نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای انتظامی استان‌های قزوین، البرز، همدان، زنجان و گیلان نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای انتظامی استان‌های قزوین، البرز، همدان، زنجان و گیلان

نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای انتظامی استان‌های قزوین، البرز، همدان، زنجان و گیلان

نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای انتظامی استان‌های قزوین، البرز، همدان، زنجان و گیلان ، با محوریت کمیته آموزش شورای انتظامی نظام مهندسی کشور که به میزبانی استان قزوین برگزار گردید

کد خبر: 020912010 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ آذر ۰۲ - ۳:۲۵ ب.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ، نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای انتظامی استان‌های قزوین، البرز، همدان، زنجان و گیلان ، با محوریت کمیته آموزش شورای انتظامی نظام مهندسی کشور که به میزبانی استان قزوین برگزار گردید

نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای انتظامی استان‌های قزوین، البرز، همدان، زنجان و گیلان

نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای انتظامی استان‌های قزوین، البرز، همدان، زنجان و گیلان
نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای انتظامی کشور
در نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورای انتظامی استان‌های قزوین، البرز، همدان، زنجان و گیلان با محوریت کمیته آموزش شورای انتظامی نظام مهندسی کشور که به میزبانی استان قزوین برگزار گردید، در مورد مواد مختلف آئین رسیدگی شورای انتظامی که در اردیبهشت ۱۴۰۰ برای اولین بار در راستای تبصره ۳ ماده ۱۰۳ آئین نامه اجرایی اصلاحیه قانون توسط وزیر وقت ابلاغ شده بود بحث و تبادل نظر کردند.
در ابتدای جلسه، شعبانیان رئیس سازمان ضمن خیر مقدم به اعضای شورای انتظامی، ‌‌گزارشی در مورد عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ارائه کرد.
در ادامه، هاشمی رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با بیان اینکه باید موضوع آموزش را جدی بگیریم عنوان کرد، عدم آموزش و اطلاعات کافی مهندسین، در زمینه گزارش نویسی موجب شده مشکلات عدیدیه ای برای آنان به وجود بیاورد، که در همین راستا با پیگیری‌های به عمل آمده و حمایت‌های هیئت مدیره با برگزاری دوره های آموزشی مختلف در این زمینه نسبت به ارتقای سطح دانش مهندسین اقدامات خوبی صورت پذیرفته.
وی گفت: یکی از افتخارات شورای انتظامی استان قزوین، حضور دادستان محترم قزوین به عنوان عضو حقوقی این دوره است، که با توجه به پیشنهاد ایشان پرونده‌های معرفی به شورای انتظامی و حل اختلاف را طبقه بندی نمودیم عمده پرونده‌های تشکیل شده در شهر قزوین تخلفات ساختمانی است که به صورت الحاقی به سازه اضافه می‌گردد که همین امر موجب بروز اختلاف بین مالک، ناظر و مجریان است.
فرج‌زاده ها عضو شورای انتظامی شورای مرکزی و عضو ادوار هیئت مدیره شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در این نشست ضمن تقدیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در برگزاری این نشست تصریح کرد: نخستین جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای انتظامی ۵ استان قزوین گیلان زنجان البرز و همدان با محوریت کمیته‌ی آموزش شورای انتظامی نظام مهندسی کشور و با حضور اژدری مقدم نایب رئیس و باقری دبیر و عضو حقوقی شورای انتظامی شورای مرکز در استان قزوین به میزبانی این استان با کیفیت بسیار خوب برگزار گردید. محوریت این جلسه بحث بررسی در مورد مواد مختلف آیین رسیدگی شورای انتظامی هست که در اردیبهشت ۱۴۰۰ و برای نخستین بار در راستای تبصره‌ی سه ماده‌ی یکصد و یک آیین‌نامه اجرایی اصلاحی قانون توسط وزیر محترم وقت در یکصد ماده ابلاغ گردید.
فرح زاده گفت: این نخستین جلسه‌ی استانی بود که با محوریت شورای انتظامی نظام مهندسی کشور برگزار شد و خوشبختانه پیشنهادات و نظرات خوبی جهت اصلاح مواد مختلف آیین رسیدگی توسط اعضای شورای انتظامی استان‌ها ارائه گردید که در صورت جلسه تنظیمی توسط کمیته آموزش شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان کشور لحاظ میگردد و این نظرات و پیشنهادات عنوان شده نیز در جمع‌بندی اصلاحیه‌ای به وزارت راه و شهرسازی اعلان و ارسال خواهد شد.
