سازمان نظام مهندسی در تلاش برای خروج از موضع انفعالی خروج از موضع انفعالی

سازمان نظام مهندسی در تلاش برای خروج از موضع انفعالی

در آستانه برگزاری بیستمین همایش شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور، شاید پرسشی که ذهن جامعه مهندسین و دیگر فعالین ساختمانی را درگیر خود کند، این است که برگزاری این همایش بصورت سالانه چه دستاوردی برای سازمان نظام مهندسی بهمراه دارد.

کد خبر: 960418005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ تیر ۹۶ - ۹:۵۵ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،در آستانه برگزاری بیستمین همایش شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور، شاید پرسشی که ذهن جامعه مهندسین و دیگر فعالین ساختمانی را درگیر خود کند، این است که برگزاری این همایش بصورت سالانه چه دستاوردی برای سازمان نظام مهندسی بهمراه دارد.سازمان نظام مهندسی در تلاش برای خروج از موضع انفعالی

 

سازمان نظام مهندسی در تلاش برای خروج از موضع انفعالی

سازمان نظام مهندسی در تلاش برای خروج از موضع انفعالی

در واقع با توجه بحضور مقامات عالی رتبه کشوری و جمع کثیری از مهندسین و مسئولین نظام مهندسی در این مجلس مهندسی، انتظاری که از برگزاری این همایش میرود، بیش از آن چیزی است که از برگزاری یک گردهمایی ساده انتظار میرود و از همین رو توقعات بیش تری هم از خروجی آن میرود.
ولی سوال این است که اساسا شورای مرکزی هفتم چه اهدافی را در مسیر حرکت خود دنبال میکند و برگزاری همایش بیستم هیئت عمومی نظام مهندسی چه پیامدهای مثبت و تاثیرات خاصی را بدنبال خواهد داشت؟
رفع مانع ها با آیین ‌نامه کنترل ساختمان و اصلاح قانون
در همین رابطه عضو شورای مرکزی با ابراز امیدواری از این که در دوره هفتم شورای مرکزی با تعامل بیش تر سازمان نظام مهندسی با نهادهای مرتبط اهداف عالی قانون نظام مهندسی تحقق یابد، بیان کرد: امیدوار هستیم در این دوره با حضور مهندس رجبی بلحاظ برخورداری از سابقه سالها فعالیت در بدنه نظام مهندسی و از سوی دیگر حضور در مرجع قانون گذاری، بتوانیم امور مهم روی زمین مانده را با یاری وزارت راه و شهرسازی انجام دهیم.
تورج ناییج ‌‌‌پور با اشاره به ۲ اقدام ضروری در دوره هفتم گفت: هنوز آیین ‌‌‌نامه کنترل ساختمان به نتیجه نرسیده که باید به توافقی در مورد آن برسیم. هم چنین قانون نظام مهندسی مدتهاست در مجلس مانده و حتما باید اصلاح گردد و بتوانیم اشکالات موجود را برطرف و موارد مسکوت را اضافه کنیم و در سال نود و شش آن ها را به سرانجام برسانیم.
ناییج پور در ادامه با اشاره به این که در دوره ششم شورای مرکزی، بدلایل مختلف در مقابل موضوعات کلی نظام مهندسی کشور رفتارها واکنشی شد و اتفاقات بیش تر در قالب موضع‌‌‌ گیری‌‌‌ بود تا انجام اقدامات عملی، ادامه داد: متاسفانه ما در دوره قبل نتوانستیم شاهد اتفاقات خاصی باشیم و علی رغم توان مندی موجود نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
ترس از تبدیل نظام مهندسی به نظام مهندسان
وی هم چنین با اشاره بموضوعات مهم دیگری که شورای مرکزی هفتم به آن ها پرداخته است افزود: وزارت راه و شهرسازی اقدام ارزش مندی در حوزه اخلاق مهندسی انجام داده که امسال شورای مرکزی کشور کمیسیون پایش اخلاق حرفه‌‌‌ای، فرهنگی و اجتماعی را به آن افزود تا معیارهایی برای تعیین ایام مرتبط با مهندس بوجود بیاید.
ناییج پور با بیان این که سازمان نظام مهندسی در همت است تا از موضع انفعالی خارج گردد و در موضع فعال قرار گیرد و راه نجات آن هم این است تصریح کرد: ما باید در ابعاد مختلف کار کنیم و با توجه به این که تنها بخشی از کار مربوط به مهندسین است، نباید به روشی کار کنیم که سازمان نظام مهندسی کشور تبدیل به سازمان نظام مهندسان شود و بعد صنفی آن غالب گردد.
وی با بیان این که روی ابعاد دانشی، فنی، نظارتی، نهادی و صنفی نظام مهندسی باید کار شود و امور در همه ابعاد پیش برود عنوان کرد: کار مهمی که امسال پی گیری میشود، این است که در سطح بالایی آشتی مهندسین با سازمان نظام مهندسی بعمل بیاید و هم کاری مهندسین برجسته ایرانی چه در ایران و چه در جهان با نظام مهندسی جدیتر شده و فضای نظام مهندسی، تبدیل بفضای مرجعیت مهندسی در کشور شود.


