نقش موثر سازمان نظام مهندسی در میدان عمل با کار رسانه‌ای تقویت گردد نقش موثر سازمان نظام مهندسی در میدان عمل با کار رسانه‌ای تقویت گردد

نقش موثر سازمان نظام مهندسی در میدان عمل با کار رسانه‌ای تقویت گردد

نقش موثر سازمان نظام مهندسی در میدان عمل با کار رسانه‌ای تقویت گردد ، مهندسین باید نقش نظارتی خود را قدرتمندانه و بدون تعارف ایفا کنند و حالت اداری و تشریفات نداشته باشد

کد خبر: 011223023 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ اسفند ۰۱ - ۳:۳۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نقش موثر سازمان نظام مهندسی در میدان عمل با کار رسانه‌ای تقویت گردد ، مهندسین باید نقش نظارتی خود را قدرتمندانه و بدون تعارف ایفا کنند و حالت اداری و تشریفات نداشته باشد

نقش موثر سازمان نظام مهندسی در میدان عمل با کار رسانه‌ای تقویت گردد

نقش موثر سازمان نظام مهندسی در میدان عمل با کار رسانه‌ای تقویت گردد
نقش موثر سازمان نظام مهندسی در میدان عمل با کار رسانه‌ای تقویت گردد
رئیس کل دادگستری استان یزد تعارض منافع را یکی از مهم ترین چالشهای پیش روی نظام مهندسی دانست و افزود: وقتی مهندس ناظر از یک سو باید حقوق و دستمزد خود را از کارفرما دریافت کند و از طرف دیگر تخلفات ساخت و ساز همان کارفرما را اعلام کند، این یک تناقض در انجام وظیفه ی نظارت صحیح با منافع شخصی است.
غلام‌علی دهشیری در نشست با هیئت مدیره نظام مهندسی استان با اشاره به حساسیت های حوزه ساختمان، بیان کرد: مهندسین باید نقش نظارتی خود را قدرتمندانه و بدون تعارف ایفا کنند و حالت اداری و تشریفات نداشته باشد و از یک سو شورای انتظامی باید در این مسیر با کم کاریهای احتمالی مهندسین ناظر به جد برخورد و از سوی دیگر مجموعه نظام مهندسی حامی و مشوق مهندسین قانونمند باشد.
دهشیری گفت: اهمیت و جایگاه بالای نظام مهندس در آرامش خاطر جامعه در داشتن سرپناهی ایمن و مطمئن بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این موضوع در قانونگذاری به خوبی دیده شده است.
وی افزود: حادثه متروپل با حجم خسارت های روانی، مادی و جانی وارده به مردم و نظام و پس از آن زلزله اخیر در کشور ترکیه که ناشی از رسوایی در نظارت بر ساخت و ساز بود زنگ خطری جهت اعمال نظارت های جدی و با ضابطه در حوزه ساخت و ساز است.
رئیس کل دادگستری استان یزد بر ضرورت همگرایی در بین دستگاههای فعال در حوزه ساخت و ساز تاکید کرد و ادامه داد: چالشهای حوزه مدیریت و نظارت ساختمان با حضور دستگاه های موثر در شورای پیش‌گیری از وقوع جرم استان مطرح و تصمیمات لازم جهت تسهیل در روندها اتخاذ گردد.
وی با اشاره به گزارش رییس سازمان نظام مهندسی استان یزد مبنی بر هفتاد درصد ساخت و ساز بدون پروانه و بیست درصد تخلفات ساخت و ساز افراد واجد پروانه در استان بر ورود جدی مراجع متولی در این حوزه تاکید و بر استفاده از ظرفیت قوی مهندسی در استان گفت: وضعیت کنونی تخلفات ساخت و ساز در استان در شان مردم و شهری با این قدمت طولانی در حوزه معماری سنتی و اسلامی نیست.
دهشیری ادامه داد: باید با کار فرهنگی و رسانه ای اثرگذار ذهنیت مردم را نسبت به نقش و عملکرد نظام مهندسی در حوزه نظارت بر ساخت و سازها با ملاحظات تسهیل گرانه تغییر داد.
وی با اشاره به امادگی دستگاه قضا جهت حمایت از نظام مهندسی در مورد انجام و اعمال تکالیف قانونی خود بیان کرد: معرفی و تشویق مهندسین ناظر، کارفرمایان و همشهریانی که براساس قانون اقدام به ساخت و ساز می کنند می تواند گام موثری در راستای ترویج فرهنگ سازی و اعمال مقررات ملی ساختمان باشد.
دهشیری آرای صادره در کمیسیون ماده ۱۰۰ را یکی دیگر از چالشهای پیش روی استان دانست و گفت: وجود بیش از یک هزار رای اجرا نشده که قدمت برخی از آن ها به بیست سال میرسد مشکلاتی زیادی را برای مدیریت شهری و شهروندان ایجاد کرده است.
وی افزود: جلسات مستمری در این راستا برگزار و مقرر گردید با درخواست خود مالکین پرونده ها مجدد بررسی و در صورت امکان با لحاظ اصول سه گانه فنی، شهری و بهداشتی و رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ بلحاظ تغییر موضوع تخلف سابق ، مورد بازبینی با رویکرد حل مشکل شهروندان و شهرداری شود.
دهشیری بر ضرورت انجام کار علمی و تخصصی مشترک بین دو مجموعه تاکید کرد و افزود: انتشارکتابی از آراء تخصصی در حوزه ساختمان در قالب سلسله کتاب های چهل رای چهل تجربه می تواند اقدامی مثبت در آشنایی مهندسین با آراء قضایی در حوزه تخلفات ساختمانی و مسولیت های مدنی، کیفری و انتظامی آنان باشد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اسفند ۰۱
347 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0