تبدیل نظام مهندسی ساختمان به یک سازمان معیار وزیر راه و شهرسازی بیان داشت:

نیاز کشور به تولید سالانه ششصد هزار واحد مسکونی

محمد اسلامی افزود: سالانه نیاز به ساخت چهارصد هزار مسکن شهری و دویست هزار مسکن روستایی داریم.

کد خبر: 190717003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸ - ۹:۲۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،محمد اسلامی افزود: سالانه نیاز به ساخت چهارصد هزار مسکن شهری و دویست هزار مسکن روستایی داریم.

نیاز کشور به تولید سالانه ششصد هزار واحد مسکونی

نیاز کشور به تولید سالانه ششصد هزار واحد مسکونی

کشور به تولید سالانه ششصد هزار  واحد مسکونی نیاز دارد

 

وی در بیست و دومین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این که جامعه مهندسی ما در این برهه زمانی نیاز به افزایش سطح اعتبار و اعتمادآفرینی روزافزون دارد، افزود: دوره ای که به مهندسی بعنوان کسب و کار نباید نگاه کرد بلکه کشور نیاز به یک حرکت جهشی دارد تا در توسعه اقتصادی پیشرو باشد.

اسلامی گفت: سازمان نظام مهندسی باید به یک سازمان معیار، پیشتاز و پیشرو تبدیل گردد تا اعتماد به آن در همه بخشهای دولتی و غیردولتی روزافزون باشد. سازمان «خوددرگیر» هیچگاه در مسیر رشد قرار نمیگیرد.

وی اظهار داشت: روزآمد کردن قابلیت های مهندسی با استفاده از توانایی شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنعت ساختمان و تجاری سازی نوآوریهای این شرکتها اقدامی است که جامعه مهندسی به آن نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که روزهای پر تنش نظام مهندسی نیز پشت سر گذاشته شده و از سال جاری نباید در این سازمان تنش داشته باشیم، گفت: نظام مهندسی باید به پشتیبانی طرحهای دولت، به کمک اجرای برنامه اقدام ملی، تولید و عرضه مسکن بیاید تا رونق اقتصادی ایجاد کند.

به گفته وی، سالانه نیازمند احداث حداقل چهارصد هزار واحد مسکونی شهری و دویست هزار مسکن روستایی هستیم تا جامعه هدف بتواند به مسکن مورد نیاز دست یابد. از همه مهم‌تر باید شرایطی فراهم گردد تا ساخت و سازها توسط عناصر دارای صلاحیت انجام گردد.

سالاری با اشاره به وجود خانه های خالی نیز بیان کرد: سوداگرانی که با هدف سودجویی وارد ساخت و ساز شده اند و نتیجه اقدامات آن ها وجود حجم زیاد خانه های است، به تله مالی برای اقتصاد کشور تبدیل شده اند. در نظر داریم برای آن ها شرایط ساخت و ساز را سخت تر کنیم تا احداث مسکن بصورت شخصی ساز یا سفارشی ساز باشد.

وی با تاکید بر این که التهابات بازار مسکن عمدتاً خارج از حوزه مسکن بوده و از نرخ ارز تبعیت کرده است، گفت: اما رفع کمبود مسکن برای جامعه هدف که استطاعت خرید آن را داشته باشند و هم‌چنین اجرای برنامه ملی تولید و عرضه مسکن که از طرف وزارت راه و شهرسازی تعریف شده، میتواند به کاهش التهابات بازار مسکن کمک کند و جامعه مهندسی نیز میتواند بصورت مشارکت در ساخت، در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: شرایط عرضه زمین از سوی دولت برای سازنده سهل و آسان شده و هم‌چنین پشتیبانی تسهیلاتی نیز برای وی فراهم شده است ضمن این که امکان ایجاد شهرکهای مسکونی با تراکم پائین در حوزه کلانشهرها فراهم شده است.

از نیروی کار ماهر ایرانی در ساخت و ساز تهی شدیم

وزیر راه و شهرسازی با عنوان این که در تهران و از دیگر کلانشهرها نیروی کار در بخش ساختمان و تاسیسات عمدتاً غیرایرانی است و از نیروی ماهر ایرانی تهی شده ایم، افزود: نیاز داریم تا در جهت توسعه نیروی کار ماهر و تربیت آن اقدام عاجل انجام گردد و به برنامه ریزی جدی نیاز داریم.

وی گفت: مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با همکاری معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جهت گرداوری مقررات مورد نیاز برای توسعه بخش ساختمان، به کارگیری تکنولوژی روز، کاهش اتلاف انرژی و رونق تولید، گام هایی برداشته است.

اسلامی، یکی دیگر از مسائل مهم امروز کشور را عدم کنترل شهرسازی عنوان کرد و گفت: متاسفانه علی رغم آن که زمان زیادی در وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی شهرسازی و معماری برای بررسی و تصویب طرحهای جامع شهرها گذاشته می‌ شود ولی این طرحها اثربخش نیست و در عمل اتفاق دیگری می افتد. نتیجه آن گسترش بی رویه شهرها، ترافیک، آلودگی هوا و عوارض ناشی از بارگذاریهای نامناسب است. صدور پروانه ها نیز گزینشی بوده و در ساخت و ساز شاهد ناهنجاری هستیم.

وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: از همین رو بزودی آئین نامه کنترل شهرسازی را گرداوری کرده و بر روی فرایند صدور پروانه اثر خواهیم گذاشت. هم‌چنین باید لایحه درآمد پایداری شهرداریها هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف گردد تا درآمد و بودجه شهرداریها از محل صدور پروانه های ساخت و ساز قطع گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ تیر ۹۸
781 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0