عواقب غفلت از اخلاق حرفه ‌ای، دامن ‌گیر مجریان ذی‌ صلاح ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس

عواقب غفلت از اخلاق حرفه ‌ای، دامن ‌گیر مجریان ذی‌ صلاح

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به چالشهای اجرای مجری ذی‌ صلاح در کشور بیان کرد: یکی از عواملی که سبب شده تا مجری ذی ‌صلاح در سطح کشور اجرایی نگردد، عملکرد بعضی از مجریان است که اخلاق حرفه ‌ای را رعایت نکرده و در ارائه خدمات واقعی، به نحو شایسته‌ ای عمل نمی ‌کنند.

کد خبر: 960729001 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ مهر ۹۶ - ۷:۴۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به چالشهای اجرای مجری ذی‌ صلاح در کشور بیان کرد: یکی از عواملی که سبب شده تا مجری ذی ‌صلاح در سطح کشور اجرایی نگردد، عملکرد بعضی از مجریان است که اخلاق حرفه ‌ای را رعایت نکرده و در ارائه خدمات واقعی، به نحو شایسته‌ ای عمل نمی ‌کنند.عواقب غفلت از اخلاق حرفه ‌ای، دامن ‌گیر مجریان ذی‌ صلاح

عواقب غفلت از اخلاق حرفه ‌ای، دامن ‌گیر مجریان ذی‌ صلاح

عواقب غفلت از اخلاق حرفه ‌ای، دامن ‌گیر مجریان ذی‌ صلاح

عواقب غفلت از اخلاق حرفه ‌ای، دامن ‌گیر  مجریان ذی‌ صلاح

غلام رضا نامورچی با بیان مطلب فوق گفت: همین مسئله سبب شده تا نگاه‌ ها نسبت به مجری ذی‌ صلاح، نگاه شایسته و مثبتی نباشد. لذا انتظاری که از مجری ذی ‌صلاح یا سازنده ذی‌ صلاح وجود دارد، اینست که بوظایف قانونی خود عمل کنند و اثرگذاری آن ها بر صنعت ساختمان و ساختمان‌ های ساخته شده، به روشنی دیده شود.
پیش شرطهای عملکرد موثر مجریان ذی ‌صلاح
نامورچی ادامه داد: نکته دوم این است که برای دست یابی به مجری و ساختمان خوب، در کنار یک مجری خوب باید بقیه عوامل هم دست ‌به ‌دست هم دهند. برای نمونه یکی از عواملی که در کنار مجری خیلی تاثیرگذار است، بحث استاندارد بودن مصالح است و اگر مصالح استاندارد نباشد، قطعا مجری نمی ‌تواند به تنهایی کمکی به ساخت و ساز بکند.
او در عین حال با اشاره به لزوم بکارگیری کارگران ماهر ساختمانی در ساخت و سازها افزود: اگر وضعیت کارگران ماهر ساختمانی ساماندهی نگردد، قطعا روی عملکرد مجریان موثر خواهد بود و همین موضوع سبب می ‌شود تا ما به ساختمان ایده ‌آل دسترسی نداشته باشیم. هرچند که مجری بوظایف خودش عمل کند.
وی در ادامه تصریح کرد: بحث مهم دیگر، عملکرد ناظران ساختمان و پیمانکاران و کارفرمایان است که آن هم در عملکرد مجریان خیلی موثر است. هم چنین نحوه عملکرد سازمان‌ ها و نهاد های مرتبط مثل شهرداری‌ ها که بهر حال وظیفه قانونی دارند و کنترل ساخت ‌و ساز بعهده آن هاست، عملکرد مجریان را تحت تاثیر قرار میدهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس عنوان کرد: علاوه ‌بر آن ادارات راه و شهرسازی که نظارت عالیه بر عملکرد مهندسین را بعهده دارند و حتی خود سازمان‌ های نظام مهندسی که کنترل ارزیابی و تنسیق امور مهندسین را بعهده دارند، اگر بوظایف خود عمل نکنند قطعا در کیفیت کار مجریان ذی‌ صلاح موثر خواهد بود.
وی در عین حال با اعلام این که داشتن قانون بد بهتر از بی ‌قانونی است، اظهار داشت: بودن مجری ذی‌ صلاح بهتر از نبودن آن است. چون حتی اگر همین مجریان با عملکرد ضعیف هم حذف گردند، درنهایت کار به‌ دست کسانی می‌ افتد که هیچ ارتباطی با صنعت ساختمان ندارند و صرفا طبق سرمایه ‌ای که در بخش ساخت‌ و ساز وارد می‌ کنند، به خود اجازه ساختمان‎ سازی می‌ دهند.

عواقب غفلت از اخلاق حرفه ‌ای، دامن ‌گیر مجریان ذی‌ صلاح


خدمات مهندسی، فرصتی برای سرمایه ‌گذاران
نامورچی هم چنین در پاسخ به انتقادات وارد شده در مورد تعرفه بالای نظام مهندسی که منجر به کاهش رغبت سازندگان و مالکان برای ورود به ساخت ‌و ساز میشود، افزود: واقعیت اینست که هزینه خدمات مهندسی درصد ناچیزی از هزینه ساخت ‌و ساز را شامل می‌ شود و بقدری نیست که بتوان با کاهش و یا دادن تخفیف در تعرفه خدمات مهندسی، تشویقی برای ورود سرمایه ‌گذاران به این بخش ایجاد گردد.
وی اظهار داشت: این موضوع باید فرهنگ‌ سازی شود و سرمایه‌ گذاران باید بپذیرند که درصورت ارائه خدمات واقعی، خدمات مهندسی نه تنها تهدیدی برای بخش ساخت و ساز نیست، بلکه یک فرصت برای کسانی است که در این حوزه سرمایه‌ گذاری می‌ کنند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان فارس هم چنین عنوان کرد: مالکان و سازندگان اگر به این موضوع پی ببرند که ارائه خدمات مهندسی واقعی به لحاظ مدیریت زمان، هزینه اجرا و بقیه مسائل جانبی، در کاهش هزینه‌ های ساختمان موثر خواهد بود، بطور قطع از خدمات مهندسی استقبال میکنند و در این راه پیش‌ قدم میشوند.
وی در خاتمه با اشاره به این که مالکان و سرمایه‌ گذاران باید بپذیرند که ارائه خدمات مهندسی یک فرصت است، یاد آور شد: حتی اگر قرار است به سمتی برویم که افزایش هزینه‌ ها را در زمینه خدمات مهندسی داشته باشیم، به یقین اگر این خدمات بصورت واقعی ارائه گردد، سرمایه‌ گذاران می‌ پذیرند که از این خدمات استفاده کنند.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مهر ۹۶
996 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0