ورود وزیر راه و شهرسازی به تخلف مالی نظام مهندسی تهران مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه

ورود وزیر راه و شهرسازی به تخلف مالی نظام مهندسی تهران

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی به موضوع تخلف مالی نظام مهندسی ساختمان تهران وارد شده و امروز یا فردا در این رابطه دستورات لازم را ابلاغ می‌ کند.

کد خبر: 970612007 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷ - ۱:۲۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی به موضوع تخلف مالی نظام مهندسی ساختمان تهران وارد شده و امروز یا فردا در این رابطه دستورات لازم را ابلاغ می‌ کند.

ورود وزیر راه و شهرسازی به تخلف مالی نظام مهندسی تهران

ورود وزیر راه و شهرسازی به تخلف مالی نظام مهندسی تهران

ورود وزیر راه و شهرسازی به تخلف مالی  نظام مهندسی تهران

۲ روز پیش، ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران در اظهاراتی بی پرده از “مچ‌ گیری ‌ها” در سازمان مذکور انتقاد کرد. سخنانی که احمد خُرم بدنبال چند روز حرف و حدیث درباره اختلاس جدید ۷٫۵ میلیارد تومانی عنوان کرد پرده از اختلافات با وزارت راه و شهرسازی برداشت.
خرم در ابتدا گریزی به صدور رای برای مهندسان متخلف زد و با عنوان این‌ که -اگر- به شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان مراجعه کنید ملاحظه می ‌کنید دویست تا سیصد نفر پرونده -تخلف- دارند و برای آن ها حکم صادر شده است، افزود:‌ عادت داریم مسائل منفی را مُد کنیم و مچ گیری کنیم. باید طراحی ساختار کرده و سیستم را اصلاح کنیم، ولی افشاگری می ‌کنیم. بجای مذاکره و جمع‌ بندی درست با استفاده از تریبون همدیگر را محکوم می‌کنیم. این سبب ایجاد جو منفی شده و امیدها به یاس تبدیل می گردد.
ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به این ‌که بخاطر دارید چه جَوی برای پنج درصد حق الزحمه مهندسان بوجود آمد، ادامه داد: این اقدام سبب شد تا اعتماد به جامعه مهندسی خدشه‌دار گردد. همان زمانی که هجمه سنگینی روی سازمان نظام مهندسی بود به اتفاق آقای بیطرف خدمت آقای وزیر رسیدیم و از وی خواهش کردیم آتش بس اعلام کند.
وی، هم چنین با انتقاد از عملکرد قوای ۳ گانه از دست بررسی بودن فساد چهل میلیاردی سازمان نظام مهندسی استان تهران توسط قوه قضاییه خبر داد و با عنوان این‌ که هنوز حکمی صادر نشده است، تصریح کرد: پرونده چهار سال است که در قوه قضاییه گیر کرده است.

تشریح جزئیات اختلاس ۷٫۵ میلیارد تومانی جدید موضوعی بود که ریاست نظام مهندسی استان تهران در میانه های جلسه خبری خود به آن پرداخت.
وی در این خصوص بیان داشت: با جعل امضای بنده و -یک فقره از چک‌ ها هم که بدون امضا بنده – چک ‌ها در بانک صادرات نقد شده است. اول حدود ۳٫۵ میلیارد تومان کشف شد. نایب رئیس سازمان -نظام مهندسی ساختمان- در بانک مستقر شد بهمراه حراست و تمام چک ‌های بالای پنجاه میلیون تومان را بازدید کردند که هفت فقره چک هم در این بازدید کشف شد که مجموعا مبلغ هفت میلیارد و دویست میلیون تومان تا عصر پنج شنبه به حساب سازمان برگشت. هم زمان شکایت کردیم منتها با صحبت با متخلفان و برخورد مثبت با آن ها اعلام گردید اگر پول را برگردانید قطعا تخفیف در مجازات خواهید داشت. تا الان تقریبا همه پول برگشت داده شده است. در این اختلاس دو سه نفر از کارکنان  دخیل بوده‌اند که هنوز مشخص نیست بانک دخالت داشته یا خیر. در  انتهای بازجویی می‌ توان در این رابطه قضاوت کرد.
خرم، هم چنین از دستور کار خارج شدن بررسی آیین نامه کنترل ساختمان در هیئت دولت خبر داد و افزود: بخشنامه وزیر راه و شهرسازی درباره ارجاع نظارت کار کم لن یکن خواهد شد.
*آیین‌نامه کنترل ساختمان از دستور کار خارج نشده است
به فاصله چهل و هشت ساعت بعد از این سخنان، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ساختمان دادمان جلسه خبری برگزار کرد. منوچهر شیبانی اصل همان ابتدا محور جلسه را اعلام کرد که یکی از آن ها “سوء جریان مالی” سازمان نظام مهندسی استان تهران بود.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، با یادآوری این ‌که از بیست و نهم خرداد ماه سال جاری ثبت نام برای انتخابات هیئت مدیره ‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ ها شروع و تا امروز ثبت نام به انجام رسیده و در حال بررسی صلاحیت ‌ها هستیم، یاد آور شد: در هفته ‌های آینده فهرست افراد واجد شرایط اعلام می‌ شود. ۴۸۴۷۶۹ نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در رشته ‌های مختلف بوده‌اند که از این تعداد ۲۳۴۰۷۱ نفر حدود پنجاه درصد دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی هستند.
شیبانی اصل مطرح کرد: در انتخابات امسال ۱۴۳۹ نفر در سی و یک استان ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۷۵ نفر بعنوان عضو اصلی هیئت مدیره ‌ها انتخاب می‌ گردند.  برخی شرایط عضویت در آیین‌ نامه مصوب هیئت وزیران در سال نود و چهار مانند داشتن پروانه اشتغال در پایه یک و…  در انتخابات هشتمین دوره تغییر کرده است.
شیبانی اصل، هم چنین با عنوان این‌ که اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان کماکان در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: برخی اظهار نظرها در مورد این آیین‌نامه به علت عدم اشراف و اطلاع کافی است. نه تنها این آیین‌ نامه از دستور کار خارج نشده، بلکه هفت نوع عنوان آسیب شناسی در این آیین‌ نامه انجام و پیش نویس تهیه شده است. در برخی کشورها قانون کنترل ساختمان دارند که سابقه صد ساله دارد. رواندا در آفریقا دارای قوائد کنترل ساختمان است که سال ۲۰۱۲ ویرایش دوم آن منتشر گردیده است. ولی در ایران با سابقه ۷۰۰۰ ساله روبرو هستیم با عده‌ای که بشدت با آیین ‌نامه مخالفت می ‌کنند. اظهار نظرهای عجیبی و غریبی می‌ شنویم که منطق آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

