کابوس شدن رویای مهندس شدن با یک بخش نامه رویای مهندس شدن

کابوس شدن رویای مهندس شدن با یک بخش نامه

،رشته‌ مهندسی مدیریت پروژه از زیر شاخه‌های عمران در دانشگاه پیام‌نور است که در زمان ارائه کد رشته، قول حضور دانشجویان این رشته در آزمون‌ های نظام مهندسی داده شد، ولی متأسفانه دانشجویان این رشته بعد از فارغ‌التحصیلی امکان شرکت در آزمون‌ های نظام مهندسی را ندارند.

کد خبر: 970608001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۸ شهریور ۹۷ - ۱۰:۲۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،رشته‌ مهندسی مدیریت پروژه از زیر شاخه‌های عمران در دانشگاه پیام‌نور است که در زمان ارائه کد رشته، قول حضور دانشجویان این رشته در آزمون‌ های نظام مهندسی داده شد، ولی متأسفانه دانشجویان این رشته بعد از فارغ‌التحصیلی امکان شرکت در آزمون‌ های نظام مهندسی را ندارند.

کابوس شدن رویای مهندس شدن با یک بخش نامه

کابوس شدن رویای مهندس شدن با یک بخش نامه

کابوس شدن رویای مهندس شدن  با یک بخش نامه

یکی از علل اصلی ادامه تحصیل در بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ های سراسری، آزاد، پیام‌ نور و علمی- کاربردی پیدا کردن شغل متناسب با رشته تحصیلی است.
رشد سرسام‌آور مراکز تحصیلی دانشگاهی و رشته ‌های تحصیلی امروز مشکلاتی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در کل کشور به ‌وجود آورده است و گاهی شاهد هستیم کد رشته‌ هایی در برخی از مراکز آموزش دانشگاهی با هدف کار تخصصی در بازار کار ارائه می ‌گردد ولی با وجود قول ‌های مسؤولان دانشگاه هیچ تدبیری برای به کارگیری دانشجویان این رشته‌ها در بازار کار اندیشیده نشده است.
یکی از این رشته ‌ها، مهندسی مدیریت پروژه از زیر شاخه‌های عمران در دانشگاه پیام‌نور است که در زمان ارائه کد رشته، قول حضور دانشجویان این رشته در آزمون‌ های نظام مهندسی داده شد، ولی متأسفانه دانشجویان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی امکان شرکت در آزمون‌ های نظام مهندسی را ندارند.
یکی از دانشجویان دانشگاه پیام ‌نور با عنوان این که رشته مدیریت پروژه سال ‌ها در واحدهای مختلف دانشگاه پیام ‌نور استان ارائه و در این رشته دانشجو پذیرش می‌ شود، بیان داشت: این رشته تلفیقی از رشته مدیریت و عمران است که از حدود شش سال گذشته در دانشگاه پیام‌نور ارائه گردید.
فارغ‌التصیلان رشته مدیریت مهندسی پروژه نمی ‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند
این دانشجو گفت: در همان سال مقرر گردید که فارغ‌التحصیلان این رشته در آزمون‌ های نظام مهندسی شرکت و بتوانند مهر نظام مهندسی را اخذ کنند.
وی ادامه داد: ولی حالا پس از گذشت چند سال از راه‌اندازی این رشته‌، فارغ‌التحصیلی جمع کثیری از جوانان و هم چنین ادامه تحصیل عده‌ای دیگر، شاهد هستیم که رشته مهندسی مدیریت پروژه نه در لیست رشته‌ های استخدامی قرار می‌ گیرد و نه در لیست آزمون‌ های نظام مهندسی.
احمدی با عنوان این که هیچ نهاد یا مرجعی پاسخگوی دانشجویان این رشته نیست، عنوان داشت: چه کسی پاسخگوی عمر هدر رفته دانشجویان رشته مدیریت پروژه است که حتی فرصت رقابت برای استخدام در دستگاه ‌های دولتی و یا آزمون ‌های نظام مهندسی را پیدا نمی ‌کنند؟
گروه اجتماعی خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری جزئیات این موضوع را از مسؤولان مربوطه پی گیری کرده است؛
اردشیر بنایی، با عنوان این که آئین‌ نامه‌های سازمان نظام مهندسی توسط کمیته‌ای در این وزارتخانه تعیین و ابلاغ می‌ گردد، افزود: این کمیته رشته ‌های مرتبط، اصلی و غیر مرتبط با ساختمان را بررسی می‌ کند و آزمون نظام مهندسی طبق این آئین‌ نامه ابلاغی برگزار می‌ گردد و سازمان نظام مهندسی هیچ دخالتی در این موضوع ندارد.
تغییرات پی‌درپی بخش نامه‌های راه و شهرسازی عامل حذف برخی از رشته‌ها از آزمون نظام مهندسی است
ریاست سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری گفت: وزارت راه‌شهرسازی باید به این نتیجه برسد که رشته مهندسی مدیریت پروژه مرتبط با بحث ساختمان است یا نه و باتوجه به این که بخش نامه‌های سازمان نظام مهندسی هرساله تغییر پیدا می ‌کنند ممکن است رشته ‌هایی حذف و رشته‌ هایی اضافه گردد و ممکن است رشته‌ ای در برهه‌ای در آزمون ‌های نظام مهندسی بوده باشد و بعد از آن حذف شده باشد.
فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مدیریت پروژه در بحث ساختمان نمی‌ توانند فعالیت کنند
وی در خاتمه با تأکید بر این که فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پروژه تنها در بحث ساختمان نمی‌ توانند فعالیت کنند، ادامه داد: این رشته در پروژه‌ های عمرانی بزرگ کاربردهای زیادی دارد و امکان ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان این رشته در مقاطع بالاتر نیز وجود دارد.

کابوس شدن رویای مهندس شدن با یک بخش نامه

با توجه به اظهارات ریاست سازمان نظام مهندسی این موضوع را با روابط ‌عمومی اداره‌ کل راه و شهرسازی چهار محال و بختیاری در میان گذاشتیم که این اداره‌کل با تأیید این موضوع مستنداتی را از آخرین وضعیت آئین‌ نامه‌های قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ارائه دادند.
در این آئین‌ نامه‌ها آمده است دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته ‌های اصلی و مرتبط  می‌ توانند از طریق صدور پروانه اشتغال بکار مهندسی و باتوجه به مدارک تحصیلی، سوابق کار و تجربه در زمینه خدمات مهندسی از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره‌برداری، نگه داری، کنترل و بازرسی امور آزمایشگاهی، مدیریت ساخت و تولید، نصب، آموزش و تحقیق درخواست صلاحیت کنند.
مدیریت پروژه به‌ عنوان رشته اصلی و مرتبط عمران شناخته نمی ‌شود
در این آئین‌ نامه‌ها مدارک تحصیلی مهندسی در رشته‌ های اصلی شامل معماری، عمران، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، شهرسازی، نقشه ‌کشی، نقشه‌ برداری و ترافیک است.
منبع : خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ شهریور ۹۷
1384 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0