ساخت و ساز ساختمان‌ها در عمل توسط افراد متخصص و ذی صلاح انجام نمی گردد ساخت و ساز ساختمان‌ها در عمل توسط افراد متخصص و ذی صلاح انجام نمی گردد

ساخت و ساز ساختمان‌ها در عمل توسط افراد متخصص و ذی صلاح انجام نمی گردد

ساخت و ساز ساختمان‌ها در عمل توسط افراد متخصص و ذی صلاح انجام نمی گردد ، بیست و ششمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد

کد خبر: 020417001 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ تیر ۰۲ - ۶:۳۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ساخت و ساز ساختمان‌ها در عمل توسط افراد متخصص و ذی صلاح انجام نمی گردد ، بیست و ششمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد

ساخت و ساز ساختمان‌ها در عمل توسط افراد متخصص و ذی صلاح انجام نمی گردد

ساخت و ساز ساختمان‌ها در عمل توسط افراد متخصص و ذی صلاح انجام نمی گردد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: ساخت و ساز ساختمان‌ها در عمل توسط افراد متخصص و ذی صلاح انجام نمی‌گردد. به خصوص در اجرا به صورت خاص شاهد هستیم که تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های ما یا مجری ندارند و یا مجری صوری و اسمی دارند.
حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور امروز در بیست و ششمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: براساس آیین نامه اجرایی شورای مرکزی هر سال در تیرماه الزاما باید مجمع عمومی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار گردد که امسال با حضور دستگاه‌های نظارتی وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور، نمایندگان قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری در تبریز برگزار گردید.
شکیب با بیان اینکه نخستین دستور جلسه در ارتباط با ساخت و ساز، نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان، بحث در مورد ساخت و ساز است و در این اجلاس فرصت‌ها و چالش‌ها بیان می‌شوند.
وی با بیان اینکه یک سری مشکلات و چالش‌ها داریم و در شورای مرکزی هم به دنبال رفع آنها هستیم، ادامه داد: راه‌اندازی یک سامانه یک‌پارچه برای تمام استان‌ها هستیم که با استفاده از این سامانه می‌توان تمام کارهای انجام یافته در سازمان نظام مهندسی استان‌ها اعم از صدور پروانه در حداقل زمان، ارائه خدمات آموزشی، بررسی پرونده‌های شورای انتظامی، به اشتراک گذاری امور رفاهی استان‌ها، خدمات طراحی، مجری، آزمایشگاه خاک و بتن، خدمات گاز و غیره را در قالب سامانه انجام خواهد داد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: بخشی از مشکلات گریبان‌گیر ساخت و ساز کشور به مسائل فرهنگی و بخشی دیگر به مساله سوداگری در بخش مسکن بر می‌گردد از این‌رو بخاطر وجود این مسائل، ساخت و ساز ساختمان‌ها در عمل توسط افراد متخصص و ذی صلاح انجام نمی‌شود. به خصوص در اجرا به صورت خاص شاهد هستیم که تعداد قابل توجهی از ساختمان‌ های ما یا مجری ندارند و یا مجری صوری و اسمی دارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: برای رفع این مشکل به عنوان نخستین راه کار مصمم به احیای شناسنامه فنی و ملکی هستیم چرا که حق الزحمه فنی و ملکی توسط دیوان عدالت اداری ابطال شده و با این ابطال عملا شناسنامه فنی و ملکی به حالت صوری در آمده است و به همین منظور با رایزنی‌هایی که با دیوان عدالت اداری داشته‌ایم مصمم به احیای این موضوع و برگرداندن آن هستیم.
شکیب در مورد حق‌الزحمه مهندسان افزود: وضعیت حق الزحمه مهندسان که بنای آن از سال‌های قبل گذاشته شده که راه حلی هم برای آن یافت نشده است. این موضوع متناسب با مسوولیت هنر و خلاقیت مهندسان نیست و همه اذعان بر آن دارند. در شورای نهم برای برطرف‌سازی این مشکل دو روش را دنبال کردیم.
وی تصریح کرد: امسال میزان تعرفه‌ها متفاوت از سال‌های قبل می‌شود و به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. احیای شناسنامه فنی و ملکی انجام خواهد گرفت که امید است با این احیا بخشی از مشکلات سایه‌گستر بر این صنعت برطرف گردد.
شکیب اظهار داشت: امید است با سازوکار آماده و تعریف شده، صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی انجام گیرد و با این کار یک خدمت اقتصادی قابل توجه به کشور بکنیم.
وی در خاتمه به موضوع آموزش و توسعه آن اشاره کرد و افزود: قطعا با برگزاری همایش‌های متعدد در سطح استان‌ها در تلاش هستیم تا کیفیت ساخت و ساز خود را ارتقا بخشیم تا به هنگام وقوع حوادث ناگواری مثل زلزله سهمگین اخیر ترکیه، شاهد تکرار چنین فاجعه‌ای تلخ در کشور خود نباشیم.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ تیر ۰۲
178 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0