 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0