این مسئول با اعلام این که در باره عملکرد شورای مرکزی هفتم در حال حاضر نمیتوان قضاوت کرد تاکید کرد: کمیسیونها و کمیته‌‌‌ها به تازگی در شورای مرکزی آغاز بکار کرده و شکل گرفته، اما نشانه‌‌‌ها خیلی امیدوارکننده است و امیدوار هستیم که به نتیجه برسیم.
همایش، یک حرکت نمادین ولی موثر
او هم چنین با اشاره به تاثیرات برگزاری همایش شورای مرکزی اظهار داشت: همایش از چند زاویه قابل بررسی است. نگاه اول این که همایش یک حرکت نمادین برای آشنایی، دیدار و شناخت نسبی هیئت مدیره استانها با هم در جریان برگزاری آن است. چون بجز آن، رابطه ای بین استانها برای انتخابات شورای مرکزی وجود ندارد و این همایش سبب برقراری ارتباط بین آن ها میشود و در جریان تشکیل کمیته‌‌‌ها و کمیسیونها، آشنایی، هم‌‌‌افزایی و هم‌‌‌اندیشی بیش تری بین افراد بوجود می‌‌‌آید.
وی عنوان کرد: هم چنین جنبه تبلیغاتی همایش در سطح کشور مطرح است، چراکه مقامات کشوری در آن حضور می‌‌‌یابند و میتوانیم حرفهای خود را به گوش آن ها برسانیم. از طرفی قطع نامه ‌‌‌ای که در همایش نوشته میشود، خلاصه کلام و عصاره کار کمیته‌‌‌ها و کمیسیونهای فعال در کل کشور است که تبدیل به قطع نامه میشود.
عضو شورای مرکزی با اشاره به این که قطع نامه‌‌‌ها باید جدی گرفته شود و دبیرخانه دائمی کار خود را انجام دهد خاطر نشان کرد: در عین حال نمیشود از یک همایش ۲ روزه انتظار خیلی ویژه‌‌‌ای داشت و کار آن در حد اقدامات نمادین برقرار است.ولی از طرفی تاثیرات برگزاری همایش برای استان میزبان خیلی مهم است. زیراکه مسئولین رده بالای استانی با حضور در آن وزن نظام مهندسی را می‌‌‌ بینند و قطعا توجه آن ها به نظام مهندسی بعنوان یک نهاد غیردولتی خیلی مهم با بیش از چهارصد هزار عضو که میتواند نقش تاثیرگذاری در کشور و منطقه داشته باشد، بیش تر خواهد شد.
مهندسین در خط اول حفظ شأن نظام مهندسی
هم چنین دیگر عضو شورای مرکزی درمورد عملکرد شورای مرکزی و نقاط ضعف آن عنوان کرد: بیش از چند ماه از عمر شورای مرکزی هفتم نمیگذرد و شورا تمام همت و تلاش خود را روی این امر گذاشته که بتواند در حوزه‌‌‌های مختلف برای افزایش جایگاه نظام مهندسی اقدامات اساسی و خوبی انجام دهند.
شهرام کوسه غراوی ادامه داد: با توجه بحضور مهندس رجبی، رییس نظام مهندسی کشور و بنده بعنوان عضو شورای مرکزی در کمیسیون عمران مجلس، امیدوار هستیم که بتوانیم در حوزه‌‌‌های مختلف اقدامات موثری انجام دهیم.
کوسه غراوی افزود: شخصا پی گیری میکنم که در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی، حوزه سیما و منظر شهری و هم چنین صدور خدمات فنی و مهندسی را بتوانیم بقانون دربیاوریم.
این نماینده مجلس هم چنین با تاکید بر این که همت میکنیم تا اعتماد مردم را در حوزه‌‌‌های مختلف نسبت به مهندسین جلب کنیم مطرح کرد: گرچه تمام مهندسین متعهد هستند، ولی باید جایگاه مهندسین را بعنوان افراد متخصصی که میتوانند اعتماد لازم را در حوزه های اشتغال، صدور خدمات فنی و مهندسی و نیز آموزش کسب کنند، بالا ببریم.
وی در عین حال گفت: نظام مهندسی را خود مهندسین باید حفظ کنند. یعنی مهندس در جایگاهی است که باید شان ومقام مهندس را حفظ کند و این هدف از طریق اجرا، نظارت و طراحی درست محقق میشود و حوزه آموزش هم باید ارتقا پیدا کند. ضمن این که در این بخش باید هم دلی و هم راهی هیئت مدیره خیلی بیش تر شود و اتفاقاتی بیفتد که اعتماد مردم به نظام مهندسی ساختمان خیلی بیش تر از حالت فعلی افزایش یابد.
کوسه غراوی هم چنین در پاسخ به تاثیرات برگزاری همایش شورای مرکزی افزود: با توجه بحضور مقامات عالی وزارت راه در این همایش، امیدوار هستیم که این همایش متفاوت با سایر همایش ها و خروجی آن بطور عملیاتی و اجرایی در کل استانها تسری پیدا کند. رویکرد ما این است که جایگاه نظام مهندسی در حد واقعی خود قرار گیرد.
