کلاف سردرگم رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی

کلاف سردرگم رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی

در حالی هفته پیش، وزیر راه دستور برگزاری نشست هیئت عمومی نظام مهندسی ساختمان را صادر کرده بود که شورای مرکزی مدعی گردید اسلامی در دیدار رجبی تاکید کرده تصمیم به برگزاری انتخابات قبل از موعد شورای مرکزی ناشی از یک استنباط حقوقی از آیین‌ نامه بوده است.

کد خبر: 970918003 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷ - ۹:۲۳ ق.ظ

به گزارش ایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در حالی هفته پیش، وزیر راه دستور برگزاری نشست هیئت عمومی نظام مهندسی ساختمان را صادر کرده بود که شورای مرکزی مدعی گردید اسلامی در دیدار رجبی تاکید کرده تصمیم به برگزاری انتخابات قبل از موعد شورای مرکزی ناشی از یک استنباط حقوقی از آیین‌ نامه بوده است.

کلاف سردرگم رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی

کلاف سردرگم رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی

کلاف سردرگم رئیس شورای مرکزی  نظام مهندسی

هفته پیش، اسلامی طی نامه‌ هایی جداگانه دستور تشکیل نشست فوق العاده هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان و کاهش زمان تعلیق اشتغال بکار فرج‌الله رجبی (عضو کنونی کمیسیون عمران مجلس و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور) از یک سال به دو ماه را صادر کرد. مهرماه سال جاری، وزیر مستعفی راه و شهرسازی پروانه اشتغال بکار رجبی را به علت تخلف بمدت یک سال تعلیق کرده بود. بلافاصله جوی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دستور انحلال شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان به راه افتاد.
به گفته کارشناسان و برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی براساس آیین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی عضویت در شورای مرکزی مستلزم عضویت در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است. بنابراین هر کدام از اعضای شورای مرکزی چنانچه به هر علتی در میانه دوره سه ساله عضویت در شورای مرکزی، شرایط عضویت در هیئت مدیره استان را از دست دهند خودبخود و طبق قانون عضویت آن ها در شورای مرکزی نیز لغو می گردد،
بعد از برگزاری انتخابات اخیر هیئت مدیره های سازمان استانها برخی از اعضای شورای مرکزی بنا به عللی از جمله عدم شرکت در انتخابات یا عدم آوردن حدنصاب رای فرصت عضویت در هیئت مدیره سازمان را از دست داده بدنبال آن نیز عضویت آن ها در شورای مرکزی ساقط شده اند. از طرف دیگر با توجه به این‌ که طبق آئین نامه با کاهش اعضای اصلی شورای مرکزی، امکان تشکیل نشست شورای مرکزی تا پایان دوره طبق ضوابط تعیین شده، غیر ممکن شده شورای مرکزی این دوره به علت فرآیند مذکور عملا منحل شده محسوب می گردد.
با توجه به همین مسئله بوده که وزیر راه و شهرسازی هفته پیش، در دومین ماه حضورش در ساختمان دادمان دستور برگزاری نشست هیئت عمومی استان‌ها را صادر کرد تا با رای گیری مجدد اعضای جدید شورای مرکزی انتخاب گردد.
وزیر راه وشهرسازی، هم چنین طی نامه‌ای دیگر به درخواست فرج الله رجبی برای رفع تعلیق پروانه اشتغال بکار پاسخ داد و با کاهش آن از یک سال به ۲ ماه موافقت کرد. اگر مبنا هفتم مهرماه سال جاری (دستور آخوندی برای تعلیق پروانه اشتغال) باشد، رجبی ده روز پیش تعلق اش به پایان رسید، ولی باید به این نکته اشاره شود که این مساعدت وزیر راه و شهرسازی به گواه فعالان و کارشناسان این بخش به منزله بازگشت به پس قبلی یعنی ریاست شورای مرکزی نیست.
شنیده‌ها حکایت از فشارهای بیرونی بر وزارت راه و شهرسازی بلافاصله بعد از دستور وزیر راه و شهرسازی دارد تا شاید برگزاری نشست فوق‌العاده هیئت عمومی نظام مهندسی ساختمان به طریقی عملیاتی نگردد.

کلاف سردرگم رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی

از طرف دیگر سایت شورای مرکزی ۴ شنبه گذشته خبری را تحت عنوان “رفع سوءِتفاهمات در دیدار وزیر راه و شهرسازی با ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور” منتشر کرد؛ «در بخش نخست که به گفتگو و هم‌اندیشی وزیر با ریاست سازمان پیرامون مسائل به‌ وجودآمده اختصاص یافت، هر یک از طرفین نظرات فنی و حقوقی خود را حول نامه مورخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ وزیر مبنی بر برگزاری انتخابات پیش از موعد شورای مرکزی بیان نمودند و بخش دوم نشست نیز با بحث و بررسی مسائل با حضور حامد مظاهریان (معاون مسکن و ساختمان) و کفاش (معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌ ها وزارت راه و شهرسازی) ادامه یافت. در خاتمه این گفتگوی مبتنی بر احترام متقابل، وزیر راه و شهرسازی، تصمیم به برگزاری انتخابات پیش از موعد شورای مرکزی را نتیجه یک استنباط حقوقی از آئین‌نامه تلقی کردند و با توجه به تنش‌ های به‌ وجود آمده، بر ضرورت عدم پافشاری بر آن نظریه و تجدیدنظر در آن تأکید کردند. همچنین وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمادگی مبنی بر حضور در نخستین نشست آتی شورای مرکزی، حمایت قاطع خود را از ادامه فعالیت شورای مرکزی هفتم تا پایان دوره ۳ ساله، همکاری با این شورا در جهت رفع مشکلات و همچنین ادامه فعالیت ریاست شورای مرکزی بعنوان منصوب رئیس جمهور ابراز داشتند.»
چنان چه این مدعا صحت داشته باشد، وزیر راه و شهرسازی باید مجددا دست به قلم شده و برخلاف نامه قبلی، نامه ای دیگر تنظیم و برعدم ضرروت برگزاری نشست هیئت عمومی نظام مهندسی تاکید کند. ماجرایی که بیانگر عقب‌نشینی وزیر راه و شهرسازی از مواضع هفته گذشته اش خواهد بود.
ادعای اعلام آمادگی وزیر راه و شهرسازی برای حضور در نشست آینده شورای مرکزی این گمانه را به ذهن متبادر میکند که اسلامی از تصمیمات خود در مورد شورای مرکزی پشیمان شده است. در این‌ صورت وی باید با معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مکاتبه کرده و ادعای رجبی را بصورت کتبی به وی اعلام کند.
اسلامی ششمین روز ماه گذشته بر صندلی وزارت تکیه زد؛ یعنی چهل و یک روز قبل. طی حدود شش هفته اخیر اسلامی بیش تر در سفرهای کاری بوده و کم تر فرصت داشته تا گزارش برنامه‌ها و اقدامات انجام شده خود را رسانه‌ای کند. بنظر می‌ رسد با توجه به ابهامات موجود در مورد ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان و حواشی چند ماه اخیر حول این سازمان، وزیر راه و شهرسازی یا معاون امور مسکن و ساختمان بطور شفاف موضع وزارت راه و شهرسازی را در این رابطه اعلام کنند. هر گونه تاخیر در این رابطه قطعا به زیان بخش ساختمان کشور تمام خواهد شد.
منبع : اکو فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ آذر ۹۷
741 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0