نظام مهندسی چراغ خاموش جلو می ‌رود چراغ خاموش نظام مهندسی

نظام مهندسی چراغ خاموش جلو می ‌رود؟

در سالی که قرار است انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی برگزار گردد کم کم  جنجال ‌ها بر سر موارد اختلافی با وزیر راه و شهرسازی فروکش کرده و حتی در جلسه کمیسیون عمران مجلس که بمنظور حل و فصل موارد اختلافی برگزار گردید دو عضو کمیسیون عمران که همزمان عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی هستند شرکت نکردند.

کد خبر: 970122007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ فروردین ۹۷ - ۶:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در سالی که قرار است انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی برگزار گردد کم کم  جنجال ‌ها بر سر موارد اختلافی با وزیر راه و شهرسازی فروکش کرده و حتی در جلسه کمیسیون عمران مجلس که بمنظور حل و فصل موارد اختلافی برگزار گردید دو عضو کمیسیون عمران که همزمان عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی هستند شرکت نکردند.

نظام مهندسی چراغ خاموش جلو می ‌رود

نظام مهندسی چراغ خاموش جلو می ‌رود

نظام مهندسی چراغ خاموش  جلو می رود؟

اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان که در ماه‌ های اخیر واکنش‌ هایی را نسبت به سه بخش نامه وزیر راه و شهرسازی داشتند، با گذشت زمان از تکاپو افتاده و این برداشت را ایجاد کرده ‌اند که با ابلاغیه‌ های وزیر کنار آمده‌ اند.
تنش‌ ها میان سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی از اوایل بهمن ‌ماه که عباس آخوندی اعلام کرد سازمان نظام مهندسی ساختمان دیگر حق برداشت پنج درصد از حقوق مهندسان را ندارد، شروع شد. هنوز چند روز از شوک اول نگذشته بود که پنجم بهمن ماه آخوندی بخش نامه دوم را مبنی بر این ‌که کارمندان نه دستگاه دولتی حق انجام کار در سازمان نظام مهندسی را ندارند ابلاغ کرد. پس از آن هم تیم وزارت خانه بر مواردی هم چون اجرای “آیین‌نامه کنترل ساختمان” که طی آن کار کنترل به شهرداری‌ ها واگذار می گردد و نیز حق انتخاب مهندس توسط مالک تاکید کردند. سپس آخوندی و معاونانش در راستای حمایت از بخش نامه وزیر، پروانه اشتغال بکار خود را به سازمان نظام مهندسی پس دادند. مجموع این مواضع، وزارت خانه و سازمان را در آستانه‌ ی یک جنجال تمام‌ عیار قرار داد و رجبی ریاست سازمان نظام مهندسی تقریبا با تمام مواضع وزارت خانه مخالفت کرد. حتی در گردهمایی هایی که در پایان سال نود و شش برگزار گردید مخالفت‌ ها در سخنرانی ‌های مسوولان هر دو طرف آشکار بود. تا این‌ که آخرین روزهای سال قبل، هردو دستگاه دور یک میز نشستند.
بدنبال بخش نامه‌ها وزیر راه و شهرسازی در اظهارنظرهایی سازمان نظام مهندسی را به شوروی سابق تشبیه کرد. وی هم چنین بیان کرد که سازمان نظام مهندسی سال‌ ها دچار امضا فروشی شده است. با این  وجود فرج ‌الله رجبی – ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان-  و اعضای هیات مدیره این سازمان تقریبا زیر بار هیچیک از دستورات آخوندی نرفتند. رجبی همواره اعلام می‌ کرد که سطح مداخله وزارت راه و شهرسازی در سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان تنزل کرده و وارد مسائل جزئی شده است. وی هم چنین می ‌گفت که مسائل داخلی ما هم چون برداشت پنج درصد از حقوق مهندسان از اختیارات مجمع سازمان‌ های نظام مهندسی است.
یکی از مواردی که موجبات اعتراضات سازمان نظام مهندسی را برانگیخت اشاره وزیر در یک برنامه تلویزیونی به هزار و پانصد میلیارد تومان گردش مالی سازمان نظام مهندسی بود که رجبی در پاسخ به آن گفت که وزیر مفهوم دارایی سازمان نظام مهندسی در سی و یک استان کشور که شامل ساختمان ‌ها و تجهیزات می‌ شود را با گردش مالی اشتباه گرفته است. او البته به این موضوع که سازمان نظام مهندسی یک سازمان پولدار است، اذعان کرد و افزود که ظاهرا ذائقه مسئولان به وجود سازمان ‌های ورشکسته عادت کرده است.

