وجود پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی ساختمان 

وجود پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی ساختمان 

کد خبر: 190928002 تاریخ انتشار: شنبه ۶ مهر ۹۸ - ۶:۳۹ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور معتقد است، تقاضای بالقوه خرید مسکن وجود دارد ولی قدرت خرید به شکلی کاهش پیدا کرده که متقاضیان جرات ورود به بازار را ندارند و از طرفی مدعی است که باید قبول کرد پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی وجود دارد.

وجود پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی ساختمان 

وجود پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی ساختمان

سازمان نظام مهندسی  ساختمان پدرخوانده دارد/ تابستان چیزی جز گرانی اجاره‌ بها برای مردم نداشت

بازار مسکن بعد از یک جهش قیمتی در یک و نیم سال گذشته این روزها دچار کسادی و رکود در معاملات شده است، بطوریکه مرکز آمار و دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود به افت بیش از هفتاد درصدی معاملات اشاره کرده‌اند.

افت معاملات مسکن این روزها سبب شده تا قیمت مسکن در برخی نقاط کشور بویژه در مناطق شمال شهر تهران تا سی درصد کاهش یابد و بنظر می‌رسد که برخی سازندگان مسکن تغییر رفتاری را از خود بروز دهند.

در این وضعیت رکود معاملات و ساخت و ساز اخیرا نیز مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تولید پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی ساختمان سخن گفته است. هر چند برخی از مقامات و ریاست فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان آن را رد کرده اند، ولی ظاهرا قصه وجود مافیا و پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی ساختمان سر دراز دارد و محدود به این یکی دو سال گذشته نیست.

برای ارزیابی وضعیت ساخت و ساز بعد از ورود مسکن به رکود و رفتار جدید سازندگان مسکن گفت‌و وی تفصیلی با فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان انجام داده‌ایم که با هم میخوانیم:

*تغییر رفتار سازندگان پس از رکود مسکن

آیا افت معاملات مسکن تاثیری بر تصمیم سازندگان مسکن خواهد گذاشت، آیا تغییر رفتار دیده می‌ شود؟

پور حاجت: در علم اقتصاد، رکود و رونق تعاریف خاص خود را دارد. رکود یعنی در یک فرایندی تولید مسکن نداشته باشیم، بعبارتی میزان تولید یک کالا کاهش پیدا کند آن چیزی که مشخص است در شرایط کنونی این است که تولید مسکن داریم، ولی میزان آن متاسفانه متناسب با برنامه‌ های بالادستی مثل طرح جامع مسکن نیست.

در حوزه خرید و فروش مسکن وضعیت خوبی نداریم علت اصلی آن چیست؟

پورحاجت: در حوزه خرید و فروش مسکن شرایط خوبی در این حوزه نداریم که مهم‌ترین عامل آن بی‌ثباتی اقتصادی است که قدرت خرید مسکن مردم و متقاضیان بشدت افت پیدا کرده است؛ یعنی متقاضیان مسکن نه این که تمایلی به خرید مسکن ندارند، بلکه اتفاقا بنظر می ‌رسد در همین شرایط کنونی هم تقاضای بالقوه برای خرید مسکن در کشور وجود دارد. پس شرایط برای متقاضیان و مردم فراهم نشده است که بتوانند وارد بازار مسکن گردند.

ارزش پول ملی کاهش یافته است. پس قدرت نقدینگی و قدرت خرید بشدت کاهش یافته است و می‌ شود گفت که قدرت خرید مردم نسبت به سال‌ های نود و شش تقریبا دو سوم کاهش پیدا کرده است.

هر چند دولت در سال نود و شش تلاش کرده بود که در یک سیکل پنج ساله رکود مسکن قدرت خرید مردم را با افزایش تسهیلات بانکی تقویت کند، ولی متاسفانه این اتفاقاتی که در یکی دو سال گذشته در حوزه اقتصاد رخ داد این موضوع قدرت خرید را متاثر کرد.

پس آن چیزی هم که در بازار مسکن مشاهده می ‌شود سیاست‌ورزی نامناسب در این حوزه و بی‌برنامگی در حوزه تولید مسکن است متاسفانه بیش تر روی آوردن به این موضوع که روزانه صحبت ‌های مختلفی زده شود بدون این که خروجی داشته باشد، نیز سبب مشکلاتی می‌گردد.

