نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند ریاست اسبق تعاونی مسکن نظام مهندسی خبر داد:

رکود بازار مسکن هیچ ربطی بسود بانکهای خصوصی ندارد

احمد سرحدی ریاست اسبق تعاونی مسکن نظام مهندسی درمورد طرح این ادعا که بانکهای خصوصی و سودهای بالا سبب افزایش رکود شده است توضیح داد و بیان کرد: رکود بازار مسکن هیچ ربطی بسود بانکهای خصوصی ندارد.

کد خبر: 960509021 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ مرداد ۹۶ - ۴:۱۰ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، احمد سرحدی ریاست اسبق تعاونی مسکن نظام مهندسی درمورد طرح این ادعا که بانکهای خصوصی و سودهای بالا سبب افزایش رکود شده است توضیح داد و بیان کرد: رکود بازار مسکن هیچ ربطی بسود بانکهای خصوصی ندارد.رکود بازار مسکن هیچ ربطی بسود بانکهای خصوصی ندارد

رکود بازار مسکن هیچ ربطی بسود بانکهای خصوصی ندارد

سازمان نظام مهندسی ساختمان

رکود بازار مسکن هیچ ربطی بسود بانکهای خصوصی ندارد

این کارشناس مسکن با اشاره به اظهارات حسام عقبایی ریاست اتحادیه مشاوران املاک و نظرهای غیرکارشناسانه ایشان گفت: نظرهای غیرکارشناسانه بعضی مسئولان شاید برای عموم مردم جذاب باشد ولی چنین اظهارنظرهایی برای کارشناسین اقتصادی محلی ازاعراب ندارد و بدیهی است که سود بانکی نتیجه یک فعل وانفعال اقتصادی است و بعنوان یک معلول شناخته میشود نه دلیل رکود مسکن و درست نیست معلول را بجای علت بگذاریم و نتیجه گیری نماییم.
مسئله رکود مسکن چند سالی است که انبوه سازان و مردم را دچار نگرانی کرده است و این رکود که از سال نود و یک آغاز شده و تا پایان سال نود و پنج هم چنان ادامه داشته است. وازآن جایی که یکی ازاصلیترین موتورهای رشد اقتصادی کشوربازار مسکن است تجربه تلخ این سالها نشان داده که رکود بیسابقه ای دراین سالها برفضای بازار مسکن حکم فرما بوده است ازطرف دیگر دغدغه فعالین بازار این است که هرچه زودتر دوران رکود و سردی فضای کسب و کار تمام گردد و فروشندگان و خریداران که هم چنان در دوراهی پر ابهام خرید و فروش قرار دارند پایان یابد.
دراین میان بعضی مسئولان با ارایه نظرهای غیرکارشناسانه و بدون تحقیقات علت رکود را بمسائل بی ربط وغیردخیل ربط داده و سبب آشفتگی ذهن بسیاری از مردم میشوند. بطورمثال حسام عقبایی ریاست اتحادیه مشاوران املاک چندی پیش علت رکود در بازار مسکن را نرخ سودهای بانکهای خصوصی دانست و درمصاحبه با رسانه ها اعلام کرد که سود بانکی سبب شده است که تولید درکشور با رکود روبرو شده و مردم بجای سرمایه‌ گذاری در تولید به سمت سود بانکی بروند و به تبع تولید مسکن هم کاهش پیدا کند.
هم چنین او با با انتقاد از بانک های خصوصی ادامه داد: اکنون مافیای بانکی یا همان بانکهای خصوصی وجود دارند که اصلا کار بانک داری نمیکنند و در واقع کار آن ها دکان داری است و حتی قدرت بانک مرکزی هم به آن ها نمیرسد و نمیتواند آن ها را کنترل کند و رویکردی که آن ها برگزیده‌اند برخلاف ماده چهار و هفت قانون بان کداری است. همان گونه که مشاهده میکنیم مالکیت عموم برجها و ساختمانها را از شمیرانات تا شهرری بعهده دارند که این خلاف صریح قانون است و سازمان بازرسی کل کشور هر چه سریع تر باید ورود کند.
درحالیکه به اعتقادات بسیاری از کارشناسین مسکن، سودهای بانکی نه تنها مخل بازار مسکن نبوده بلکه به ایجاد تحرک در بازار مسکن دراین سال ها کمک کرده است به طوری که درتجربه سال های پیش ( دوران احمدی نژاد و طرح مسکن مهر) که بانکهای خصوصی موظف به پرداخت تسهیلات مسکن با سود خیلی پایین شدند و با کاهش نرخهای سود مسکن علیرغم پیش بینیهای انجام شده نه تنها در بازار مسکن تحرک رخ نداد بلکه برعکس سبب افزایش بی رویه قیمت مسکن و ایجاد سوداگری دراین بازار شد و نتیجه نشان داد که کاهش نرخ سودهای بانکی برونق این بازار کمک نکرد و تناسبی که میان تولید مسکن و قدرت خرید مردم باید لحاظ میشد رخ نداد.
ریاست اسبق تعاونی مسکن نظام مهندسی درمورد طرح این ادعا که بانکهای خصوصی و سودهای بالا سبب افزایش رکود شده است توضیح داد و افزود: رکود بازار مسکن هیچ ربطی به سودهای بانکهای خصوصی ندارد و تنها دو دلیل دارد اول : ارتقا قیمت مسکن و دوم عدم قدرت خرید مردم برای خرید که عرضه را بیش از تقاضا کرده است و پیشی گرفتن نسبت عرضه به تقاضای مسکن از آن جا بحرانی میشود که سوداگران با هدف ایجاد بازارسرمایه ای و سودآوری اقدام بخرید ملک کرده و برونق کاذب منتهی شده است.