ورود وزیر راه و شهرسازی به تخلف مالی نظام مهندسی تهران

وی در مورد علل مخالفت با این آیین ‌نامه، تصریح کرد:‌ در هیچ قانونی سازمان ‌های نظام مهندسی بعنوان ناظر ساخت و سازها معرفی نشده است. آیا قرارداد با اکراه صحیح است،‌ روش فعلی با هیچ اصل و منطق مدیریتی سازگار نیست که مهندس توسط یک نهاد حرفه ‌ای انتخاب گردد و مشخص نباشد که این شخص در برابر کارفرما، نظام مهندسی یا شهرداری پاسخگو باشد.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد:‌ الزام اجرای ساختمان توسط افراد دارای صلاحیت قانونی است، ولی در عمل بعضا برخی از این افراد امضای خود را فروختند و شغلی به نام ناظر صوری بوجود آمد.
شیبانی اصل با عنوان این ‌که سازمان نظام مهندسی علاوه بر این‌ که نتوانست این روند را اصلاح کند بلکه روند نادرست را ادامه داد، تاکید کرد:‌ مجری ساختمان باید حتما صاحب صلاحیت باشد.
آیین نامه کنترل ساختمان در صدد ایجاد مسئولیت محوری بجای انسان محوری است، بیان داشت: این آیین‌ نامه سبب ارتقای جایگاه مهندسان در جامعه می ‌شود، این ‌که مهندسان مسئولیت کار خود را بپذیرد و ضوابط ساخت و سازها را اجرا کند. در حال حاضر مالک باید برای ساخت یک ساختمان با بیست و سه مهندس قراداد امضا کند، کجای دنیا را سراغ دارید چنین ترتیباتی در ساخت و سازها وجود داشته باشد، این فرآینده‌ های پیچیده منجر به ایجاد فساد می گردد.
وی با عنوان این ‌که در هیچ استان کشور کار ارجای نظارت بصورت کامل انجام نشده است، خاطر نشان کرد: در آیین ‌نامه کنترل ساختمان خدمات جدیدی تعریف شده که مهندسان در این حوزه‌ ها شاغل میشوند.
*کشف برداشت ‌های غیر قانونی توسط وزارت راه
شیبانی در ادامه با اشاره به برداشت غیر قانونی از حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از آن به‌ عنوان “سوء جریان مالی” عنوان کرد و افزود:‌ در این ماجرا ۷٫۶ میلیارد تومان از حساب سازمان نظام مهندسی استان تهران برداشت شده که با اطلاعات اولیه برخی مهندسان توسط مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی کشف گردید و پیگیری آن از این دفتر آغاز گردید.
رئیس هیئت نظارت هشتمین دوره انتخابات اعضای هیئت مدیره‌های سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها با عنوان این ‌که این برداشت غیر قانونی بلافاصله به مراجع ذی‌ صلاح گزارش گردید و از ادامه آن جلوگیری بعمل آید، ادامه داد:‌ برخی ادعا می ‌کنند این تخلف را بصورت داخلی کشف کرده‌اند که خلاف واقع است. اگر وزارت راه و شهرسازی مداخله نمی ‌کرد چه بسا این روند هم چنان ادامه داشت.
شیبانی با عنوان این ‌که این ۷٫۶ میلیارد تومان به حساب دو نفر واریز شده بود، افزود: دوره برداشت حدود بیست و پنج روز و در قالب چهارده فقره چک صورت گرفته است. این چک‌ ها دو امضا داشته که ظاهرا یکی از چک‌ ها با یک امضا پرداخت شده است.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، هم چنین به سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران در این مورد که تخلف مالی توسط کارکنان انجام شده است، گفت: این ‌که گفته شده تخلف مالی در حد کارکنان بوده، واقعیت ندارد. مگر می‌ شود ریاست نظام مهندسی یا خزانه ‌دار سازمان از این موضوع بی خبر باشد.
شیبانی مطرح کرد: این قبیل اظهارات فرافکنی است و ضمن این ‌که ادعای جعل امضا باید ثابت گردد. چگونه امضا جعل شده، ۷٫۶ میلیارد تومان از حساب سازمان نظام مهندسی خارج می گردد و کسی متوجه آن نمی شود.
