نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۰ نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۰

نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۰

نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۰ ، است. هزینه های احداث هر متر مسکن اعلام گردید. قیمتهای ساخت واقعی و در راستای آیین نامه ۲۸۰۰ است

کد خبر: 001125002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ بهمن ۰۰ - ۱۰:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۰ ، است. هزینه های احداث هر متر مسکن اعلام گردید. قیمتهای ساخت واقعی و در راستای آیین نامه ۲۸۰۰ است

نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۰

نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۰

هزینه های احداث هر متر مسکن اعلام گردید| نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۰
سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هزینه احداث هر متر مربع مسکن را در حالی اعلام کرد که قیمتها بالا گرفته شده تا هزینه های نظارت و اجرا برای سال آینده بالا گرفته شود.
سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نرخ ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در حالی اعلام کرده است که طبق آن ساخت ساختمانهای یک طبقه و ۲ طبقه ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان و ۳ تا ۵ طبقه با قیمت متری ۷.۱ میلیون تومان محاسبه می گردد.
برخی از فعالان عرصه ساخت و ساز با اشاره به اینکه باید دید که این قیمتها تا چه حد به واقعیت نزدیک است می گویند: بنظر میرسد که بالا گرفتن قیمتها برای بالا بردن هزینه های اجرا و نظارت مهندسان در سال ۱۴۰۱ باشد.
امیر مرتضوی انبوه سازی که جزء سازنده های رتبه دو است، بیان کرد: بنظر میرسد قیمتها تا حدودی بالا باشد. هر چند معتقد هستیم که برای ساخت مسکن نمی توان قیمت مشخص و ثابتی تعیین و اعلام کرد.
مرتضوی افزود: وقتی شهرداری‌ها هزینه های صدور پروانه های ساختمانی را افزایش میدهند باید هم انتظار داشت که قیمت ساخت بالا برود. هر چند شاید این قیمتهایی که سازمان نظام مهندسی اعلام کرده است در برخی مراکز استانها بسیار بالاتر و بیشتر از این اعداد باشد.
احمد خرم گفت: قیمتهای ساخت واقعی و در راستای آیین نامه ۲۸۰۰ است
احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در حالی قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را هجده بهمن ماه اعلام کرده است که در توضیحات خود معتقد است قیمتهای جدید و برآورد هزینه ساخت و سازها به دقت انجام شده و قیمت ‌های داده شده واقعی هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: ما نیز در ساختمان‌سازی دو نوع برآورد قیمت داریم؛ یک برآورد فهرست بهایی و یک برآورد تابلوی سمت داریم، که در این تابلو قیمت مصالح به‌ طور دقیق ثبت شده و ما طبق آن برآورد هزینه را انجام می ‌دهیم و قیمت‌ های داده شده واقعی هستند.
وی در پاسخ به نحوۀ محاسبۀ قیمت ‌های اعلام شده گفت: ما ساختمان ‌های ۱ و ۲ طبقه را شش میلیون و ۸۰۰ تا ۹۰۰ و تا ۵ طبقه را ۷ میلیون و پانصد هزار تومان برآورد کردیم. همین ‌طور تا پانزده طبقه و بالاتر از آن هم ادامه دارد.
خرم در پاسخ به اینکه این ساختمان ‌ها با چه کیفیتی ساخته شده‌اند و آیا درجۀ کیفی ساختمان‌ ها متناسب با قیمت اعلام شده است، افزود: این ساختمان‌ ها به لحاظ استحکام و استفاده از لوازمی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای کیفیت درجه یک هستند و آیین‌نامۀ ۲۸۰۰ ورژن چهار باید درباره آن‌ ها رعایت شود؛ یعنی در برابر زلزله باید کاملأ مقاوم باشند و ایمنی آن ‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. سال ‌ها آئین‌نامه ۲۸۰۰ ورژن ۱ ملاک عمل بود؛ اما در حال حاضر ورژن چهار رعایت می ‌گردد.
حال با توجه به این که سازمان نظام مهندسی ساختمان در جایگاه اعلام هزینه های ساخت هر متر مربع مسکن هست یا نه باید گفت که این سازمان به گفته دبیر کانون انبوه سازان در این جایگاه میتواند باشد و اعلام این هزینه ها برگرفته از قیمت نهاده های تولید، پروانه های ساختمانی و نرخ تورم است.
قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع مسکن که از سوی احمد خرّم رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اعلام و ابلاغ شده است به شرح زیر است:
ساختمان ‌های یک و دو طبقه متری ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان
ساختمان ‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان
ساختمان ۶ و ۷ طبقه متری ۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان
ساختمان ‌های ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۹ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان
ساختمان‌ های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان
ساختمان‌ های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۱۰ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان
ساختمان‌ های ۱۶ طبقه به بالا متری ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار تومان
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ بهمن ۰۰
382 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0