ساخت و سازهای استان فارس در معرض تهدید پنجاه گسل فعال و فرونشست زمین ساخت و سازهای استان فارس در معرض تهدید پنجاه گسل فعال و فرونشست زمین

ساخت و سازهای استان فارس در معرض تهدید پنجاه گسل فعال و فرونشست زمین

ساخت و سازهای استان فارس در معرض تهدید پنجاه گسل فعال و فرونشست زمین ، امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به عنوان یک سازمان مردم نهاد بزرگ شناخته‌ می‌شود

کد خبر: 021209003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اسفند ۰۲ - ۸:۵۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ساخت و سازهای استان فارس در معرض تهدید پنجاه گسل فعال و فرونشست زمین ، امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به عنوان یک سازمان مردم نهاد بزرگ شناخته‌ می‌شود

ساخت و سازهای استان فارس در معرض تهدید پنجاه گسل فعال و فرونشست زمین

ساخت و سازهای استان فارس در معرض تهدید پنجاه گسل فعال و فرونشست زمین

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با تاکید بر لزوم توجه به علوم مهندسی و افزایش کیفی ساخت و ساز‌ها گفت: علاوه بر خطر فرونشست که پنجاه تا شصت درصد مساحت کشور را تهدید می‌کند، ۵۰ گسل فعال زلزله در استان فارس وجود دارد و ۸ گسل از محدوده شیراز می‌گذرد.
ستار خورشیدی در نشست خبری هم‌زمان با روز مهندس افزود: امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به عنوان یک سازمان مردم نهاد بزرگ شناخته‌ می‌شود که از ۳۷ هزار کد عضویت و ۳۲ هزار عضو فعال برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه کم‌تر مجموعه‌ای در استان یا کشور را می‌‍‌توان مشاهده کرد که به این اندازه از ظرفیت‌های فنی و تخصصی برخوردار باشد؛ گفت: هیات مدیره فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس تلاش کرده در دوره مسئولیت خود دو اصل «سالم‌سازی و شفاف‌سازی» و «ایجاد عدالت» را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد و به حوزه‌های آموزش و نظارت بر عملکرد‌ها توجه ویژه‌ای داشته‌ باشد.
وی به تشریح برخی از اقدامات صورت گرفته و دستاور‌های این دوره هیات مدیره سازمان پرداخت و ادامه داد: برخی از این اقدامات برای اولین بار در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس محقق شده‌ است. به طور مثال در یک اقدام شجاعانه برای اجرای عدالت تمام متراژ‌های مستحدثات بر روی سامانه ارجاع رفته، در کنار این موضوع بحث شفاف‌سازی نیز محقق شده و ارجاعات برای همگان قابل مشاهده است.
وی، نظارت بر عملکرد مجریان و اصلاح سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌ها را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان و بیان کرد: تعیین سال کاری از ابتدای سال و اجرایی کردن قرارداد نظارت از دیگر موضوعاتی است که در دوره فعالیت هیات مدیره فعلی به منصه ظهور رسیده است.
لزوم توجه به علوم مهندسی در ساخت و ساز‌ها
خورشیدی، فعال‌شدن پایه ظرفیت ارشد و اجرایی شدن بخشنامه «ساختار شکست بین رشته‌ای» را از دستاورد‌های جدید این دوره سازمان عنوان و بیان کرد: اصلاح تعرفه‌های نقشه یو. تی. ام، جدا کردن درصد‌های نقشه‌برداری، هماهنگ‌سازی نرم‌افزار تفکیک با نرم‌افزار اتوکد، اجرای طرح صورتجلسات تحویل و تحول برای اولین بار، برگزاری موفقیت‌آمیز دوره‌های آموزشی و برگزاری همایش فرونشست برای نخستین بار توسط سازمان نظام مهندسی نیز بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته، است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در تشریح اهمیت برگزاری این همایش به موضوع کمبود آب و در معرض خطر فرونشست قرار گرفتن ۵۰، ۶۰ درصد مساحت کشور -که عمده آن‌ها کلانشهر‌ها هستند، اشاره کرد و افزود: علاوه بر این چالش‌ها، ده‌ها گسل فعال در کشور داریم که حدود ۵۰ گسل در استان فارس قرار دارد و ۸ گسل هم از محدوه شیراز می‌گذرد.
خورشیدی با تاکید بر اینکه همین موارد ضرورت توجه به علوم مهندسی و چگونگی ساخت و ساز‌ها را تبیین می‌کند، گفت: مهندسان در واقع حافظ جان و مال مردم هستند و جالب اینجاست که فقط حدود دو تا دو و نیم درصد هزینه ساخت و ساز‌ها به خدمات فنی مهندسی اختصاص دارد؛ اما همین دو و نیم درصد، ضامن بقا و محافظت ۹۷ و نیم درصد دیگر ساختمان و سرمایه‌گذاری انجام شده‌ است.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه مبحث نظارت در ۴ گروه «الف، ب، ج و دال» اعمال می‌شود، گفت: بر این اساس در گروه الف هزینه هر مترمربع خدمات نظارت فقط ۲۲۱ هزار تومان است و این رقم در گروه ب حدود ۲۶۶ هزار تومان است.
وی، هزینه خدمات نظارتی در گروه ج را ۳۴۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در گروه دال که خود دارای سه زیرمجموعه‌ است، در پرهزینه‌ترین حالت ۵۲۶ هزار تومان برای اعمال نظارت در هر مترمربع دریافت می‌شود.
خورشیدی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت و ساز‌ها حداقل پانزده میلیون تومان در هر مترمربع هزینه دارد؛ گفت: بنابراین در این معادله، هزینه ۲۲۰ هزار تومانی نظارت برای هر مترمربع چندان به حساب نمی‌آید، درحالی که نباید فراموش کنیم نتیجه اعمال نظارت‌ها، دستیابی به یک ساختمان خوب و ایمن خواهد بود.
حضور فعال سازمان نظام مهندسی در پروژه نهضت ملی مسکن
هادی بیاتی؛ نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز افزود: در این دوره قرداد‌های نظارت برای اولین بار اجرایی شد و اختلاف بین کارفرما و ناظرین را برطرف کرد.
وی گفت: در بحث ارجاع نظارت تا قبل از سال ۱۴۰۱ در پروژه‌های بالای چهار هزار مترمربع، خود کارفرما می‌توانست ناظر را انتخاب کند که این برخلاف قانون بود، اما بعد از این سال همه ارجاعات طبق سامانه ارجاع نظارت پیش رفت.