*ماحصل این تابستان هم چیزی جز گرانی مطلق اجاره‌بها برای مستأجران و مردم نداشت

بنظر می ‌رسد در حوزه اجاره‌داری هم این اتفاق بیشتر خود را نشان داد و اظهارات متعدد روزانه سبب شد مستأجران در کنار کاهش قدرت خرید لطمه زیادی خوردند؟

پورحاجت: در حوزه اجاره‌داری اظهارات زیادی مطرح گردید، ولی متاسفانه فصل تابستان هم به پایان رسید و ماحصل این تابستان هم چیزی جز گرانی مطلق اجاره‌ بها برای مستأجران و مردم نداشت.

هیچ سیاست‌ورزی مشخصی در حوزه مسکن و اجاره‌داری رخ نداده است. سال گذشته وقتی‌که بحث استیضاح آخوندی وزیر اسبق راه وشهرسازی رخ داد ما بشدت مخالف بودیم. به دلیل این که می ‌دانستیم که الان شرایطی نیست که یک وزارت‌خانه تغییر و تحولاتی رخ دهد و تمام برنامه‌هایی که در حوزه اجاره‌داری و قوانینی که در دستورکار زیربنایی دولت و اقتصاد دولت در حوزه مسکن بود، متاسفانه خروجی آن با این تغییر و تحولات مشخص نگردید.

یکی از همین برنامه‌هایی که ظاهرا اجرایی هم نشد ۲ ساله شدن قراردادهای اجاره بود.

پورحاجت: بله، قرار بود قراردادهای اجاره ۲ ساله شود ولی فصل تابستان هم گذشت و نه خبری از قانون ۲ ساله شدن اجاره‌ها با معافیت مالیاتی گردبد و نه از سازوکار آن خبری شد. قرار بود ودیعه مسکن به مستأجران اعطا گردد که آن هم به هیچ وجه رونمایی نشد. پس عملا تابستان امسال هم مثل سنوات گذشته در حوزه مسکن برای سی و پنج درصد بعد خانوار اجاره‌نشین یک برنامه مدون دنبال نشده است.

*رکود در حوزه تولید مسکن هم مشهود است

در حوزه تولید مسکن چطور؟

پورحاجت: در حوزه تولید مسکن هم این عدم برنامه‌ریزی مدون رخ داده است.

یعنی رکود در حوزه تولید مسکن هم داریم؟

پورحاجت: بله، رکود در حوزه تولید مسکن هم مشهود است و متاسفانه علل متعددی دارد که مهم‌ترین عامل آن عدم بهبود فضای کسب و کار در حوزه تولید مسکن است. شاخص ‌های فضای کسب و کار در حوزه صنعت مسکن براساس آمارها روز به روز بدتر شده است.

* رده بندی صدور پروانه ساختمانی افزایش پیدا کرده است

مصداقی میفرمایید؟

پورحاجت‌: بطور مصداقی اگر بخواهیم به آن بپردازیم این است که در حوزه صدور پروانه ساختمانی رخ داده است. حدود پنجاه درصد کاستی داشته است، البته کاستی صدور پروانه ساختمانی یک بحث است ولی وقتی می ‌گوییم بهبود فضای کسب و کار یعنی مدت زمان صدور پروانه ساختمانی به بازه زمانی دو هفته‌ای برسد. صدور پروانه ساختمانی به ۲ هفته که نرسیده است یک طرف اما آن مواردی که در ۲ سال گذشته برای صدور پروانه ساختمان مطرح می‌گردد این است که رده بندی صدور پروانه ساختمانی افزایش پیدا کرده است.

پس این افزایش رنکینگ صدور پروانه ساختمانی به قوانین دست و پاگیر باز می‌گردد و کسب و کارهایی که در کشور مناسب نیست. در حوزه عوارض متاسفانه عوارض‌ ها روز به روز افزایش می‌ یابد و کسی هم پاسخ‌گو نیست.

در بسته خدمت نظام مهندسی اخیرا یکی از مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی پس از پنج سال تلاش وزیر سابق راه و شهرسازی و مبارزه با فساد سیستماتیک در سازمان نظام مهندسی از وجود پدرخوانده در نظام مهندسی صحبت می ‌کند و به تبع این گریبان گیر بودن سازمان نظام مهندسی با پدرخوانده‌ها به فعالان حوزه ساخت و ساز نیز لطمه می ‌زند. فرصت خوبی برای اصلاح قوانین بود، ولی متاسفانه قوانین مورد بازنگری قرار نگرفتند.

