نظام مهندسی دست در جیب مردم کرده است آخوندی بیان کرد:

نظام مهندسی دست در جیب مردم کرده است

عباس آخوندی با عنوان این که ریشه فرسایش بنگاه داری بخش خصوصی یارانه بگیر است عنوان کرد: زمانی قیمت ‌ها بهینه و کاهش پیدا می‌ کنند که شرایط رقابتی حاکم باشد نه این که سازمان ‌های کنترلی مانند تعزیرات فعالیت کنند.

کد خبر: 970209014 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷ - ۶:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، عباس آخوندی با عنوان این که ریشه فرسایش بنگاه داری بخش خصوصی یارانه بگیر است عنوان کرد: زمانی قیمت ‌ها بهینه و کاهش پیدا می‌ کنند که شرایط رقابتی حاکم باشد نه این که سازمان ‌های کنترلی مانند تعزیرات فعالیت کنند.

نظام مهندسی دست در جیب مردم کرده است

نظام مهندسی دست در جیب مردم کرده است

نظام مهندسی دست در جیب مردم  کرده است/ ریشه فرسایش بنگاه داری در ایران بخش خصوصی یارانه بگیر است/ شرایط رقابتی قیمت را کاهش می ‌دهد نه سازمان تعزیرات

وزیر رلاه و شهرسازی در جلسه هم اندیشی تشکل ‌های حرفه‌ ای با عنوان این که نگرانی همراه با امید برای ایران وجود دارد ادامه داد: باید نگران ایران باشیم که این نگرانی همراه با امید و ارادات است.
آخوندی با تصریح این که هر بنگاهی در ایران علاوه بر این که یک سرمایه شخصی تلقی می ‌‌شود در عین حال سرمایه ملی نیزهست افزود: اساسا بنگاهی که بخشی از سرمایه ملی نباشد وجود ندارد.
وی با عنوان این که اگر بنگاه داری در ایران با مخاطره روبرو گردد همه باید نگران باشیم مطرح کرد:‌ بنگاه ‌ها بزرگ ترین ثروت تجاری و مادی هستند که متاسفانه در کشورمان به بنگاه‌ داری به شکل بنیادین کم تر توجه می ‌شود.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان ساخت: اساسا اقتصاد بدون سرمایه اجتماعی قابل شکل‌ گیری نیست و لایه پیشین اقتصاد، سرمایه اجتماعی و نظام حقوقی است و بدون نظام حقوقی درست و حاکمیت قانون به مفهوم عموم آنکه حق هیچ کس نباید فدای حق دیگری شود غیرممکن است که بتوانیم سرمایه مادی ایجاد کنیم.
وی گفت: در غیر اینصورت این سرمایه ، سرمایه راهزن ‌ها است سرمایه ‌ای که بدون سرمایه اجتماعی ایجاد نخواهد شد.
آخوندی با عنوان این که در ایران آخر کار آن چه که ارزشمند است کالا است یاد آور شد: علاوه بر این نگرانی ‌ها در ایران باید نگران حوزه منابع زیستی باشیم چرا که در برابر آن تمرکز جمعیتی در نقاط محدود، تنزل کیفیت زندگی و تنزل امکان جا به جایی و حمل و نقل نگران کننده هستند.
وی اظهار داشت:‌ باید دید تصور از همکاری دولت با جامعه مدنی و جامعه حرفه‌ای در روزگار مدرن چگونه است آیا این تصور وجود دارد که با این شرایط اقتصاد سیاسی می ‌توانیم یک بخش خصوصی خوب و مشارکت عمومی خوب داشته باشیم.
وی با اشاره به این که تجاری سازی در ایران به اجرا نرسیده است اظهار کرد: بدون تجاری سازی امکان توسعه بخش خصوصی وجود ندارد و در ایران هم در هیچ حوزه ‌ای اجرای مفهوم تجاری سازی در دستور کار نیست و همه تلاش دارند به نحوی هزینه را سربار بودجه کنند این در حالیست که بودجه همان درآمد عمومی است.
وی گفت: نتیجه بی ‌توجهی به تجاری سازی تنزل نرخ بهره وری، گران تمام شدن پروژه‌ها و باز کردن بودجه است که همه به این موارد اعتراض داریم.
آخوندی با تصریح این که در ایران آزادسازی قیمت و تجاری سازی رخ نداده است افزود: همه چیز در ایران قیمت گذاری می ‌شود و نهادهای کنترلی مانند تعزیرات قیمت ‌ها را کنترل می‌ کند این در حالیست که همه از توسعه بخش خصوصی حرف می‌ زنیم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نتیجه بی ‌توجهی به تجاری سازی و اقتصاد سیاسی این است که به ظاهر در صنعت هوایی و ریلی خصوصی سازی کرده‌ایم ولی بنگاه ‌های بزرگ به نهادهای عمومی واگذار شده‌اند و در مورد هر چیزی که بخواهیم صحبت کنیم ذی نفع دولتی آن، آن سوی میز نشسته است.
وی خاطر نشان کرد:‌ بهمین علت است که میزان سرمایه ‌گذاری در پانزده سال گذشته در صنعت ریلی صفر بوده است و هر چند در نوسازی ناوگان هوایی سرمایه ‌گذاری ‌هایی انجام شده ولی نسبت به آن چه که باید انجام می ‌شد خیلی کم است.
وی با عنوان این که معتقد هستم در بخش زیرساخت ‌ها و نوسازی ناوگان باید به اصل تجاری سازی توجه شود افزود: بدون اجرای تجاری سازی چگونه می ‌توان از سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌ گذاری در این حوزه دعوت کرد و اساسا امکان بازگشت سرمایه بدون تجاری سازی در حوزه زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

