دولت به جای تجویز، سیاستهای احیای بافتهای فرسوده را ابلاغ کند عضو سازمان نظام مهندسی تهران مطرح کرد:

دولت به جای تجویز، سیاستهای احیای بافتهای فرسوده و ناکارآمد را ابلاغ کند

عضو سازمان نظام مهندسی تهران بیان کرد: پبشنهاد میکنم که دولت بیاید سیاستهای احیای بافتهای فرسوده و ناکارآمد را بطور کلی ابلاغ کند. مثلا به دستگاههای دولتی مجوز سرمایه گذاری در آن جا را بدهد یا تسهیلات را تغییر دهد.

کد خبر: 960808013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ آبان ۹۶ - ۱۰:۳۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،  عضو سازمان نظام مهندسی تهران بیان کرد: پبشنهاد میکنم که دولت بیاید سیاستهای احیای بافتهای فرسوده و ناکارآمد را بطور کلی ابلاغ کند. مثلا به دستگاههای دولتی مجوز سرمایه گذاری در آن جا را بدهد یا تسهیلات را تغییر دهد.دولت به جای تجویز، سیاستهای احیای بافتهای فرسوده را ابلاغ کند

دولت به جای تجویز، سیاستهای احیای بافتهای فرسوده را ابلاغ کند

دولت به جای تجویز، سیاستهای احیای بافتهای فرسوده را ابلاغ کند

دولت به جای تجویز، سیاستهای احیای بافتهای  فرسوده و ناکارآمد را ابلاغ کند

حیدر جهانبخش با اشاره به بافت فرسوده عنوان کرد: اکنون دولت به جای واژه بافت فرسوده، واژه بافت ناکارآمد شهری را به کار میگیرد و به تدریج این واژه را در ادبیات گفتمان هم شهرسازی و هم معماری و هم مدیریت شهری کنار گذاشته اند و نامش را بافت ناکارآمد شهری گذاشته اند.
جهانبخش با اشاره به این که بافت فرسوده به ۳ علت بافتی ناکارآمد است، ادامه داد: این بافتها ناکارآمد هستند به علت این که بحثهای ترافیکی و دسترسیهای ناکارآمد را دارد و بافتی است که ساختمانها در آن پایدار نیستند و عامل سوم، ریزدانگی قطعات زمینهای موجود در این بافت است.
وی تصریح کرد: این ۳ عامل نشان میدهد این بافت، بافت ناکارآمدی است و اول باید سیاستهای توسعه شهری و مدیریت شهری در این بافت آمادگی لازم را ایجاد کند برای کارآمد شدن.
عضو سازمان نظام مهندسی تهران در مورد برج سازی در بافتهای فرسوده اظهار کرد: این نظر غیرکارشناسی است و تعجب میکنم این نظر بیان شده چون برج سازی مفهوم خودش را دارد و عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فنی و زیرساختهای لازم حتی در زمین مربوطه نقش دارند.
وی با انتقاد از صحبتهای معاونت ریاست جمهور در این رابطه تاکید کرد: آقای نوبخت معاونت ریاست جمهور بیان کردند، اول این که ما میتوانیم اجازه دهیم در واحدهای کوچک هم برج سازی گردد و این سخن برای ما خیلی عجیب است و دوم این که تکلیف سرمایه گذار و مالکهای زمینها را هم تعیین کردند و گفتند نیمی از واحدها را سازنده و نیمی دیگر را به ساکنان بدهیم. اصلا مقیاس این بحث چه در ابعاد فنی و چه در ابعاد اقتصادی و چه در ابعاد اجرایی اصلا کارشناسی نشده و بهت زدگی را در میان همه صاحب نظران و حتی دست اندرکاران ساخت و ساز بلند مرتبه ها و حتی غیر بلند مرتبه ها ایجاد کرد.

دولت به جای تجویز، سیاستهای احیای بافتهای فرسوده را ابلاغ کند


جهانبخش خاطر نشان کرد: مطالعات دقیق و عمیقی را در زمینه بلند مرتبه سازی داشته ام و پبشنهاد میکنم که دولت نیاید بعنوان تجویز وارد این موضوع شود بلکه بیاید سیاستهای احیای بافتهای فرسوده و ناکارآمد را به طور کلی ابلاغ کند. مثلا به دستگاههای دولتی مجوز سرمایه گذاری در آن جا را بدهد یا تسهیلات را تغییر دهد و نه این که تجویز کند که تنها نسخه احیای این بافتها برج سازی است.
در ادامه ایرج رهبر در مورد بافتهای ناکارآمد شهری گفت: بافتهای ناکارآمد شهر تهران با مجموع حاشیه هایش در حدود چهارده هزار هکتار است اما بافتهای ناکارآمد شناسایی و اولویت بندی شده ۴ هزار هکتار است.
عضو انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به پیشنهاد آزادسازی فضا ها در بافتهای ناکارآمد، افزود: سال گذشته در گردهمایی صنعت احداث، دکتر عبدالعلی زاده بعنوان مشاور، طرحی را ارائه دادند که هنوز دارد کارشناسی میشود. در این طرح، بیان شد که زمینهای ناکارآمد را آزادسازی کنیم و گفتند یک هکتار زمین را در نظر بگیریم که بر اساس استاندارد شهرسازی بین شصت تا هفتاد خانوار میتوانند در یک هکتار زمین جانمایی کنند.
رهبر یاد آور شد: ایشان پیشنهاد دادند در این یک هکتار زمین یک برج شانزده طبقه بسازیم و اگر هر طبقه را ۴ واحد در نظر بگیرید شصت و چهار واحد ایجاد میشود و سطح اشغال هر طبقه پانصد متر مربع میشود، در اینصورت ۱۰ هزار متر مربع آزاد شده و در آن پانصد متر مربع سطح اشغال برای شانزده طبقه بوجود آوردید.
در نتیجه فضای باقیمانده را بعنوان فضای سبز و مکانهای خدماتی و تجاری و هرچه که بتواند رفاه مردم را ایجاد کند، بوجود بیاوریم.
منبع : رادیو گفتگو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان کتاب راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۶
919 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0