به گفته بیاتی، موضوع دیگر اجرای عدالت در بحث ارجاع در نهضت ملی مسکن در زمینه بازبینی، کارشناسی کنترل و نظارت بود که سازمان نظام مهندسی در این مورد نیز حضور پررنگ داشت.
نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: قرارداد‌های طراحی و تنظیم نیز از سال آینده اجرا می‌گردد.
وی با اشاره به کارگیری خدمات سازندگان ذی صلاح نیز افزود: بهره‌گیری از این خدمات برای ساختمان‌هایی با پنج سقف در سال جدید مدنظر است. هم‌چنین در این دوره حق الزحمه نقشه برداران جدا شد و اصلاح فرم‌های کنترل مضاعف، اصلاح روند انتخاب کارشناس و… نیز انجام شد.
بیاتی گفت: در بحث رفاهی و فرهنگی نیز تور‌های داخل استان و شیراز به صورت هفتگی برای اعضا برگزار می‌گردد.
فارس پایلوت صادرات خدمات فنی و مهندسی است
عضو هیات رییسه و کمیسیون صدور خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در این نشست بیان کرد: در زمینه صادرات خدمات مهندسی فارس با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به عنوان پایلوت صدور خدمات فنی و مهندسی انتخاب شده، این در حالی است که صادرات حوزه فنی و مهندسی ما در کشور کمتر از یک درصد است که این جای تاسف دارد.
علی‌رضا زارع گفت: در همین راستا فارس به عنوان پایلوت صادرات فنی و مهندسی انتخاب شد، در این ارتباط یک مجموعه با همکاری اتاق بازرگانی، وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و آن‌ها افرادی را به عنوان نماینده انتخاب کردند که در این کمیسیون فعالیت دارند.
زارع با اشاره به حضور نزدیک به ۴۰هزار متخصص در فارس که در طراحی، نظارت و اجرا حوزه عمران و ساخت و ساز فعالیت دارند، ادامه داد: در زمینه صادرات حوزه فنی و عمرانی جامعه هدف ما بیشتر خلیج فارس به ویژه عمان و قطر است. البته قرارداد‌هایی با عراق، سوریه و ترکیه داشتیم، در فارس هم، چون ظرفیت خوبی داریم، سعی می‌کنیم از ظرفیت مهندسی استان و جایگزینی صادرات فنی و عمرانی که بهتر از نفت است استفاده کنیم.
ایجاد سامانه شفافیت و ارتقا سامانه خدمات
دبیر هیات رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و دبیر هیات رییسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز با تبریک فرا رسیدن روز مهندس بیان کرد: از اهم فعالیت‌هایی که تاکنون پی گیر آن بودیم و به سرانجام رسید می‌توان به سامانه شفافیت و ارتقای سامانه جامع خدمات مهندسی اشاره کرد.
محمد بنان گفت: سازمان ما در گذشته از سرور‌های مستهلک سری هفت استفاده می‌کرد، اما امروز سرور‌ها را به نسل ۱۰ ارتقا داده و پیشرفت خوبی داشتیم.
بنان گفت: یک خبر خوب دیگر هم داریم و آن این است که با شرکت همتا رایانه که کشوری است و فعالیت اصلی‌اش در کشور است برای سامانه جامع کشوری مذاکره کردیم و با مجوز شورای مرکزی با این شرکت وارد مذاکره شدیم و قرار شد سامانه و دفتر گاز را برای اولین بار در کشور در شیراز راه‌اندازی کنیم که این موجب مسرت است که برای اولین بار در کشور برای سامانه گاز تست داشته باشیم.
عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در خصوص کمیته “بیم” است؛ سیاستی که از ابتدا برای ارتقای مهندسی در نظر گرفته شد و به این شکل بود که خدمات ساختاری باید ویرایش شود؛ در این زمینه اول باید فرایند‌های ساختاری بررسی و به صورت سنتی پیگیری می‌شد و بهمن ماه سال قبل سمیناری برگزار و دستاورد‌های (بیم) تبیین گردید.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اسفند ۰۲
126 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0