طرح نقاط ضعف مقررات ملی در همایش
علاوه بر این عضو شورای مرکزی با اشاره به این که در دورههای پیش شورای مرکزی تلاشهایی انجام شده و نقاط مثبت و ضعفی هم در شورا وجود دارد که باید شناسایی و رفع گردد ادامه داد: رویکرد شورای هفتم این است که مشارکت استانها را افزایش دهد و اگر قبلا هم نقاط ضعفی بوده، آن ها را رفع کند.
حسن مجتبی‌‌‌زاده با اشاره به اینکه بیش تر از چند ماه از عمر شورای مرکزی هفتم نگذشته و برای بررسی عملکرد آن باید فرصت بیش تری داده شود عنوان کرد: مهم ترین اولویت و اهم مواردی که شورای هفتم مدنظر قرار داده، توسعه خدمات مهندسی، توجه بیش تر به بحث فناوریهای جدید، ارتقای حوزه آموزش، به روز‌‌‌رسانی دانش اعضا و مشارکت استانها در حل مسائل است که با این نگاه قطعا عملکرد شورا مثبت خواهد بود.
مجتبی زاده هم چنین با اشاره به تاثیرات برگزاری همایش بیستم اظهار کرد: اولا این همایش به مفهوم اجلاس جامعه مهندسان و یا یک مجلس مهندسی است که برگزاری آن ضروری است.
وی تصریح کرد: از طرفی نقاط ضعف مقررات ملی ساختمان و مشکلات استانها در جهت اجرایی کردن آن ها، در این همایش مطرح و از تجربیات استانهای موفق استفاده میشود. درواقع چون مسائل به شکل مشترک بازگو میشود، اگر بخوبی مدیریت گردد بازدهی خیلی خوبی خواهد داشت.
دخالت نهادهای غیرذیصلاح در کار نظام مهندسی
عضو دیگر شورای مرکزی نیز با اعلام این که شورای مرکزی هفتم به تازگی آغاز بکار کرده و نمیتوان عملکرد آن را قضاوت کرد اضافه کرد: درکل عملکرد شورای مرکزی خوب بوده،ولی طبیعی است که ضعفهایی وجود دارد ازجمله این که تعامل شورا با ارگانهای ذیربط مانند وزارت راه و شهرسازی خوب نشده است.
غلام حسن الله‌‌‌ دادی هم چنین با بیان این که مسائل دیگری مانند رکود ساخت‌‌‌وساز سبب شده که نهادهای غیرذیربط یا غیرذیصلاح در کار نظام مهندسی دخالت کنند و این موارد مشکلاتی برای نظام مهندسی بوجود آورده است عنوان کرد: اکنون بخاطر عوارض و مالیات و رکود، ساخت‌‌‌وساز برای سازندگان صرفه اقتصادی ندارد و آن ها بطور مرتب شکایت میکنند.
الله دادی با اشاره به این که اگر مسائل و رکود حاکم بر بخش مسکن برطرف گردد خیلی از مشکلات حل میشود ابراز کرد: نظام مهندسی جدا از سیستمهای دیگر در مملکت نیست و دست خوش حوادث شده است، منتهی ما آسیب بیش تری در این قضیه دیده‌‌‌ایم و باید تلاش کنیم که در شورای جدید این مسائل را حل کنیم.
وی هم چنین گفت: علاوه بر این ما باید عملکرد ضعیف برخی مهندسین در این صنف را قبول کنیم و منتقد خود باشیم. زیرا وقتی مهندسین خوب عمل نکنند، نتایج خوبی هم حاصل نمیشود.
الله دادی با اعلام این که اینگونه مسائل دست ‌‌‌به‌‌‌ دست هم میدهد و مشکلاتی را برای نظام مهندسی ایجاد میکند یاد آور شد: در قدم اول مهندسین باید به اخلاق حرفه‌‌‌ای عمل کنند و هم چنین تعاملات ما با نهادهای ذی ربط باید بیش تر گردد.
وی در خاتمه با اشاره به تاثیرات مثبت برگزاری همایش بیان داشت: در همایش شورای مرکزی مسئولین وزارت خانه‌‌‌ها، مقامات کشوری و هم چنین جامعه مهندسین حضور می‌‌‌یابند و مسائل و مشکلات از نزدیک بررسی و تبادل ‌‌‌نظر میشود و درآخر مشکلات مطرح شده در همایش، در تهران در کمیسیونهای مختلف بررسی میشود.
الله دادی مطرح کرد: همایش ها همیشه یک رویداد مهم و موفقی بوده و هرچند نمیتوان گفت بطور صددرصد ولی برگزاری آن ها مفید و اثرگذار بوده است.
منبع : سازه نیوز

 

سوالات آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ تیر ۹۶
1076 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0