وی با عنوان این‌ که وقتی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نمی‌ تواند کنترل امضاها را بدرستی انجام دهد چگونه ادعای کنترل ساختمان را دارد، ادامه داد:‌ طبق اعلام سازمان نظام مهندسی استان تهران در پنج ماه اول امسال خزانه دار صد میلیون تومان و  ریاست سازمان هفتاد میلیون تومان دریافتی داشته اند. هم چنین سال قبل خزانه‌ دار سازمان صد و ده میلیون تومان و ریاست وقت دویست و سی میلیون تومان دریافتی داشته‌اند.
شیبانی با یادآوری این ‌که اعضای هیئت مدیره ‌ها (بیست و پنج نفر) هم اکثر صد میلیون تومان بوده است، خاطر نشان کرد: این مسئله را بررسی می‌ کنیم که این مبالغ در قالب چه عنوانی پرداخت گردیده است.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با عنوان این ‌که در دوره‌ هایی که عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران بوده ‌ام اساسا دریافتی‌ نداشتم، تصریح کرد:‌ از سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران خواسته‌ ایم مبنای قانونی این پرداخت‌ ها را مشخص کنند.
شیبانی با اشاره به این ‌که حق الزحمه هیئت مدیره ‌ها باید براساس قانون توسط مجمع عمومی سازمان استان تصویب گردد، خاطر نشان ساخت: باید در دستور جلسه مجمع عمومی بصراحت این عنوان بیان گردد و مورد تصویب مجمع قرار گیرد. در برخی موارد ملاحظه شده که این اتفاق نیفتاده است.
*تعلیق ریاست سابق نظام مهندسی ساختمان تهران به علت بی توجهی به سی ابلاغیه
شیبانی اصل در پاسخ به پرسشی مبنی بر این ‌که چرا تا به حال در مورد تخلف‌ های مالی سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان این ‌گونه افشاگری نکرده‌اید و این ‌که آیا قرار است در رابطه با تخلف مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران وزارت راه اقدامی انجام دهد، گفت: طی سال‌ های اخیر تمام تلاش و سعی ما در این بوده که این مسائل از مسیر مکاتبه، تذکر و … اصلاح گردد. در این رابطه توصیه‌ های متعدد و مذاکرات زیادی انجام شد ولی بی فایده بود که اخیرا هم موضوع بسیار ناهنجار هفت میلیارد تومانی بوجود آمد.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تعلیق ریاست سابق نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ‌عنوان کرد: این اقدام وزیر به علت عدم توجه به ابلاغیه‌ های وزیر راه و شهرسازی بوده که یک ابلاغیه هم نبوده است. رئیس قبلی به علت عدم توجه به سی ابلاغیه و اطلاعیه وزیر راه و شهرسازی در دوازده موضوع تعلیق گردید.
شیبانی با اشاره به این‌ که لازم است مهندسان در بیان هر موردی تمام جزئیات را در نظر بگیرند، عنوان داشت: وزیر راه و شهرسازی بنیانگذار قانون نظام مهندسی ساختمان بوده و در این مسئله صاحبنظر است.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی به اصلاح ساختارها با هدف ارتقای کیفیت ساخت و ساز و مبازره با فساد  بشدت علاقمند است و از نزدیک در جریان موضوع برداشت غیرقانونی ۷٫۶ میلیارد تومان از حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران هستند.
شیبانی یاد آور شد: وزیر راه و شهرسازی اطلاعات لازم را در مورد این موضوع از معاون ساختمان و مسکن، حراست و بنده اطلاعات را گرفته اند و طی امروز یا فردا دستورات لازم در این رابطه را ابلاغ خواهد کرد.

منبع : مشرق

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ شهریور ۹۷
1209 بازدید
2 نظر
امتیاز به این خبر:
0 0