وی ادامه داد: با هماهنگی به عمل آمده این ۵ استان جلساتی را با سایر استان‌های دیگر برگزار خواهیم نمود تا  بتونیم با یک اجماع بسیار مناسب و عالی نظرات استان‌های دیگر را نیز داشته باشیم تا آئین رسیدگی که در ماه‌های آتی انشالله توسط وزیر محترم راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد عاری از هرگونه ایراد و اشکالی باشه و بتوانیم در رسیدگی پرونده‌ها، ابلاغ رای‌ها و تعبیر انتظامی نقش بسیار بزرگی در ارایه خدمات مهندسی ایفا نمائیم.
عضو شورای انتظامی شورای مرکزی، در جهت راهنمایی اعضای تازه ورود به حرفه مهندسی به منظور اینکه به شورای انتظامی راه پیدا نکنند، افزود: مهندسان جوان ما باید اشراف به قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها داشته باشند. اگر می‌خواهند در حوزه‌ی ارایه خدمات مهندسی ایفای نقش نمایند، باید به قوانین، آیین‌نامه ها، بخشنامه‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، مصوبات ابلاغی شورای مرکزی، اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها و هم‌چنین مصوبات داخلی که هیئت مدیره‌های استان‌ها ابلاغ می کنند، توجه نموده و در قالب این مصوبات به ارایه خدمات مهندسی بپردازند. همچنین در مورد ارایه خدمات مهندسی کوشا باشند و به صورت واقعی خدمات ارائه نمایند و در بحث نظارت به صورت حضور فیزیکی در پروژه‌ها حاضر شوند و از امضای اسنادی که به رویتشون نرسیده و بازدید نکردند جدا پرهیز کنند، چون عواقب انتظامی دارد. حتما در بازدیدهای دوره‌ای در فرایند پروژه حضور مستمر داشته باشند که بتوانند ایفای نقش نمایند و قطعا این موضوع به نفع مالک بوده و به نفع ساخت و ساز کشور است که باعث ارتقای کیفیت ساخت و ساز خواهد شد.
اژدری مقدم نایب رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در مورد برگزاری این نشست عنوان کرد، در جلسه‌ی امروز که با حضور استان‌های همجوار استان قزوین تشکیل شد، در خصوص آیین رسیدگی و عملکرد شورای انتظامی کشور و پرونده‌های انتظامی، به منظور شفاف‌سازی آراء و هم‌چنین ارایه توضیحاتی در مورد بندها و مواد آیین رسیدگی برای شوراهای انتظامی، که بسیاری از آنها نیز جدید است، بحث و تبادل نظر گردید. و این موضوع می‌تواند در جهت ارتقای عملکرد، نقش بسزایی ایفا نماید.
اژدری ادامه داد: از مهندسان عزیز علی‌الخصوص مهندسین تازه ورود به این حرفه تقاضا می گردد که رعایت کنند به شورای انتظامی دعوت نشوند و برای این منظور توصیه موکد می‌کنم مواد هشتاد و پنج تا صد و یک آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان را به خوبی مراعات نمایند، مخصوصا ماده‌ی نود و یک، به همین منظور سعی نمایند گزارشات عملکرد و گزارشات دوره‌ ای و هم‌چنین موارد تخلف را به صراحت اعلام نمایند و رعایت کنند که به موقع این گزارشات ارسال گردد.
خرد رنجبر رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز از دیگر مدعوین این جلسه ضمن تقدیر از میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بیان داشت، در این جلسه در مورد مسائل و موضوعات مختلفی که گریبان‌گیر جامعه‌ی مهندسی است و هم‌چنین مشکلاتی که شورای انتظامی نظام مهندسی با آن روبرو است بحث و تبادل نظر شد و نتایج خوبی هم گرفته شد. هم‌چنین درباره مسائلی که مربوط به مشکلات موجود در آیین رسیدگی بود هم مطالبی عنوان شد، که مقرر شد این موضوعات به شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی منعکس شود تا با بررسی های لازم نسبت به رفع ایرادات اقدام مقتضی صورت گیرد.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز گفت: مهندسین باید در چارچوب قانون عمل نمایند که همین امر باعث می شود پروندهای واصله به شورای انتظامی کاهش پیدا کند. و این به آن معنا نسیت که فقط مهندسان یا سازمان‌های مهندسی صرفاً در این موضوع دچار ضعف هستند. چون در بحث ساخت و ساز عوامل و  اقشار مختلفی در اجتماع دخیل هستند که این مشکلات مربوطه را بیشتر میکند، متاسفانه این مهندسین ما هستند که مظلوم واقع شده و می‌بایست پاسخگو باشند باید تخلفات افراد دیگر نیز در این مجموعه دیده شود و به آنان نیز رسیدگی نمایند.
وی در مورد ادامه‌دار بودن این جلسات افزود؛ قطعاً در بحث بررسی شیوه‌نامه‌ها می‌تواند کمک مثمر ثمری باشد و مسئله ای که وجود دارد این است که استان‌ها به صورت هم‌جوار و هم‌ارز در رسیدگی پرونده ها با یک وحدت رویه می‌توانند با شرایط بهتر ورود نمایند زیرا استانهای هم‌جوار شناخت بیشتری به مناطق خود داشته و از لحاظ شرایط عرفی منطقه آگاهترند و همین امر موجب رشد و اعتلای جامعه مهندسی می شود.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ آذر ۰۲
239 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0