فردا؛ نخستین همایش کارآفرینی در بخش معدن

برگزاری نخستین همایش کارآفرینی در بخش معدن، فردا در سالن همایش‌های شرکت ملی فولاد

سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نخستین همایش کارآفرینی در بخش معدن را برگزار می‌کند. محورهای این همایش در بخش معدن شامل بررسی آموزش در اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش معدن، ارتباط صنعت و دانشگاه در بخش معدن، کار آفرینی در حوزه معدن و همچنین سهم ایران از بازارهای جهانی مواد معدنی اعلام شده است. ایران کشوری با شناسنامه اقتصاد معدنی و در ردیف 10 کشور برتر به لحاظ فرصت‌های توسعه مهارت و فناوری شامل (آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفه‌ای و شرایط احراز اشتغال) در بخش معدن قرار دارد.

کد خبر: 5586 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ دی ۹۵ - ۲:۱۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)؛ سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) این همایش را برگزار می‌کند.

برگزاری نخستین همایش کارآفرینی در بخش معدن

برگزاری نخستین همایش

برگزاری نخستین همایش کارآفرینی در بخش معدن

محورهای این همایش در بخش معدن شامل بررسی آموزش در اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش معدن، ارتباط صنعت و دانشگاه در بخش معدن، کار آفرینی در حوزه معدن و همچنین سهم ایران از بازارهای جهانی مواد معدنی اعلام شده است.

بنا براین گزارش ثروت‌های معدنی ایران بسیار با ارزش است و برخی‌ها بر این باورند که ۷۵۰ رشته شغلی برای توسعه کارآفرینی در حوزه معادن ایران و عبور از خام فروشی وجود دارد.

ایران کشوری با شناسنامه اقتصاد معدنی و در ردیف ۱۰ کشور برتر به لحاظ فرصت‌های توسعه مهارت و فناوری شامل (آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفه‌ای و شرایط احراز اشتغال) در بخش معدن قرار دارد.

این رویکرد به توسعه بازار بر اساس شاخص‌های بهره‌وری هم کمک خواهد کرد و کارافرینی معدنی فقط به چند کارخانه بزرگ محدود نمی‌شود بلکه شامل عرصه‌های کوچک و متوسط و از مصالح ساختمانی تا تولید فولاد و محصولات دانش‌بنیان را شامل می‌شود.

توسعه اقتصاد معدنی می‌تواند کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی رها کند و در ساماندهی بازار کار و کاهش نرخ بیکاری هم موثر خواهد بود و در کنار ان فرایند گسترده‌ای از ایجاد ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

ذخایر معادن شناسایی شده کشور حدود ۶۰ میلیارد تن شامل حدود ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۲۰ میلیارد تن دیگر احتمالی است و ارزش ذخایر معدنی هم بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بنابراین گزارش، ایران در بخش معدن سنگ‌آهن، تبه دوازدهم جهانی را با ۵٫۲ میلیارد تن از ذخایر قطعی دارد و در زغال سنگ نیز رتبه ۲۶ جهانی به دلیل در اختیار داشتن ۲٫۱ میلیارد تن از ذخایر قطعی از آن خود کرده است.

در سرب و روی با ۲۳ میلیون تن فلز محتوی سرب و روی معادل ۴ درصد منابع جهانی را داریم و در سنگ آهن در رتبه بیستم جهانی هستیم.

در طلا نیز رتبه پنجاه و هفتم جهانی با ۳۰۰ تن از ذخایر قطعی را از آن خود کرده‌ایم و البته در سنگ‌های تزئینی با تنوع کم نظیر در نوع و کیفیت مواجه هستیم.

توجه به ارزش افزوده معدن و صنایع معدنی، رمز گذر از مراحل مختلف توسعه یافتگی و افزایش اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

استخراج ذخایر معدنی کشور در سال گذشته ۳۹۰ میلیون تن بود که باید تا ۵۰۰ میلیون تن افزایش یابد.

۷۵ درصد بهره‌برداری معدنی در ایران شامل تولید خام و خام فروشی است که باید به سمت ایجاد ارزش افزوده متحول شود.

این ثروت آشکار الهی در سرزمین ایران وجود دارد و با توجه به آمار بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ضروری است با عرصه‌های کارآفرینی ترکیب شود و ضمن تولید ثروت و استخراج ارزش افزوده؛ به ساماندهی بازار کار هم کمک کند.

البته شرایط محیطی کار در معادن به الزامات ایمنی و بهداشتی ویژه نیاز دارد و باید دامنه حادثه‌خیزی آن کنترل و حذف شود.

برگزاری نخستین همایش کارآفرینی در بخش معدن

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ دی ۹۵
1146 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0