تشکیل ستاد مدیریت بحران سازمان نظام مهندسی به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه تشکیل ستاد مدیریت بحران سازمان نظام مهندسی به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه

تشکیل ستاد مدیریت بحران سازمان نظام مهندسی به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه

تشکیل ستاد مدیریت بحران سازمان نظام مهندسی به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه ،و شناسایی ساختمان ‌های آسیب پذیر در دستور کار سازمان نظام مهندسی تهران قرار گرفت

کد خبر: 990220005 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۹ - ۴:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تشکیل ستاد مدیریت بحران سازمان نظام مهندسی به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه ،و شناسایی ساختمان ‌های آسیب پذیر در دستور کار سازمان نظام مهندسی تهران قرار گرفت

تشکیل ستاد مدیریت بحران سازمان نظام مهندسی به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه

تشکیل ستاد مدیریت بحران سازمان نظام مهندسی به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه

 

به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه تهران صورت گرفت؛
تشکیل ستاد مدیریت بحران سازمان نظام مهندسی/ شناسایی ساختمان ‌های آسیب پذیر در دستور کار

به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه تهران، سخنگوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر این که مدیریت شهری باید سایت ‌ها و محلات بحرانی را شناسایی کند، اظهار داشت: با دستور ریاست این سازمان، ستاد مدیریت بحران در نظام مهندسی در رویارویی با زمین لرزه تشکیل می‌شود.

کمیل صرامی ادامه داد: به دنبال زمین لرزه بامداد روز جمعه تهران، مقرر شده است ستاد مدیریت بحران نظام مهندسی ساختمان کشور و تهران تشکیل نشست دهند و موضوع را از جوانب مختلف مورد بررسی کارشناسی قرار دهند.
صرامی، ضمن هشدار به مدیریت شهری در مقابله با زمین لرزه های احتمالی آینده در صورت عدم توجه و شناسایی ساختمان ‌های آسیب پذیر در زمین لرزه اخیر تهران، گفت: این سازمان برای همکاری همه جانبه با دستگاه ‌های ذی‌ربط اجرایی همچون مدیریت شهری آمادگی کامل دارد.
وی تصریح کرد: درصورتی که زمین لرزه نسبتأ شدیدی در آینده بیاید، آمار تخریب‌ ها در تهران بالا خواهد بود، زیرا برخی از ساختمان‌ ها در مجاورت تپه‌ ها و گسل ‌ها احداث شده و هر لحظه احتمال ریزش دارند.
سخنگوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این که طول موج و شدت ادامه یافتن در تخریب ساختمان موثر است، گفت: نظام مهندسی بعنوان بازوی فنی و تخصصی برای ساخت و ساز کشور سبب افزایش میزان مقاومت ساختمان‌ ها در برابر زمین لرزه است.
وی در ادامه با اشاره به این که هرچقدر نقش نظام مهندسی کم‌تر باشد، ساختمان‌ ها سنتی ساز می‌ شوند به ارایه توصیه‌هایی در این مورد پرداخت.

صارمی عنوان داشت: اول آن که اصول سازه‌های ایمنی در برابر زمین لرزه افزایش می‌یابد. سبک سازی ساختمان‌ ها در صورتیکه براساس علم و تخصص باشد، کاهش میزان خسارات حادثه خواهد شد.
سخنگوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر این که در صورت مشاهده ترک‌ های غیر متعارف از کارشناسان مهندسی سازه استفاده گردد، بیان کرد: بعد از زمین لرزه، اگر جایی ترک ‌های نامتعارف دیده شد، مثلأ چند میلی متر بازشدگی باشد در بخش ‌هایی از ساختمان از جمله درز سقف و دیوار و جا‌هایی که ممکن است بخش ‌های حساس ساختمان و محل تلاقی سقف و ستون باشند و دیوار‌ها به ستون ‌ها منتهی می‌گردند.
به گفته وی، حرکت و رانش ساختمان ‌ها با درصدی از نیروی جاذب زمین همراه است، ضمن این که مصالح آجری و بنایی تحمل بار و مقاومت در برابر تغییر مکان ‌های ناشی از زلزله مثل ترک‌ های قانچی یا شکسته در محل کنج‌ ها را ندارند. ترک در حد ۱ تا ۳ میلی متر مهم نیست و بعد از زمین لرزه، ترک ‌هایی که بعنوان مثال نوک مداد یا خودکار لای ترک بروند باید درخواست کارشناسی گردد.

وی با تاکید بر این که مدیریت شهری باید سایت‌ها و محلات بحرانی را شناسایی کند، گفت: با دستور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ستاد مدیریت بحران در نظام مهندسی در رویارویی با زلزله تشکیل می‌گردد.

صارمی در خاتمه خاطر نشان کرد: عمر مفید ساختمان را مجموعه‌ای پارامتر‌های مختلف که شرایط مناسب و ایمنی و آسایش و امکان زندگی منطقی برای بهره برداری را داشته باشد، تعیین می ‌کند و یکی از پارامتر‌های مهم مقاومت ساختمان در مقابل زمین لرزه است. طبق همین اساس، بطور میانگین عمر مفید یک ساختمان استاندارد و اصولی شصت تا صد سال است و ساختمان غیر اصولی زیر پنجاه سال عمر می ‌کند.

زمین لرزه تهران در ساعت ۴۸ دقیقه و ۲۱ ثانیه امروز جمعه به بزرگی ۵.۱ در حوالی مرز استان ‌های مازندران و تهران و حوالی دماوند بوده است. کانون این زلزله در شش کیلومتری دماوند، سیزده کیلومتری رودهن و شانزده کیلومتری بومهن گزارش گردید.
منبع: پارسینه

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اردیبهشت ۹۹
341 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0