دردسرهای یک تعرفه تازه در نطنز

قوانین جدید نظام مهندسی داد ساختمان سازان را در آورد

بالا بودن تعرفه های نظام مهندسی که از طرف فعالان ساخت و ساز مطرح شده مورد اعتراض شهرداری هم هست و حتی معتقدیم در برخی موارد پولی که شهرداری بابت ساخت و سازها با وجود هزینه نظارت و … دریافت می کند کمتر از این هزینه هاست.

کد خبر: 7143 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵ - ۴:۳۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،مشکلات پیش روی ساختمان سازان و مهندسان شهرستان نطنز این روزها بیش از همیشه موجبات اعتراض و نارضایتی فعالان این بخش را در شهرستان ایجاد کرده است.قوانین جدید نظام مهندسی داد ساختمان سازان را در آورد

قوانین جدید نظام مهندسی داد ساختمان سازان را در آورد

قوانین جدید نظام مهندسی داد ساختمان سازان را در آورد

قوانین جدید نظام مهندسی داد ساختمان سازان را در آورد

مشکلات به حدی بود که با درخواست های مکرر مهندسان و ساختمان سازان از فرماندار شهرستان، در روز یک شنبه دهم بهمن ماه جلسه ای با حضور فرماندار، فعالان ساخت و ساز، مهندسین و مسئولان نظام مهندسی استان و شهرستان، شهرداران نطنز، خالدآباد و بادرود و همچنین رییس شورای شهرستان و بخشداراران بخش مرکزی و امامزاده در محل فرمانداری شهرستان نطنز برای حل مشکلات برگزار شد.

در این جلسه چند ساعته ساختمان سازان نطنز با اشاره به مشکلات پیش روی خود درخواست هایی را از مدیر کل نظام مهندسی اصفهان داشتند که مهم ترین این درخواست ها حول موضوع بالا بودن تعرفه های نظام مهندسی بود.

یکی از فعالان امر ساخت و ساز نطنز در این جلسه با اشاره به افزایش تعداد مهرها به هشت مُهر از تحمیل هزینه های بیشتر از دخل، به فعالان این شغل سخن گفته بود و از اینکه هزینه گرفتن جواز شرایط سختی را برای وی و همکاران او ایجاد کرده است گله مند بود.

مسئول اداره نظام مهندسی نطنز در خصوص موارد اعتراض به خبرنگار آوای نطنز گفت: ما ساخت و سازها را ملزم به رعایت قوانین کرده ایم و از لحاظ کار ما مشکلی در میان نیست و از نظر ساختمان سازان هزینه های ساخت، بیشتر از فروش است.

به گفته نظر پور، از نظر ساختمان سازان هزینه جواز که شهرداری صادر می کند هم بالا است و شهرداری و شورای شهر طبق اختیارات خود می تواند این هزینه صدور جواز و پایان کار را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: قانون مصوب کرده است که پرداختی ساختمان سازان شهرستان نطنز همان صد درصد پرداختی ساخت و سازها در مرکز استان باشد و از جمله ملاک ها هم این است که اگرچه خرید و فروش در اینجا به نسبت مرکز استان مشکلاتی را به ساختمان سازان تحمیل می کند اما در مسایل دیگر همچون تهیه نقشه و رقابت بین مهندسین در مقایسه تعداد دفاتر موجود، پرداخت هزینه ها در مرکز استان نسبت به شهرستان دشوارتر است.

مسئول اداره نظام مهندسی نطنز گفت: طبق درخواست این افراد به فرماندار تقاضای تشکیل جلسه دادیم و این جلسه با حضور زهتاب مدیر کل در فرمانداری برگزار شد تا مشکلات در حضور مسئولان مطرح شود.

وی ضمن تشریح موضوع جلسه گفت: قبل از سال ۹۴، دو مُهر برای سازه و طراحی برای پرداخت دو تعرفه در کلیه ساخت و سازها کافی بود اما از سال ۹۴ به بعد سیستم ارجاع نظارت کار آمد و طبق این قانون نظارت بر اساس امتیاز ناظر، انتخاب و وجه طبق تعرفه به حساب استان واریز می شد.

نظر پور ادامه داد: اواسط سال ۹۴ تعرفه نقشه و طراحی معماری هم به هزینه های ساختمان سازان افزوده شد و به تبع آن اعتراضاتی از سوی پیمانکاران به این افزایش، صورت گرفت.

وی بیان کرد: این اعتراض ها از زمانی که تعداد مهرها به چهار افزایش یافت شدیدتر شد و در نهایت در جلسه ای با فرماندار و شورای شهر قرار بر دعوت مدیر کل نظام مهندسی و طرح موضوع با وی شد.

مسئول اداره نظام مهندسی نطنز در خصوص مشکلی که به این موضوعات دامن می زند، افزود: در حال حاضر پنج دفتر طراحی و سه دفتر معماری در شهرستان داریم و چون رقابت چندانی وجود ندارد کل تعرفه توسط این دفاتر دریافت می شود و پیمانکاران خواستار این شدند که طراحی تاسیسات فاضلاب و برق را از شهرهای دیگر انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه کاهش تعرفه ها در حوزه کار من نیست و نمی توانم خارج از قوانین و مقررات در این رابطه کاری انجام دهم گفت: آنچه خواسته شهرداران در جلسه مذکور بود کاهش هزینه ها نسبت به مرکز استان و تعیین ۸۰ درصد قیمت مرکز استان برای شهرها بود که زهتاب مدیر کل نظام مهندسی آن را منوط به تایید هیات چهار نفره متشکل از نماینده استاندار، نماینده نظام مهندسی و نمایندگان شهرسازی استان دانست.

نظر پور اضافه کرد: اگرچه در حال حاضر تعرفه روستاهای شهرستان ۷۰ درصد مرکز استان است اما متصدیان ساخت و ساز در شهرها موظف به پرداخت همان صد در صد هستند.

وی در خصوص تصمیم نهایی جلسه گفت: قرار شد درخواست ها در قالب صورت جلسه به همراه نامه فرماندار به استانداری در خصوص پیگیری بحث در جلسه بعدی شورای چهار نفره مطرح شود و در صورت تایید و پیگیری مسئولان شهرستان ممکن است در سال ۹۶ با افزایش تعرفه ها مواجه نشویم.

شهردار نطنز هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بالا بودن تعرفه های نظام مهندسی که در جلسه از طرف فعالان ساخت و ساز مطرح شد مورد اعتراض شهرداری هم هست و ما حتی معتقدیم در برخی موارد پولی که شهرداری بابت ساخت و سازها با وجود هزینه نظارت و … دریافت می کند کمتر از این هزینه هاست.

سید محسن تجویدی افزود: در بعضی موارد، نظام مهندسی قصد تعریف آیتم های جدیدی در تعرفه های نظام مهندسی دارد که مورد اعتراض است و در خصوص کاهش هزینه ها هم مدیر کل سازمان نظام مهندسی استان هم قول های مساعدی داده است

وی خاطر نشان کرد: اعتراض هایی به هزینه های دریافتی شهرداری از ساختمان سازها نیز مطرح است که این مورد برای ما قابل قبول نیست چرا که تعرفه ها در این خصوص کاملا شفاف و قانونی است و فرم ریز هزینه ها هم داده می شود.

منبع: صاحب نیوز

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ بهمن ۹۵
1085 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0