*از مقامات وزارت راه و شهرسازی بپرسید که در کجای سازمان نظام مهندسی فساد رخ می‌ دهد

پس فسادی که در سازمان نظام مهندسی است بیش تر در چه بخش ‌هایی وجود دارد؟ اطلاعی دارید؟

پورحاجت‌: بنده وارد این حوزه نمی‌ شوم و تنها اشاره می ‌کنم که مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی به اندازه‌ای اسناد دارد که در تریبون اعلام کند که فساد در سازمان نظام مهندسی رخ داده است. از همین مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی بپرسید که در کجای سازمان نظام مهندسی فساد رخ می ‌دهد. وقتی این‌گونه فسادها در نظام مهندسی رخ می ‌دهد فضای کسب و کار در کشور را در حوزه تولید مسکن نابود می ‌کند.

درگیری‌ های ناصوابی که در چند سال گذشته در حوزه نظام مهندسی رخ داد و مخالفت‌ هایی که با بخش‌نامه‌های کاملا قانونی وزیر اسبق راه و شهرسازی در حوزه نظام مهندسی شد تا این لحظه هیچ اقدامی از طرف سازمان نظام مهندسی صورت نگرفته است.

فساد زمانی رخ می‌ دهد که بالاترین مرجع قضایی کشور دستور توقف بخشنامه می ‌دهد و پس از ۱ ماه وزارت راه و شهرسازی هنوز عمل نمی‌ کند.

کدام بخشنامه‌ها؟

پورحاجت‌: ۲ بخشنامه وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح شیوه‌نامه مبحث دوم عنوان کرده بود. ما هر دو را در دیوان عدالت اداری متوقف کردیم و دستور توقف صادر گردیده است. وزارت راه و شهرسازی همان وزارت‌خانه‌ای که مدعی است فساد در سازمان نظام مهندسی هست همان وزارت‌خانه باید به سازمان نظام مهندسی ابلاغ کند.

توضیح میدهید که دقیقا چه اتفاقی باید بیافتد؟

پورحاجت: شیوه‌نامه‌ای از طرف وزیر سابق راه‌ و شهرسازی برای بهبود فضای کسب و کار و واقعی شدن خدمات مهندسی و جلوگیری از اتفاقاتی که در حوزه خدمات مهندسی رخ می ‌داد را صادر کرد. این بخشنامه ‌ها در یک دوره‌ای وجود داشت و ما این را از طریق دیوان عدالت اداری دنبال کردیم و دیوان عدالت اداری هر ۲ بخشنامه‌ جدید را دستور توقف صادر کرده است. پس چه کسی باید به قانون تمکین کند؟ حال کسی که ادعای مبارزه با فساد را دارد نخستین کاری که باید انجام دهد، تمکین به قانون باید باشد، ولی این اتفاق رخ نمی‌ دهد.

پس تولید مسکن در حال انجام است، ولی از برنامه و طرح جامع مسکن عقب است. سالیانه چقدر تولید مسکن از برنامه عقب است؟

پورحاجت‌: سالانه باید هشتصد هزار واحد مسکونی در کشور برای دهک‌ های هدف تولید گردد. این تعداد مسکن به این معنی نیست که باید تعداد زیاد آن در مناطق مرفه شهر تولید شود، بلکه باید در دهک‌ های هدف تولید شود. در حالیکه از سال نود و دو به این طرف سالانه سیصد و هشتاد هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساختمانی صادر شده است. اتفاقی که رخ داده است این است که در طرح جامع مسکن وزارت راه و شهرسازی و مجلس نسبت به آن تاکید داشته است پنجاه درصد آمار تولید مسکن منفی است.

پس یکی از تبعات رشد قیمت مسکن همین کاهش تولید است؟

پورحاجت: تبعات این کاهش پنجاه درصدی تولید مسکن مربوط به اتفاقات سال نود و شش و نود و هفت است. یعنی اگر در سال نود و شش و نود و هفت قیمت مسکن سه برابر شد بخشی به علت مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور است.

بخش دیگر به این بر می‌گردد که تولید مسکن متناسب با نیاز مردم نداشتیم. اگر متناسب با بازار مسکن واحد مسکونی تولید شده بود و نظم عرضه و تقاضا برهم نخورده بود نباید شیب افزایش قیمت به اینصورت باشد که قیمت‌ها دو تا سه برابر افزایش یابد و الان هم بازار مسکن یک مقدار که به حالت کما رفته است قیمت‌ ها به آن شکل کاهش نیابد. نمی‌ شود به راحتی در حوزه مسکن با یک موضوع و یک جنبه آن را بررسی کرد.

هیچ نظارتی هم در بازار مسکن وجود ندارد و از همه مصمم‌تر بیست و دو سال است وزارت راه و شهرسازی تکالیف قانونی خود را در باره سازماندهی و ساماندهی بازار مسکن و گرداوری آیین‌نامه نظام صنفی کارهای ساختمانی را که بواسطه آن می‌ توانستیم بازار مسکن را نظم‌دهی کنیم آماده نکرده است.