نظام مهندسی دست در جیب مردم کرده است

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ این پیشنهاد را به انجمن ‌ها می ‌دهم که مشاوران حقوقی دشته باشند تا از طریق این مشاوران مطالبات خود از دولت را مطرح کنند.
آخوندی با اشاره به این که بخش خصوصی که از دولت درخواست یارانه می ‌کند کسب و کار تجاری ندارد افزود: سرمایه گذاران و بخش خصوصی که از دولت مطالبه یارانه داشته باشد اساسا بخش خصوصی نیست چرا که بخش خصوصی باید محل تامین مالیات باشد نه این که یارانه از دولت دریافت کند. بخش خصوصی باید از دولت درخواست اجرای حاکمیت قانون و در نهایت ایجاد رقابت در بازار را داشته باشد.
وی در مورد جنجال ‌هایی که در سازمان نظام مهندسی رخ داده است گفت: نظام مهندسی دست در جیب مردم کرده و می ‌خواهد این درآمد را بین خودشان توزیع کند و ما هم اقدام عجیبی نکردیم و گفتیم مبنای بخش نامه‌ ای که اجازه اینکار را به نظام مهندسی داده اشتباه است و برای کسب درآمد نباید دست در جیب دیگری کنند بلکه باید با فروش خدمات درآمد کسب کنند.
وی ادامه داد: معتقد هستم این اقدامات از طرف بخش خصوصی واقعی انجام نمی ‌شود و بخش خصوصی باید متقاضی رقابت باشد.
وی با تاکید بر این که ریشه فرسایش بنگاه داری در ایران بی‌توجهی دولت نیست اظهار داشت: فرسایش بنگاه داری در کشورمان از بین رفتن اصل رقابت و تجارت است و شرکت ‌ها بجای این که از ما بخواهند اصل رقابت در بازار به اجرا برسد همواره از دولت طلب یارانه می ‌کنند.
آخوندی ابراز کرد: بنده بشدت به بخش خصوصی معتقد و هستم و بدنبال توسعه آن هستم افزود: ملت ایران با توسعه آشنا هستند و نمی ‌توان تمنای توسعه را از مردم گرفت و ما بعنوان دولت باید مسیر را برای توسعه باز کنیم، حال این که این روند باید از یک دولت یارانه ‌ای تامین گردد یا از طریق دولت مبتنی بر قانون؟
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که باید در اقتصاد به چهار اصل پایبند باشیم تاکید کرد: اصل تجاری سازی اصل آزادسازی، اصل رقابت و اصل حاکمیت قانون ۴ اصلی هستند که باید به آن پایبند باشیم و پای آن بایستیم.
وی با عنوان این که بحث دیگر اندازه بنگاه‌ ها است، گفت: با توجه به فناوری ‌های مدرن بطور قطع بنگاه‌ هایی که در سطح ملی فعال هستند امکان حیاتشان بسختی خواهد بود گفت: زمانی در صنعت خودروسازی از خودروی ملی صحبت می ‌کردیم ولی در حال حاضر خودرویی که تیراژ آن در سطح جهانی نباشد امکان رقابت در بازار را ندارد.
آخوندی گفت: مقیاس بنگاه ‌ها باید فراملی باشند و اساسا بنگاه موفق در سطح ملی وجود ندارد بنابراین برای توسعه باید حوزه فراملی تعریف کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ اگر بپذیریم باید در مقیاس فراملی فعالیت داشته باشیم باید شرکای اول را مشخص کنیم و معتقد هستم حوزه تمدنی نخستین شرکای ایران هستند و نخستین شرکای ما باید کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه کشورهای همسایه باشند.
وی گفت: عده‌ای تصور می ‌کنند می‌ توانیم ایران را مستقل از حوزه تمدنی ببینیم ولی اگر بخواهیم از ایران مراقبت کنیم باید ایران را در حوزه تمدن ببینیم و در این چارچوب است که می‌توانیم بازار همکاری‌ های صدور خدمات مهندسی صنعت گردشگری نظام مهندسی نظام بنگاه داری مشارکتی داشته باشیم.

منبع : ایلنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اردیبهشت ۹۷
960 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0