نظام مهندسی چراغ خاموش جلو می ‌رود

با وجود این اظهارات عباس آخوندی هم چنان بر اصلاح فرآیندها در سازمان نظام مهندسی که یکی از مهم ‌ترین آن ها به بحث امضا فروشی مربوط می‌ شود، تاکید دارد.
نکته قابل تامل آن است که هنوز شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی از هیچیک از بخش نامه‌های ابلاغی وزیر به دیوان عدالت اداری شکایت نکرده و بهمین علت برخی افراد آن را به نداشتن استدلال قانونی کافی این سازمان برای مخالفت با وزارت راه و شهرسازی تعبیر می‌ کنند.
آخرین خبرها از دوئل وزارت خانه با سازمان نظام مهندسی حاکی از آنست که روز ۲ شنبه نشستی بمنظور بحث و تبادل در مورد موارد اختلافی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار گردیده و اما عجیب آنست که ریاست سازمان نظام مهندسی و یا هیچیک از اعضای هیات مدیره در آن حضور نداشته‌اند و تنها منشی سازمان یکی از مشاوران و چند عضو سازمان در نشست حضور پیدا کرده‌اند. این در حالیست که همان روز نشست شورای مرکزی و نشست کمیسیون روسای استان‌ های سازمان نظام مهندسی ساختمان با حضور رجبی در محل این سازمان برگزار گردیده است. با این که اخباری از آن نشست اعلام نشده یکی از سایت ‌ها عنوان کرده است که پیرامون ابلاغیه ‌های اخیر و سرنوشت ‌ساز وزیر راه و شهرسازی مباحث مهمی مطرح شده و اعضای نظام مهندسی در نظر دارند ایده ‌آل‌ ترین موضع را در رویارویی با آن داشته باشند و هیات کارشناسی را برای ملاقات با وزیر راه و شهرسازی تعیین خواهند کرد.

روز گذشته نیز وزیر راه و شهرسازی از برخورد قاطع با افرادی خبر داد که از مهندسان ناظر درخواست دریافت پنج درصد حق‌الزحمه را می‌ کنند. طبق ابلاغیه دی ‌ماه گذشته آخوندی دریافت این مبلغ از دهم بهمن نود و شش ممنوع شده بود. چنان چه تخلفی در این زمینه صورت گرفته باشد، ‌ متخلفان به شورای انتظامی سازمان ‌های نظام مهندسی معرفی و با آن ها برخورد می‌ شود. با هیچکس در این رابطه تعارف نداریم.
در این شرایط بعضی معتقد هستند وزارت راه و شهرسازی یکی از بخش‌ های دولت است که هم چنان به اصلاح عملکرد حوزه خود متعهد مانده و تلاش می ‌کند تا با اصلاح ساختارهای ناکارآمد موجود نیروهای فعال را بمنظور رشد اقتصادی پایدار سازماندهی کند که اصلاح ساختار سازمان نظام مهندسی در چهارچوب همین خط مشی جلو می‌ رود. طبق این اساس قابل پیش بینی بود که این اصلاحات در کنار استقبال چشم گیر مهندسان حرفه‌ای با مخالفت برخی کارکنان شاغل در سازمان و نزدیکان و وابستگان آن ها مواجه گردد. در این میان ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته است. چرا که اولا به دلیل نزدیکی حزبی به وزیر، در نهایت با ایده های او موافق است  اما در عین حال از طرف مهندسان کارمند عضو سازمان و مشاوران خود برای مخالفت با تغییرات جدید به شدت تحت فشار قرار دارد و مجبور است در ظاهر ابراز مخالفت کند و بنا به برخی ادعاها مجبور است در ظاهر ابراز مخالفت کند.
تنش ‌ها در حالی به حالت تعلیق درآمده که انتخابات هیات مدیره استان ‌های سازمان نظام مهندسی در سال جاری برگزار می گردد و ریاست سازمان هم برای ابقا در هیات مدیره استان فارس نیاز به رای مهندسان دارد و شاید بهمین علت مجبور است در حد نامه ‌نگاری با نظریات مشاوران خود همراهی کند.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ فروردین ۹۷
945 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0