بخش مهمی از انحرافاتی که در نظام مهندسی رخ داده و فسادی که رخ داده است، بر می‌گردد به این که شاید جایگاه پیمان‌کاران و مهندسان مشاور دیده شده است ولی به آن توجهی نمی‌گردد و آیین‌نامه‌ای که می‌ توانست نظام‌مند کند و توسط وزارت راه و شهرسازی باید گرداوری می‌شد مشخص نشده است.

تکلیف سی و پنج درصد اقتصاد کشور که وابستگی دارد به صنعت ساختمان کشور مشخص نیست و حرفه مندان جایگاه قانونی خود را ندارند. در همین آشفته بازاری که تحت عنوان صنعت ساختمان است سازمان نظام مهندسی می‌آید پرچم‌ دار می‌ شود و سازمانی که هیچ جایگاه اقتصادی و جایگاه صنفی برای آن به استناد قانون دیده نشده است در همه امور فعالان اقتصادی دخالت می ‌کند و امروز هم اگر بخش عمده‌ای از این مشکلات را می‌ توانیم حل کنیم، بواسطه تشکل‌ هایی بوده است که خودجوش و بصورت مردم‌نهاد جبران بی‌ثباتی و بی‌نظمی را می‌ کنند.

*سازمان نظام مهندسی ساختمان باید باشد

اگر بخواهید ایرادی از سازمان نظام مهندسی بگیرید چه ایرادی در این سازمان وجود دارد که باید مرتفع گردد و اصلا سازمان نظام مهندسی باید وجود داشته باشد و یا خیر؟

پورحاجت‌: حتما باید سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود داشته باشد. به استناد قانون نظام مهندسی ساختمان باید ۲ رکن برای حوزه صنعت ساختمان تعریف می‌ شد؛ یک رکن، رکن حرفه‌ای و دیگری رکن صنفی حرفه‌ای است.

تفاوت این دو رکن چیست؟

پورحاجت‌: تفاوت در این است که در حوزه حرفه فقط ورود تخصص ملاک است. در حوزه صنفی حرفه‌ای علاوه بر تخصص مسائل مالی هم مداخله می‌ کند. سازمان نظام مهندسی بخشی از ارکان قانون نظام مهندسی است و قسمت حرفه‌ای آن و جایی که باید امور حرفه‌مندان را ساماندهی کند باید انجام دهد. ورود آن به مسائل اقتصادی، بنگاه‌داری و مالی در هیچ جای قانون نوشته نشده است. پس تشکل‌ هایی که دارای جایگاه هستند باید به کمک بیایند. پس نباید با مجوز حرفه‌ای ـ صنفی وارد مسائل اقتصادی و مالی شد.

در قانون برای صنوف جایگاه پیش بینی شده است و هر کسیکه قرار باشد بسته خدمت را در حوزه‌های مختلف انجام دهد باید توسط صنف دنبال گردد نه توسط سازمان نظام مهندسی. پس وقتی یک پزشک از دانشگاه، فارغ‌التحصیل می ‌شود تازه مجوز حرفه‌ای خود را گرفته است، آیا هر پزشکی می ‌تواند مطب دایر کند؟ یا یک وکیل بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و ورود به آزمون پس از گذراندن دوره‌های لازم تازه مجوز حرفه‌ای آن صادر می‌گردد و می ‌تواند جواز کسب بگیرد و فعالیت کند، ولی در حوزه مهندسی متاسفانه این موضوعات توسط سازمان نظام مهندسی صادر شده است. حتی سازمان ‌هایی که به استناد قانون جایگاه دارند، مثل نظام کاردانی که باید به پرورش نیروهای ماهر و تکنسین بپردازد و صلاحیت حرفه‌ای را به استناد همین قانون نظام مهندسی باید به اشخاص بدهد آن هم به محاق رفته است.

* وزیر اسبق راه و شهرسازی پنج سال تمام با فساد موجود در نظام مهندسی ساختمان مبارزه کرد

واکنشی که از طرف وزارت راه و شهرسازی در مورد نظام مهندسی ساختمان صورت گرفته است باید دید که ادامه پیدا می‌ کند یا خیر!

پورحاجت‌: برخی موارد است که نمی‌ توان آن ها را رسانه‌ای کرد. ولی وزیر اسبق راه و شهرسازی پنج سال تمام با فساد موجود در نظام مهندسی ساختمان مبارزه کرد و بنظر می‌ رسد یکی از علل استعفا همین موضوع بود.