وی مولفه هایی همچون نرخ تورم، رکود، نوسانات نرخ ارز و دست مزدها از جمله عوامل موثر بر بازار مسکن دانست و تصریح کرد: تا زمانیکه شرایط به این شکل باشد، شاهد افزایش قیمت مسکن در سالهای آتی خواهیم بود.


سرحدی در ادامه مشکل اصلی رکود در بازار مسکن را غیر واقعی بودن قیمتها دانست و عنوان کرد: عدم تناسب عرضه و تقاضا طی سالهای گذشته منجر بکاهش میزان معاملات در این بازار شده است و سیاستهای غلط دولت نهم و دهم درانباشت بیش ترین سرمایه های دولتی و خصوصی بطرح مسکن بویژه مسکن مهر سبب دفن شدن بسیاری از داراییهای دولت دراین حوزه گردید که آنهم با فداکردن کیفیت بسیاری از واحد ها بلا استفاده مانده است و سبب هدررفت بسیاری از منابع دولت و ایجاد بازار سوداگری درمسکن گردید.
وی با اشاره به اظهارات حسام عقبایی ریاست اتحادیه مشاوران املاک و نظرهای غیرکارشناسانه ایشان گفت: نظرهای غیرکارشناسانه بعضی مسئولان شاید برای عموم مردم جذاب باشدولی چنین اظهارنظرهایی برای کارشناسین اقتصادی محلی از اعراب ندارد و بدیهی است که سود بانکی نتیجه یک فعل وانفعال اقتصادی است و بعنوان یک معلول شناخته میشود نه دلیل رکود مسکن و درست نیست معلول را بجای علت بگذاریم و نتیجه گیری کنیم.
این کارشناس مسکن درادامه اظهار داشت: فرض کنیم که نرخ سودهای بانکی را بمقدار زیادی کاهش دادیم تصور شما از شرایط بوجودآمده بعد از این کاهش نرخ چیست ؟ مطمئنا با دانستن این که بازار مسکن کشش لازم را نخواهد داشت خیلی از مردم با هجوم به سمت بانکها و خارج کردن سپرده های خود به بازارهای موازی نظیرطلا، ارز، بورس، قاچاق و سوداگری روی آورده و اقتصاد را با مشکلات دیگری روبرو خواهند کرد.
سرحدی بیان داشت: سرمایه های مردم درجایی که امکان سودآوری باشد میرود بنابراین مسکن که سالهاست با رکود روبرو است گزینه مناسبی نه برای سرمایه گذاران و نه برای مصرف کنندگان واقعی خواهد بود زیرا که مصرف کنندگان نیز بنا به علت فقدان شغل و سرمایه کافی قادر به پرداخت تسهیلات بانک نخواهد بود لذا این حرف کاملا گزافه است که نرخ سود بانکی را دلیل رکود بازارمسکن بدانیم.
رییس سابق تعاونی مسکن نظام مهندسی درخاتمه افزود: تا زمانیکه وضعیت اقتصاد سامان نیابد رکود هم چنان ادامه دارد و مسئولین تنها باید به وضعیت اقتصاد کلان توجه کنند و تا زمانیکه اقتصاد پویا نگردد اشتغال زایی و درآمد به تبع آن ممکن نخواهد بود.
منبع : پایگاه خبری آفتاب

 

گروه هایبرق در تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ مرداد ۹۶
933 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0