نظام مهندسی هم چنان مخالف اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان

نظام مهندسی هم چنان مخالف اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان

در حالی معاونت وزیر راه و شهرسازی اواخر شهریور سال جاری از به کفایت رسیدن مباحث مربوط به اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان خبر داده بود که سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان کشور هم چنان مخالف این اقدام وزارت راه و شهرسازی است.

کد خبر: 960820001 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ آبان ۹۶ - ۵:۲۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، در حالی معاونت وزیر راه و شهرسازی اواخر شهریور سال جاری از به کفایت رسیدن مباحث مربوط به اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان خبر داده بود که سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان کشور هم چنان مخالف این اقدام وزارت راه و شهرسازی است.نظام مهندسی هم چنان مخالف اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان

نظام مهندسی هم چنان مخالف اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان

نظام مهندسی هم چنان مخالف اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان

نظام مهندسی هم چنان مخالف اصلاح آیین‌ نامه  کنترل ساختمان

اواسط شهریور ماه سال جاری معاونت وزیر راه و شهرسازی از بررسی اصلاح آئین‌ نامه کنترل ساختمان در هیئت دولت خبر داده و بیان کرده بود: اصلاح آئین ‌نامه مذکور در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است و برای چندمین بار این آئین ‌نامه به نظرخواهی گذاشته شد.
حامد مظاهریان با اعلام این‌ که در این زمینه پیشنهاداتی دریافت شد، گفت:‌ خوشبختانه بنظر می‌ رسد بحث‌ ها در این ‌مورد به کفایت رسیده و صحبت‌ ها در رابطه با اصلاح آئین ‌نامه کنترل ساختمان شنیده شده است.
مظاهریان با اشاره به این که در حال حاضر این آئین ‌نامه در پروسه تصویب در هیئت دولت است، ادامه داد:‌ با توجه به اینکه وزاری جدیدی در دولت هستند مشورت‌ های بیش تری برای این آئین ‌نامه انجام می‌ شود. پس از این اظهارات بود که شیب ملایم انتقادات از اقدام وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح آیین‌ نامه تند شد. قسمت اعظم این انتقادات نیز مربوط به فضای مجازی و برخی شبکه ‌های اجتماعی و از سوی شماری مهندسین که خود را عضو سازمان ‌های نظام مهندسی می‌ خوانند، بود. این انتقادات در نهایت واکنش مدیرکل دفتر سازمان‌ های مهندسی و تشکل ‌های حرفه ‌ای وزارت راه و شهرسازی را در پی داشت.
*برخی‌ ها اصلاح آئین‌ نامه کنترل ساختمان را تحریف می‌ کنند
شیبانی‌ اصل با اعلام این ‌که طبق قانون بازرسی ساختمان باید از طریق شهرداری‌ ها انجام گردد عنوان کرده بود: اصلاح آئین‌ نامه کنترل ساختمان توسط دولت در حال بررسی است. این ‌که گفته میشود با اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان “بازرسی به شهرداری واگذار می‌ شود ” از اساس غلط است. در آیین ‌نامه کنترل ساختمان هیچ واگذاری انجام نشده، بلکه بازرسی وظیفه قانونی شهرداری در قوانین مختلف بوده ولی اجرا نگردیده است.
شیبانی اصل ادامه داد: این امر بصورت نگاه سیسمتی در چارچوب ساخت و ساز و نظام کنترل ساختمان تا به حال مطرح و بررسی نشده است.
مدیرکل دفتر سازمان‌ های مهندسی و تشکل ‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با اعلام این ‌که برخی موضوع مذکور را تحریف می‌ کنند، گفت: در تمام دنیا وظیفه شهرداری بازرسی ساختمان است. بازرسان دارای پروانه اشتغال بوده و عضو سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان هستند که با اصلاح آئین ‌نامه کنترل ساختمان مهندسان صرفا از نظر رابطه بازرسی و گزارش ‌دهی تابع شهرداری می‌ شوند.

نظام مهندسی هم چنان مخالف اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان


وی با اشاره به انتقادات مطرح شده به اصلاح آیین ‌نامه ساختمان،‌ عنوان داشت:‌ آیا هر کسی یک گوشی همراه بردارد و کمپینی راه‌ بیاندازد می‌ توان ایشان را به‌ عنوان مرجع تشخیص داد. شاید اصلا نظر عده ‌ای اینست که با تشکیل کمپین خودشان را مطرح تا در انتخابات هیئت مدیره – سازمان نظام مهندسی- شرکت کنند. مهندسین هوشیارتر از این هستند که نتوانند این مسائل را تشخیص دهند.
*سازمان نظام مهندسی هم چنان مخالف اصلاح آیین ‌نامه
این‌ گونه بنظر می‌ رسد که بحث‌ ها در مورد اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان به کفایت نرسیده است. اگر این ‌گونه بود که ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی (عضو کمیسیون عمران مجلس) این مسئله را اعلام می‌ کرد. یا روسای سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان هم در این رابطه واکنشی نشان نمی‌ دادند.
اظهار نظر ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران در مورد اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان یکی از جدید ترین واکنش ‌ها به ماجرای امضا فروشی مهندسین و حواشی بی پایان آن طی هفته‌ های اخیر بوده است. قربان خانی حدود ۲ هفته پیش درمورد اقدام وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح آیین ‌نامه مذکور عنوان کرده بود: آن چه تا به حال اتفاق افتاده این بوده که شهرداری نشان داده‌ طبق مقررات ملی ساختمان تمکین نمی ‌کنند، اگر این‌ گونه بود که مبحث دوم قانون مربوط به بیمه کیفیت و شناسنامه فنی ملکی را که سال هشتاد و چهار ابلاغ شده اجرا می‌ کردند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام این ‌که حضور سازمان نظام مهندسی کمک کرده بخشی از این کارها از شهرداری خارج شود، اظهار داشت:‌ با اصلاح آیین نامه ساختمان با روند کنونی مخالف هستیم، چراکه واگذاری همه امور به شهرداری سبب حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت‌ و ساز می ‌شود.
وی با یادآوری این‌ که تجربه نشان داده شهرداری صرفاً به بخش‌ هایی عمل می‌ کند که برایش مزایایی داشته باشد، بیان کرد: در پروسه اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان، موارد مورد نظر دوستان عملی نمی‌ شود و اگر شهرداری هم می‌ خواهد بسم الله، از امروز بحث مجری صاحب صلاحیت را در حوزه ساخت ‌و ساز عملیاتی کنند. در شرایط فعلی این کار را به ‌صلاح ساخت ‌و ساز کشور نمی ‌دانم.
منبع : تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود منابع آزمون نظام مهندسی رشته برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ آبان ۹۶
1105 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0