شیبانی اصل در گردهمایی روسای نظام کاردانی استان‌ها عنوان کرد:

تبعات غفلت از بکارگیری کاردان‌ها در صنعت ساختمان/ وزارت‌راه به دنبال نهادینه کردن جایگاه کاردان‌ها/ وجود کاردان‌ها در کنار مهندسان تهدیدزا نیست

مدیرکل دفترتوسعه مهندسی وزارت راه وشهرسازی صبح امروز درگردهمایی روسای سازمان نظام کاردانی ساختمان استان‌ها و اعضای هیات مدیره شورای مرکزی با بیان اینکه وزارتخانه راه وشهرسازی به دنبال آن است که جایگاه کاردان‌ها در عرصه صنعت ساختمان تقویت کند؛ گفت: بنده براین باورم که غفلت از به‌کارگیری کاردان‌ها درعرصه صنعت ساختمان آثار زیان‌باری را به دنبال داشته است.

کد خبر: 3470 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵ - ۴:۰۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،منوچهرشیبانی ضمن بیان مطلب فوق با تاکید براینکه امروز توفیق داشتیم که درجلسه شواری مرکزی سازمان نظام کاردانی وروسای سازمان نظام کاردانی استانها حضورپیدا کنیم گفت: وزارت خانه راه وشهرسازی برنامه‌هایی برای نحوه فعالیت و حضور موثرتر و بهینه کاردان‌ها در ساخت وساز در دستورکار خود قرار داده است.تبعات غفلت از بکارگیری کاردان‌ها در صنعت ساختمان

تبعات غفلت از بکارگیری کاردان‌ها در صنعت ساختمان

صنعت ساختمان

تبعات غفلت از بکارگیری کاردان‌ها در صنعت ساختمان

وی با تاکید بر این امرکه مشکلات متعددی درباره همکاری کاردان‌ها درعرصه ساخت وساز وجود دارد اظهار داشت: از جمله شاخص‌تر این این موارد نامعادله تعداد کاردان‌ها درقیاس با تعداد مهندسان است و علی رغم اینکه درگذشته به ازای هرمهندس دویا سه کاردان وجود داشت، اما این ساختار در حال حاضر معکوس شده و درعرصه ساخت وساز تعداد مهندسان ازکاردان‌ها پیشی گرفته است.

مدیرکل دفترتوسعه مهندسی وزارت‌خانه راه و شهرسازی به ضرورت‌های حضور کاردان ها در صنعت ساختمان اشاره کرد وگفت: برای ایجاد پیوند مناسب بین معماران تجربی وکارگران ماهرونیز به منظورکنترل، هدایت و راه اندازی مناسب این زنجیره، وجود کاردان‌ها که به عنوان حلقه بین مهندسان و سایرمنابع انسانی در چرخه ساخت وساز مطرح می شود، ضرروی و الزامی است.

وی تاکید کرد: در فرآیند ساخت وساز درمواردی مانند مراحل گودبرداری ساختمان نیاز به حضور کاردان‌های متخصص و با تجربه به شدت ضروری است و علاوه بر این در مسائلی از قبیل بحث خدمات آزمایشگاهی وجود کاردان‌ها درکنار مهندسان در آزمایشگاه‌ها الزام‌آور است، ضمن اینکه در دفاتر مشاور و طراحی وجود کاردان‌ها درکنار مهندسان برای کمک به تهیه مستندات، مدارک و سایر مطالعات نیزلازم ضروری و مفید است.

مدیردفترتوسعه مهندسی وزارت راه وشهرسازی با ابراز تاسف از اینکه استفاده از ظرفیت‌های بخش کاردانی به نحو عجیبی در سنوات گذشته نادیده گرفته شده است، گفت: بنده براین باورم که غفلت از بکارگیری کاردان‌ها درعرصه صنعت ساختمان آثار زیانباری را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: این درحالی است که وجود کاردانها در کنارمهندسان ضمن اینکه هیچ کاستی برای کارمهندسان ایجاد نمی‌کند و جای آنها را اشغال نمی‌کند بلکه درقوت بخشیدن در حصول اطمینان از مسئولیت‌های مهندسان بسیار موثر است.

مدیر دفترتوسعه مهندسی وزارتخانه راه وشهرسازی خاطرنشان ساخت: کار مهندسی یک امر گروهی است که یک بخش آن شامل حضورمهندسان در رشته های مختلف در یک گروه است ویک بخش دیگرهم شامل حضورمهندسان وکاردان‌ها در هر رشته است که دربخش‌های مختلف می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: با این نگاه در شیوه نامه‌های جدیدی که دردست تدوین است تلاش شده که نقش کاردانها درجایگاه واقعی خودشان دیده شود ودرکنارمهندسان وضمن ارتقای جایگاه مهندسی ازخدمات کاردانها نیز بهره برده شود.

شیبانی همچنین به نقش خدمات معماران تجربی اشاره کرد و گفت: کمیته مشترکی از دفترسازمانهای مهندسی ،تشکلهای حرفه ای و شورای نظام کاردانی این مسایل را بررسی می کنند وترتیبات مقتضی برای حل مشکلات سازمانهای نظام کاردانی به عمل خواهند آورد.

در ادامه این جلسه همچنین داراب صفری، رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان نیز ضمن تشکر از اظهارات شبیانی بابت حضور در این جلسه تاکید کرد: هرتشکلی در صنعت ساختمان ازجایگاه خاص و با ارزشی برخوردار است و همچنان که یک ساختمان برای اجرا نیاز به یک طراح وکارشناس دارد درهمین حال به نظارت واجرا هم نیاز دارد و با این رویکرد بدون شک اگر کاردان‌های فنی ساختمان حضوری فعال و مستمر درچرخه ساختمان‌سازی داشته باشند، بدون شک در ارتقای کیفیت ساختمان سازی ونیزافزایش طول عمرمفید ساختمانها می توانند نقش موثری ایفا کنند.

تبعات غفلت از بکارگیری کاردان‌ها در صنعت ساختمان

وی ضمن ابراز خرسندی ازحمایت‌های وزارت راه از سازمان‌های نظام کاردانی و شورای مرکزی گفت: مدیران وزارتخانه به سازمان متبوع ما وعده دادند که باتشریک مساعی،همدلی وتعامل مضاعفی بین سازمانهاینظام مهندسی کاردانی وسایرنهادهای مرتبط با صنعت ساختمان بوجود آورند وامیدواریم که این همکاریها درسال آینده عملیاتی شود و شاهد حضور فعال و پررنگ کاردان‌ها درعرصه صنعت ساختمان باشیم.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان در پایان شاخص‌ترین مشکلات نظام کاردان‌های کشور را عنوان کرد وگفت: مشکلات قانونی وآیین نامه‌ای، اداری و سازمانی، مالی، خدمات درمانی،رفاهی، تامین اجتماعی و نیز ضرورت لحاظ کردن ظرفیتهای موجود قابل توجه جهت پویایی نظام کاردانی ازجمله شاخص ترین دغدغه های این صنف است که امیدواریم دولت درجهت رفع آنها گامهای اساسی بردارد.

تبعات غفلت از بکارگیری کاردان‌ها در صنعت ساختمان

منبع: صما

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ آذر ۹۵
1117 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0