وزیر راه و شهرسازی چطور؟ آیا محمد اسلامی هم بهمین مسیر پای گذاشته است؟

پورحاجت‌: بنظر می ‌رسد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دنبال این موضوعات را نگیرد. چون اساسا آن کسانی‌که مخالف شیوه‌نامه‌های آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی بودند که اتفاقا هم قانونی بود و معاونت امور رئیس جمهور و دیوان عدالت اداری شیوه‌نامه‌ها را تایید کرده است.همان‌هایی که منتقد عملکرد وزیر اسبق راه و شهرسازی در حوزه برخورد با نظام مهندسی بودند کسانی هستند که به وزارت راه و شهرسازی مشورت می ‌دهند.

*وجود مافیا در سازمان نظام مهندسی؟ باید قبول کرد که هست

وجود مافیا در سازمان نظام مهندسی را قبول دارید؟

پورحاجت‌: من اسم آن را مافیا نمی‌ گذارم. ولی به هر حال وقتی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌ گوید مافیا وجود دارد و پدرخوانده وجود دارد پس باید قبول کرد که هست؛ چرا که اگر پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی نبود، مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی به آن اذعان نمی ‌کرد. قطعا بهر حال متولی نظارتی دولت بر عملکرد سازمان‌ های نظام مهندسی است. قطعا بدون مدرک و اسناد در این مورد اظهارنظر نمی‌ کند. پس باید از همان مقامات ارشد و وزارت راه و شهرسازی بخواهید که این مفسده‌ها و پدرخوانده ‌ها را که اعلام کرده معرفی کند.

در یک سال گذشته سیاست‌ های وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن یا تولید را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

پورحاجت‌: از هر فرایندی که منجر به تولید مسکن شود و هر سیاست‌ورزی که منجر به تولید مسکن گردد و آن را رونق دهد، حمایت می‌ کنیم. وزیر راه و شهرسازی بهر حال تلاش خود را با آن پتانسیل که وزارت راه و شهرسازی دارد انجام داده است، منتهی تا چه میزان این برنامه‌ریزی‌ های انجام شده به نتیجه برسد، برای ما پرسش است. وزیر راه و شهرسازی بهر حال اهل مشورت است. ولی باید دید که معاونت ‌های مسکن در وزارت راه و شهرسازی چقدر مشورت‌پذیر هستند؟ آن چیزی که بدیهی است این است که باید در گرداوری آیین‌نامه از مشورت بخش خصوصی استفاده گردد.

*تفاوت آخوندی و اسلامی؟

تفاوتی که میان آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی و اسلامی وزیر راه و شهرسازی وجود دارد در حوزه کاری و یا شخصی است؟

پورحاجت‌: به هر جهت وزیر اسبق راه و شهرسازی یک جایگاه مشخصی داشت و وزیر فعلی راه و شهرسازی یک جایگاه، ولی آن چیزی که مشخص است این است که در حوزه اقتصاد کلان وزیر سابق راه و شهرسازی صاحب سبک و صاحب تئوری بود. ولی در مقام جایگاه اگر بخواهیم بررسی کنیم بنظر می ‌رسد محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی شخصا تلاش می ‌کند که برنامه‌هایی در حوزه اجرا داشته باشد، ولی اینکه این برنامه‌ها تا چه حد منتج به نتیجه گردد باید صبر کرد و زود است که قضاوت کنیم.

وجود پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی ساختمان 

*تغییر معاونت مسکن و ساختمان در یک سال بخش خصوصی را بلاتکلیف می‌ کند

اواسط ماه گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی به یک باره مازیار حسینی معاون سابق مسکن و ساختمان را برکنار کرد و محمودزاده را بعنوان سرپرست این معاونت انتخاب کرد، این تغییرات را شما چگونه ارزیابی می‌ کنید؟ آیا به نفع بخش مسکن خواهد بود؟

پورحاجت‌: اطلاعی از این موضوع نداریم که چرا وزیر راه و شهرسازی این تصمیم را گرفته است. بهر حال حق وزیر این است که معاون خود را عزل کند. ولی باید پرسید که هزینه این آزمون و خطا را چه کسی باید پرداخت کند. این بزرگ ‌ترین پرسشی است که باید پرسید؛ چرا که در یک سال گذشته یکبار مظاهریان از معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی و یکبار هم مازیار حسینی از این سمت برکنار شد. پس پرسش اساسی ما این است که ما به عنوان بخش خصوصی تکلیف ما چیست؟

بهر حال باید وزیر راه و شهرسازی توضیح دهد که علت عزل مظاهریان چه بود و بعد دلیل انتخاب و عزل مازیار حسینی چیست؟ هر چند به هر حال حق وزیر است که با چه کسی کار کند.

منبع:خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ مهر ۹۸
540 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0